Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 23 av 39 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 33 ... SisteSiste
Viser resultater 551 til 575 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

  1. #551

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Er nok mye som kunne vært gjort mye bedre helt sikkert , men uten mulighet for å kunne sjekke noe som helst med tanke på fløde osv så ble det sånn her denne gangen . Som jeg har skrevet tidligere er ikke forventningene veldig høye på den her, skal vel mye til at det blir verre enn original porten uansett .

  2. #552
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Dersom det er oppsettet forøvrig som struper og ikke selve toppen, så ja, de hjelper det lite å porte. Når det er sagt så kan jeg enda en gang dele denne sanne historien.

    " For rundt 20 år siden hadde en kompis en Draco 2000 HT med en Aq140 motor som etterhvert var utslitt. Han spurte meg om hvordan jeg ville bygget ny motor, formodentlig fordi jeg alltid er opptatt av minimalt bensinforbruk i båt. Reseptet ble slik:

    1. B23 blokk.
    2. B23ET stempler!!??
    3. 160 topp med innsugskanaler portet slik at eksosventilene kan tres gjennom kanalen og inn til forbi ventilstyringen.
    4. Toppen ble rett planet og blokken høvlet til ca. 0,45 mm oppstikk av stemplene for ca. 0,75 mm squishklaring.
    5. Nye ventilfjærer og D-kam.

    Jeg var aldri med i båten (landkrabbe), men det ble sagt at den første turen etter innkjøring klokket denne båten hele 41 knop og den gikk bedre enn alle andre Draco 2000, inkl. de med 2,5L motor med 531 topp og K-kam.

    Etterhvert solgte han båten videre og nye eieren kom tilbake og spurte hvilken motor dette egentlig var fordi ingen forstod dette. Det virket helt urimelig at en AQ140 gikk bedre enn AQ151 (eller hva de nå heter) Forbruket på marsjfart var uendret eller lett redusert så D-kam og hjemmeportet 160/398/530 var ubetinget suksess."
    Sist endret av Batland; 24/02/16 kl 16:45

  3. #553

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Morro når ting fungerer med lite innsats .
    Eneste oppgraderinga på min FK er BSR actuator. Har gått 6-7 ganger rundt jorda så hadde nok ikke gjort noe å tatt en kikk på bånndelen også ved bytte av topp

  4. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  5. #554
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dersom det er oppsettet forøvrig som struper og ikke selve toppen, så ja, de hjelper det lite å porte. Når det er sagt så kan jeg enda en gang dele denne sanne historien.

    " For rundt 20 år siden hadde en kompis en Draco 2000 HT med en Aq140 motor som etterhvert var utslitt. Han spurte meg om hvordan jeg ville bygget ny motor, formodentlig fordi jeg alltid er opptatt av minimalt bensinforbruk i båt. Reseptet ble slik:

    1. B23 blokk.
    2. B23ET stempler!!??
    3. 160 topp med innsugskanaler portet slik at eksosventilene kan tres gjennom kanalen og inn til forbi ventilstyringen.
    4. Toppen ble rett planet og blokken høvlet til ca. 0,45 mm oppstikk av stemplene for ca. 0,75 mm squishklaring.
    5. Nye ventilfjærer og D-kam.

    Jeg var aldri med i båten (landkrabbe), men det ble sagt at den første turen etter innkjøring klokket denne båten hele 41 knop og den gikk bedre enn alle andre Draco 2000, inkl. de med 2,5L motor med 531 topp og K-kam.

    Etterhvert solgte han båten videre og nye eieren kom tilbake og spurte hvilken motor dette egentlig var fordi ingen forstod dette. Det virket helt urimelig at en AQ140 gikk bedre enn AQ151 (eller hva de nå heter) Forbruket på marsjfart var uendret eller lett redusert så D-kam og hjemmeportet 160/398/530 var ubetinget suksess."
    Et minseareale tilsvarende Ø35 mm er helt ypperlig, men hadde de stukket et pitot-rør inn porten for ca. 20 år siden også, hadde de oppdaget at å lage hølet rundt var en tabbe. Men det er litt seint nå I dag har vi hatt pitotrør inn i de portene, og vi vet at flødet følger gulvet og at det er rimelig dødt oppe i taket i bowl, det er også blitt bekreftet ved meget kraftige Computional Flow Dynamics verktøy. En liggende "D" hvor ryggen i D-en ligger i kortsideradien og buen i D-en peker opp mot taket/styringa (som man ikke trenger å røre helt der inne btw) med det samme Ø35mm minstearalet, funker enda bedre igjen. Det er da enda bra at utviklingen går framover

    For å illustrere poenget hva som skjer i disse portene originalt, og hvorfor det er viktig å legge ned gulvet så har vi en illustrasjon her, det er ikke CFD av en faktisk 530 port, men prinsippet er i høyeste grad likt, jo mer rødt og gult det er jo mer hastighet og mengde gass går på de punktene (gass er lat og tar helst snarveien, fordi den er kompressibel), legg også merke til den røde "dotten" nede ved "seteinnsatsen" denne sona treffer dessværre rett i seteinnsatsen på en 530 topp originalt, og gassen klarer ikke å trykkgjenvinne effektivt... man har to muligheter på å rette dette.... endten lage porten veldig mye høyere og fylle opp kortsideradien (hjelper altså ingenting å bare grave i taket...), hvilket er mye arbeid og fortsatt ikke ideelt når hastigheten går opp, eller man kan legge ned kortsideradien som både får flytta denne dotten slik at den treffer ut glippa mellom ventil og brennkammer slik at den får trykkgjenvinne der, hvilket er mest effektivt og samtidig unngå mye effektivitetstap som følger av unødig mye rettningsforandring, samtidig som det gir økt swirl-effekt i brennkammeret i motsettning til en forhøyet bøy, som vil gi mere jamt fløde rundt ventilen, men også gi laber mikseaktivitet i brennkammeret. Illustrasjonen er hentet fra Erland Cox sin side, men CFD modellen er laget av Schmidt Motor Works.



    Edit:

    Her viser hvorfor en forhøyet port (meget forhøyet) funker bedre enn 530 porten som ligger midt i værsting sona... Gassen får tid å trykkgjenvinne i det rette stykket før seteinnsatsen, men det er fortsatt ikke like effektivt som å la det trykkgjenvinne over et større areal i brennkammeret (som man har mulighet til på en 530 med mindre justeringer i brennkammeret, eller spesielt med større ventiler, men viktigst ved å legge ned kortsideradien, som også funker for original ventil ) Fant ikke bilde av nedlagt kortsideradie, men mulig enkelte vil holde hemmelighetene for seg selv

    Sist endret av Njål Nilssen; 24/02/16 kl 20:58
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #555

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard



    Hva syns dere om denne porten ?

  7. #556
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post


    Hva syns dere om denne porten ?
    Har du bilde av hvordan den ser ut når du ser opp langs kanalen bare fra brennkammersiden?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. Takk Holck takket for denne posten
  9. #557
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post


    Hva syns dere om denne porten ?
    Synes at det som er gjort er gjort riktig. Jeg mener at det ser ut som porten er for lav, at man ikke får inn en eksosventil og at styringen fremdeles stjeler fløde i forhold til en 8 mm ventilstamme. Minner om at man får kjøpt ventiler hvor den delen av ventilstammen som vises inne i innsugskanalen er maskinert tynnnere for bedre fløde.

    Sist endret av Batland; 25/02/16 kl 08:36

  10. #558

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Ok . Hvem selger de maskinerte ventilene?

  11. #559
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Ok . Hvem selger de maskinerte ventilene?
    Til Volvos rødmotorer VET jeg ikke, men mannen i linken kan kontaktes. http://www.halvarssonracing.se/
    Sist endret av Batland; 26/02/19 kl 19:58

  12. Takk Holck takket for denne posten
  13. #560

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Intressant , takk for link

  14. #561
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.
    En fullvoksen, erfaren, dyktig og seriøs svensk mann som leverer produkter som er VELFUNGERENDE i PRAKSIS, som får JOBBEN GJORT! og helt uten snev eller innslag av høytsvevende og urelevant piss.
    Anbefales.

  15. #562

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Får se hva 530 toppen til han Overboost med 46/38 ventiler gir med mitt oppsett. Tror ikke toppen vil strupe ihvertfall når man ser hva han har fått til med tidligere 530 topp

  16. #563
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.
    En fullvoksen, erfaren, dyktig og seriøs svensk mann som leverer produkter som er VELFUNGERENDE i PRAKSIS, som får JOBBEN GJORT! og helt uten snev eller innslag av høytsvevende og urelevant piss.
    Anbefales.
    Hva er det som er urelevant piss?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #564
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Får se hva 530 toppen til han Overboost med 46/38 ventiler gir med mitt oppsett. Tror ikke toppen vil strupe ihvertfall når man ser hva han har fått til med tidligere 530 topp
    Herr Luhr er en annen som kvalifiserer til ovennevnte beskrivelse, så det blir gode greier.

  18. #565
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Hva er det som er urelevant piss?
    Takk for invitasjonen og tilbudet, men nei takk, ikke interessert.

  19. Takk stian takket for denne posten
  20. #566
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for invitasjonen og tilbudet, men nei takk, ikke interessert.
    Nei, såklart Man kan ikke gi noen forklaring hvis man bare driver med Rob and Duplicate Joda vi har hørt utrettelige ganger at dette har noen kopiert over flere år og at dette funker, det betyr ikke at det ikke finnes en nyere løsning som er like enkel, men funker bedre. Men så er jo noen allergisk mot alt som er nytt da
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. Takk SWR takket for denne posten
  22. #567

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    High tech leak test av ventiler, vann i badekarene en time, intet vann slapp gjennom


  23. #568
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Hadde du i såpe? Uten det - og med intakt overflatespenning - lekker det ikke om du så ser lys igjennom..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. Takk Holck takket for denne posten
  25. #569

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hadde du i såpe? Uten det - og med intakt overflatespenning - lekker det ikke om du så ser lys igjennom..
    Da må det testes igjen antar jeg ja .
    Sist endret av Holck; 06/03/16 kl 12:48

  26. #570
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Da må det testes igjen antar jeg ja .
    Rødsprit eller ditto, akkurat nok til å dekke tallerkenen er mye bedre enn vann generelt...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. #571

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Rødsprit eller ditto, akkurat nok til å dekke tallerkenen er mye bedre enn vann generelt...
    Ok , da blir det test med noe lignende

  28. #572

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Har du bilde av hvordan den ser ut når du ser opp langs kanalen bare fra brennkammersiden?
    Så ikke du hadde svart før nå. Ligger fler bilder på herr Cox sin side , ville ikke stjæla fler enn nødvendig.

  29. #573
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

  30. Takk kimove takket for denne posten
  31. #574

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Versting hjemmeporta

    191 cfm på 13,5 mm


  32. Takk HansOla, Batland, ArneR takket for denne posten
  33. #575

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard


  34. Takk Marius, Batland, ArneR takket for denne posten
Side 23 av 39 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 33 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming
    Svar: 81
    Siste post: 14/08/11, 15:54
  3. Porting av f innsug
    By turbomann in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/01/11, 17:28
  4. porting av topp.
    By tennpluggen in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 05/01/11, 03:51
  5. Porting av 531 topp
    By Karlsen88 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/01/10, 23:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •