Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Regreim, bytte vannpumpe og?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard Regreim, bytte vannpumpe og?

    Har en 02 v70 2.0t. Gått 467 000km pg regreim og pumpe ble bytta på 306 000km

    Er 320 000km intervall på vannpumpe. Men holder disse så lenge? Tenker å bare bytte reim, men vis det er erfart at disse pumpene ikke holder så lenge bytter jeg den og.

    Sent fra min D5803 via Tapatalk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Klart at du må bytte pumpa. Er jo små kroner i forhold til ventil havari når pumpa låser seg

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Aldri hørt om så drøyt havari pga pumpe men ja ok.

    Sent fra min D5803 via Tapatalk

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Den er montert på lager og kan oppføre seg nøyaktig likt som er hjullager. Intervallet er ekstremt (i mine øyne). Den koster deg kanskje 1500kr ekstra på de neste 160 000km, så for meg er valget enkelt.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Den er montert på lager og kan oppføre seg nøyaktig likt som er hjullager. Intervallet er ekstremt (i mine øyne). Den koster deg kanskje 1500kr ekstra på de neste 160 000km, så for meg er valget enkelt.

    Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
    Bytter jeg den og alt av reimer:-)

    Sent fra min D5803 via Tapatalk

  6. Takk Svirre takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Låner denne tråden...
    Har en 01 mod S60 2,4T bensin.
    Registerreim ble byttet i 2009 ved 150000km.
    Bilen har nå gått 220000km, og jeg har fått ulyd i strammehjulet for registerreima.
    Har fått pris fra merkeverksted på bytte av registerreimsats. 3100kr i arbeidspenger. Så kommer delene i tillegg.
    MEN, så tenkte jeg å få byttet vannpumpen samtidig, siden den neppe har blitt byttet før.
    De forlanger 3875 kr i tillegg (kun i arbeidspenger) for å bytte denne....??
    Er det virkelig så mye arbeid å bytte vannpumpen når registeret likevel er demontert?

  8. #7

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Når jeg har byttet reg.reim og vannpumpe på mine to biler har jeg som regel betalt 7000-8000 kr for bytte på volvo verksted.Litt mindre på andre verksteder.
    Jeg har aldri fått fortalt hva som koster hva da jeg selvfølgelig bytter begge deler samtidig.Prisen må man se utfra hvor ofte disse tingene skal skiftes.Dette er en billig forsikring som bare skal betales pr 180000km.
    Jeg tør nemlig ikke skifte disse tingene selv grunnet konsekvensene dersom jeg gjør en liten feil.

  9. #8
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Pristilbudet kom på ca 11000, inkl deler og arbeid for å bytte registerreimsats og vannpumpe.
    Men hva er det som gjør at det er så stor jobb å bytte vannpumpen når registerreima likevel er demontert?

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2015
    Sted
    fjellhammar
    VCCN medlemsnummer
    1533
    Innlegg
    989
    Antall takk

    Standard

    Nå er ikke volvo verksted lik på priser -det er en stor forskjell om en bruker et bilia verksted her i oslo akershus -kontra f.eks gustavsson som også er volvo verksted ... fikk pris alt fra 5500 ferdig skiftet på v70 til 14000 kr hos volvo , så sjekk priser andre steder om det er mulig - men en normalpris for dette vil være et sted mellom 5000 og 8000 , er ikke bare at noen tar over 2000 pr time -men dem skal ha flere hundre % i fortjeneste på delene også , så lenge det blir brukt orginal deler og et autorisert verksted spiller det ingen rolle om firmaet heter bilia eller olsens bilservice .
    2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign



    Har Vida / Dice.

  11. #10
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Har bare ett merkeverksted tilgjengelig her, så det er egentlig greit. Deleprisene er det heller ingenting å si på.
    Det er arbeidspengene jeg stusser på... i pristilbudet står det:

    Pakke skifte av kamrem arbeid: 3100,-
    Pakke skifte av vannpumpe arbeid 3875,-

    Er det virkelig mer jobb å bytte vannpumpen (når registret likevel er demontert) enn det er å bytte kun registerreimsats (med reim og løpehjul)?

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2010
    VCCN medlemsnummer
    1823
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Bytte pumpa er lett i seg selv. Men de har vell lagt i avtapping av kjølevann. Samt fylling/lufting.

  13. #12
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Veldig mange verksteder har fastpris på alt sånt.

    Selvfølgelig legger de inn tid for påfylling av væsker og alt
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  14. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 64PV Vis post
    Låner denne tråden...
    Har en 01 mod S60 2,4T bensin.
    Registerreim ble byttet i 2009 ved 150000km.
    Bilen har nå gått 220000km, og jeg har fått ulyd i strammehjulet for registerreima.
    Har fått pris fra merkeverksted på bytte av registerreimsats. 3100kr i arbeidspenger. Så kommer delene i tillegg.
    MEN, så tenkte jeg å få byttet vannpumpen samtidig, siden den neppe har blitt byttet før.
    De forlanger 3875 kr i tillegg (kun i arbeidspenger) for å bytte denne....??
    Er det virkelig så mye arbeid å bytte vannpumpen når registeret likevel er demontert?
    Svindel. Prisen er gitt ut i frå at dei først skal skifte registerreim, så demontere alt igjen for å skifte vannpumpe. Sånne hyklera bør du holde deg langt unna...

    For 11000kr kan du heller kjøpe deg eit sånt sett: http://automat.kundetest.webon.net/v.../volvo-bensin/ så ordnar du dette enkelt sjølv. Eg skifta reg.reim på konebilen, samme maskin uten turbo og det var ingen problem uten spesialverktøyet. Gjort på en times tid.
    Sist endret av locked; 09/07/16 kl 10:00
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #14

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Svindel. Prisen er gitt ut i frå at dei først skal skifte registerreim, så demontere alt igjen for å skifte vannpumpe. Sånne hyklera bør du holde deg langt unna...

    For 11000kr kan du heller kjøpe deg eit sånt sett: http://automat.kundetest.webon.net/v.../volvo-bensin/ så ordnar du dette enkelt sjølv. Eg skifta reg.reim på konebilen, samme maskin uten turbo og det var ingen problem uten spesialverktøyet. Gjort på en times tid.
    Jeg er nervøs for en slik jobb.Hva gjorde du i forhold til stramming av reimen? Slik jeg har hørt skal man omtrent ta hensyn til temperaturen i luften når reimen skal strammes.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 09/07/16 kl 13:10

  16. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Jeg er nervøs for en slik jobb.Hva gjorde du i forhold til stramming av reimen? Slik jeg har hørt skal man ta hensyn til temperaturen i luften når reimen skal strammes.
    Stramming av reima er enklaste sak i verden. Du snur reimstrammaren til indikatoren står riktig i forhold til temperaturen i motoren og stammar senterskruen. Det står i vida/google kva indikatoren betyr. Eg tok da berre sånn ca...

    Det som er viktig er å ha kontroll på kamhjula. Eg stilte motoren i ODP så stripsa eg kamdreva sammen i kryss, tok av reima og monterte den nye. Det er ein alvorleg enkel snarveg i forhold til korleis det står i manualen at det skal gjerast.

    Edit: http://www.underhoodservice.com/volvo-tech-tip-adjusting-mechanical-camshaft-belt-tensioner/
    Sist endret av locked; 09/07/16 kl 13:14
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #16

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Gode tips du kommer med her,dette skal jeg tenke på til neste gang en av bilene skal ha ny reim.Mye penger å spare dersom man klarer denne jobben selv.

  18. #17
    Registrerte brukere 64PV sin avatar
    Medlem siden
    03. nov. 2010
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Svindel. Prisen er gitt ut i frå at dei først skal skifte registerreim, så demontere alt igjen for å skifte vannpumpe. Sånne hyklera bør du holde deg langt unna...
    Jepp... skjønte fort at det var slik det hang sammen. Fikk hjelp av en mekaniker på verkstedet der til å forklare kundebehandleren (ferievikar) at han hadde regnet feil på arbeidstimene. Har nå fått en mer spiselig pris, ca 8200 for hele kalaset.

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 64PV Vis post
    Har bare ett merkeverksted tilgjengelig her, så det er egentlig greit. Deleprisene er det heller ingenting å si på.
    Det er arbeidspengene jeg stusser på... i pristilbudet står det:

    Pakke skifte av kamrem arbeid: 3100,-
    Pakke skifte av vannpumpe arbeid 3875,-

    Er det virkelig mer jobb å bytte vannpumpen (når registret likevel er demontert) enn det er å bytte kun registerreimsats (med reim og løpehjul)?
    Jeg jobber på volvo verksted.

    Her er det en eller anne fjomp som har lagt inn feil for deg, det skal ikke være 2 pakker her.. Be de heller finne en pakke som inkulderer Bytte av register reim og vannpumpe og ikke en pakke for vær ting, med andre ord så mener de ut i fra det at de skal bytte registerreim, montere alt sammen, for så og plukke alt i fra verandre og bytte vannpumpe. Det er nok bare en feil en hektsik kundemotaker har gjort i farten.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

Lignende tråder

  1. Bytte regreim v70 TDI
    By Sondre93 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/12/13, 08:41
  2. mye jobb og bytte vannpumpe på fk?
    By ole1 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 15/09/13, 11:44
  3. Bytte vannpumpe på 180 000
    By Berner in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 01/05/12, 12:40
  4. regreim bytte 240 b230k
    By bruun91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 09/09/11, 22:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •