God Kveld



Når det kommer til motorer for avansert trimming er jeg helt klart tilhenger av Nissanmotorer, så å drive med volvo er litt "fy-fy" da jeg alltid har vært en motstander av både biler og motorer av merket.
Grunnen til at det blir er volvomotor som "ventemotor" i Starleten er at de er veldig billig å bygge, samt enkelt å få tak i deler til.
Først var planen å bygge en 531 topp, med ei blokk med billig innmat og e85.
Til den motoren bygde jeg et innsug med maksimalt lange runnere av hva som var mulig å ha. når dette innsuget var i bilen gikk tårnstaget i mellom 2 runnere, grunnet at innsuget stakk så langt opp. Planen var å ha plenumet opp og igjennom panseret (for skikkelig wild-look)
Er ikke vanskelig å se på bildet under hvem av innsuga jeg laget for det formålet.


Etterhvert fant jeg ut at en 16V topp hadde vært litt gøy, og slik ble det.
Da måtte såklart innsuget bygges om. Siden materialprisen på et slik plenum er ca 5000 kroner, gadd jeg ikke kaste det jeg hadde laget til 8V'n. For å få innsuget under tårnstaget måtte det også snus opp ned. Altså diffusoren måtte enten kappes av og sveises på undersiden, eller jeg måtte skjære ut sidene for å få traktene på riktig side av innsuget etter å ha snudd plenumet opp-ned. Slik ble det, derav litt frankensteinlook.





Blokka:

Ny B230FK blokk
1 overdim borr.
Custom Wiseco stempler med "lateral gas ports" 96,5
Motordesign Råder
Polert originalveiv
Balansert bunndel
Cometic 3 lags stål-toppakning
Alle bolter ARP
Scimec Motor Billet svinghjul

Den såkalte "god-toppen" inneholder omtrent bare StenParner deler
Mekanisk topp, PPF Kammer med 11.6 løft
Nuke kamdrev for synsskyld.



motoren er ikke ferdig, fortsatt et par tings 2 cum, som :

Custom vann-rail som kjører vann inn i frostpluggene på blokka, istedenfor det ubrukelige originaldesignet.
Dette sikrer en jevnere og bedre tilstrømning av vann på de bakre cylindrene.

Scimec Motor balanseaksel med uttak for kamsync sensor der bensinpumpa sitter.


motoren blir kobla sammen med en 6-trinns BMW girkasse av en 2-plata clutch. Dysene er 1000cc, grunnet at jeg går over til å kjøre Bensin istedenfor Racefuel i første omgang.



Litt mer om understellet på vogna, som nevnt tidligere custom bærearmer.
Leda custom coilovers, fullt justerbare.
Wilwood bremser med Jaguar bremseskiver.
Custom spacere for å få samme boltsirkel forran og bak (org. 4 bolter forran)
Bak er det volvobremser samt ei billet-kåpe for å stive opp akslingen litt.







Masse mer 2 cum

Ha en fin kveld

- Mats