Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Haster litt, Ulyd i M90 kasse.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard Haster litt, Ulyd i M90 kasse.

    Hei, fikk hjem en bil i dag, som har en ganske stygg lyd når den står på tomgang(se film, ikke den bilen men samme lyd)

    http://www.youtube.com/watch?v=rxazdy6WYxQ

    Det er kun når den står i fri, og det stopper når clutch pedal er ca 1/3 inne, bilen er fin å gire, føles ok å kjøre, men likte lite den lyden, kom plutselig etter en kjøre tur på 60km. høres lite bra ut ivertfall veldig dunkelyd kan umuligt love godt....

    Håper noen kan gi meg ett svar på hva det er, ellers går bilen i retur til forrige eiger......bilen er gått rett over 200000km.

    Høres dyrt ut ivertfall.

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

  2. Takk 245 gl takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Dobbelmassesvinghjul som har tatt kveld??
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  4. #3
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har enkeltmassehjul så vil du få den lyden på tomgang når bilen står i fri. Har hatt det på flere biler, inkludert nåværende. Det sies at det er på grunn av m90's konstruksjon (tre gjennomgående akslinger kontra gamlere girkasser hvor det somregel er to). Men jeg har merket at dersom jeg tramper inn clutchen og slipper den ut veldig sakte (fortsatt i fri og tomgangsturtall) så hender det at lyden forsvinner.

    Det er vel derfor nærliggende å tro at det er utløserlageret som skrangler litt. Med enkeltmassehjul vil jo utløserlageret ligge lenger ut på inngående aksel enn ved bruk av dobbeltmassehjul.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Bilen er helt orginal, med dobbelmassehjul har aldri blitt byttet clutch eller noe ifb med gearkasse som de viste, gammelt ektepar som har hatt den siden 2001 og har kjørt bilen 4-5000km i året den siste tiden. 3000km siden sist eu, så den var lite i bruk.


    Nja....var ute og kikket litt når det ble lyst, da kan man si at bakerste seal på gearkassen lekker ganske greit, er våt av olje fra bakkant på gearkassen. Går det an å kjøre disse så tom for olje at de kan bli ødlagt?, sikkert ett litt blåst spørsmål. Nå skal det være sakt at der bilen bodde før var det ganske bratte bakker oppover, så da er jo potensiale for å tømme kassen for mer olje enn med flate veien kjøring. Skal på grav med bilen senere og få sett litt bedre etter.

    Ønsker heller ikke å kjøre bilen tilbake til gammle eier før det er etterfylt olje på den så vi ikke ødlegger den helt. Har lest at disse M90 fra 1995 har en liten uvane med å lekke på seal'ene når de blir lite brukt.

    Ingen lyd når bilen er kald ivertfall, eller veldig minimal, kassen føles tight og fin å gire, men clutchen tar veldig langt ute så den er sikkert boss.
    Sist endret av Mr. RAH; 03/10/14 kl 08:30

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Hvis ulyden forsvinner når du trår på clutchen, men før clutchen kobler ut, kommer lyden sannsynligvis fra utløselageret eller andre ting utenfor selve girkassa.
    Girkasser som kjøres tom for olje begynner gjerne å lage ulyder i andre gir enn direkten. Jeg hadde bare 1/3 av oljen igjen på min, men det var en M47.
    Sist endret av flarssen; 03/10/14 kl 09:06
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  7. #6
    Registrerte brukere Kauto sin avatar
    Medlem siden
    23. juni 2012
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    210
    Antall takk

    Standard

    Hørtes ut som utløser lager eller trykkplata :P Slurer ikke typisk eller?
    *Volvo V40 2001 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1996 mod - Solgt *Volvo 244 1978 mod - Solgt *Volvo 144 B20A 1973 mod - Solgt *Volvo 850 2,5 20v 1995 mod - Solgt *Volvo 940 LT 1997 mod - Solgt *Volvo 940 Classic 1996 mod - God bilen!

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Slurer ikke under kjøring orginal bil så det er jo ikke alverdens moment, men med litt provosering så gjør den, kan slippe clutch helt ut og holde 3000omdr med litt brems uten at det merkes på belastningen måtte bare prøve litt....

    Så clutch er ivertfall boss det er greit, har akkurat komt hjem etter å ha feil søkt på bilen, og da ser det ut som girkasse er ok nok olje ivertfalll- bortsett fra feste til clutchpumpen er sprekt så den kommer til å ryke av etter hvert. Var etter helvetes spetakel under bilen, tok ikke noe film, dette var mest for å se at det ikke var ''farligt'' å kjøre med. Viss clutchen blir slippt roligt ut så kommer ikke lyden så mye som vis du er litt mere brå, da høres det ut som du har stein inni clutch huset.

    Volvo selv mener det er svinghjulet siden dette kommer når bilen er varm, men jeg tipper clutch.

    Bilen skal til eks volvo mekaniker for videre utredelse og eventuelt reprasjon, som tidligere eier skal ordne med. Var ganske forbannet dette for dette er en ganske grei karroserimessig bra bil ivertfall og uskrudd orginal B230FK, så det er jo litt potensiale ivertfall, viss det bare blir orden på dette ulyd greiene.

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Gammel tråd , men fant du ut hva dette var ? har akkurat fått samme type lyd i min ,som i den videoen du la ut... det rare er at det skjedde etter clutch og svinghjulsbytte...
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Dale, 1t fra Bergen
    VCCN medlemsnummer
    365
    Innlegg
    232
    Antall takk

    Standard

    Fant ut av det ja, svinghjulet var ganske mye slakk i. Vi byttet til samme sort svinghjul dobbelmasse, var litt slakk i det også, men ikke sånn som det gamle var.

    Ble byttet komplett clutch også samt utløserlager og gearkasse da feste til clutch sylinder var knekt.
    Har ikke vært noe ulyder etterpå. Har byttet clutch igjen på denne i etterkant og da var svinghjulet fortsatt samme slakk i.

    Grunnen til nytt clutch bytte var fordi den første som ble satt i var forsterket trykkplate på og min bror likte ikke å kjøre med den(ble sånn av og på clutch og det var ikke noe særligt i kø kjøring.) så det ble satt i original clutch fra volvo.
    Nå skal jeg ha sagt at denne bilen har ikke vært kjørt mye etter dette bytte ble gjort da den er under oppussing eller hva man kan kalle det, men noen 1000km har det jo blitt, men med rolig og fin kjøring, ikke no karate giring og clutch spark.

    Så vi byttet egentlig ut alt. men sånn det såg ut så kom vi fram til at det måtte være svinghjulet som var synderen i dette tilfelle.

    Synt det var merkeligt at det skulle begynne etter man bytter ting, men blir kanskje slik når man rører noe...pleier og bli sånn på mine biler. Byttet vannpumpe på min 940 da begynte den å lekke olje mellom motor og gear....kjempe greier det.

    Er begynt med samme lyden på min, så da blir det vel samme opplegg på den. men jeg kommer til å gå for ett eller ant svinghjul som ikke kan dele seg, enkelmasse eller det som pedersen-racing selger som er bolt on.

    N - Volvo XC90 T8 R-Design 2018
    N - Volvo V70 2.4 D Classic 2008(2007)
    X - Volvo V90 D4 Inscription 2017
    X - Volvo V70 D4 Dynamic Edition 2015
    X - Volvo 945 B230FK - M90 1998
    X - Volvo V70 D3 Summum 2011
    X - Volvo V70 D Limited Edition 2008(2007)
    X - Volvo 760 GLE 1988
    X - Volvo 740 GL 1986

Lignende tråder

  1. ulyd/raslelyd fra gir kasse
    By traktor_power in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 29/06/13, 16:41
  2. Ulyd i 940 turbo (høres ut som noe er løst inne i motoren) HASTER
    By Thomas sletten in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 01/12/12, 10:25
  3. ulyd i bakakselen :( trenger noe tips og HASTER!!
    By patte in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 02/01/11, 16:14
  4. trenger litt kjapp hjelp/tips ang liten ulyd
    By R.G in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/09/10, 16:49

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •