Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.930
Side 12 av 115 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... SisteSiste
Viser resultater 276 til 300 av 2854

Tråd: HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt

  1. #276
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  2. #277
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Men hvis du selv skulle valgt Batland ville du tatt en 398 topp som allerede har dysehull eller brukt en 530 og enten fått ordnet med dysehull i den toppen eller satt de i innsuget?

  3. #278
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Hva er egentlig forskjellen på 398 og 530 da? Kjølekanalene og dysehulla?

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #279
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ja heller bredt register enn høy toppeffekt. Derfor skal jeg IKKE ha kam fra KL-racing..
    Såg på face her forrige dagen. En rundlurt stakkar som skulle selge den ferdig oppdollede rødmotoren sin. Grom her, grom der og mye tid, krefter og penger bortkastet. Kjørt 50 mil, 400 hk og en helpatetisk dreiemomentkuve med noe rundt 0,2 BAR ladtrykk på 4000 o/min. og dette til tross for en ok turbo. Gjett om han hadde valgt "Grom" kam da??? Ingen øvrig opplysninger utover at kammen var "Grom". Sikkert "Gromt" kompforhold også.

    Poenget? Hvorfor blir ikke resultatene med "grom" kam, "gromt" kompforhold., gromme manifolder bedre enn det man ser???

  5. #280
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Fikk en "fin" kurve på en tråd der jeg spurte om noen hadde kam til meg. En som mente han hadde perfekt momentkurve og helværst effekt med en KL T3... Ja den var fin du! Ingenting skjedde før 4000rpm, men da var det fra 150-650hk på ca2000rpm


    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 14:19

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #281
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hva er egentlig forskjellen på 398 og 530 da? Kjølekanalene og dysehulla?
    398 har toppdeksel med utlufting, de trenger blokkmontert fordeler og leveres i to utgaver, store og små kjølekanaler.

  7. #282
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Vi har fordelerløs tenning, så det går bra

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. Takk Skårholen takket for denne posten
  9. #283
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Fikk en "fin" kurve på en tråd der jeg spurte om noen hadde kam til meg. En som mente han hadde perfekt momentkurve og helværst effekt med en KL T3... Ja den var fin du! Ingenting skjedde før 4000rpm, men da var det fra 150-650hk på ca2000rpm
    Javisst ett typisk eksempel og eieren er 100% overbevist om at han har rett, han har jo 660 hester.

    Hvis man skal sette fokus på en eneste ting som i praksis så godt som alltid avslører ALT så er det hk på 4000 o/min. I dette tilfellet under 150 hk. En bedriten affære. Typisk svenske østlandsmotor resultat så det funker vel på de veiene. Helt ubrukelig på vestlandet iallefall.

  10. #284
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning
    Fra de som har 65 mm gasspjeld. 38 mm er klart ett steg i riktig retning. Nærmest utrolig at Volvo ikke har dette orginalt på turbomotorene sine. Ja, du får se om du er fornøyd med turtallet for avgitt maks effekt. "Vi" fikk dette opp i 7000 o/min til tross for klart høyere baktrykk enn ladetrykk. Mange andre ligger og diller på 5000 tallet en plass, men påstår at 35 mm eksosventiler er tilstrekkelig til en 4 syl. 2,3L motor.

  11. #285
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Men hvis du selv skulle valgt Batland ville du tatt en 398 topp som allerede har dysehull eller brukt en 530 og enten fått ordnet med dysehull i den toppen eller satt de i innsuget?
    Jeg hadde valgt den toppen som er i best tilstand, men i utgangspunktet er det 398 med små kjølekanaler som er min favoritt.
    Når det gjelder rødmotorer er jeg av den oppfatning at dysene ALDRI skal stå i innsuget, de skal stå i toppen og spyle rett ned på baksiden av innsugsventilene. Dette er meget viktig for resultatet på gate. Selv ett F-innsug hadde nok fungert bedre med toppmonterte dyser og bortportet hengemage i kanalene.
    Sist endret av Batland; 20/01/16 kl 14:36

  12. Takk hilmar takket for denne posten
  13. #286
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hm 398 toppen min har ikke utlufting på toppdekselet, men tenkte å få sveise på en nippel eller noe også ha åndingstank uansett. Ja kurva til Ola Ruud var ikke stort å skryte av. Et slikt spjeld har jeg faktisk liggende, men var en skrue der TPSen var så tok ikke sjangsen på det på denne motoren. For bilen er jo bruksbil fortsatt.

  14. #287
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Fra de som har 65 mm gasspjeld. 38 mm er klart ett steg i riktig retning. Nærmest utrolig at Volvo ikke har dette orginalt på turbomotorene sine. Ja, du får se om du er fornøyd med turtallet for avgitt maks effekt. "Vi" fikk dette opp i 7000 o/min til tross for klart høyere baktrykk enn ladetrykk. Mange andre ligger og diller på 5000 tallet en plass, men påstår at 35 mm eksosventiler er tilstrekkelig til en 4 syl. 2,3L motor.
    Okay, takker Ja han med T3 kammen kjørte visst drifting og var stortilfreds. Truga motor helt oppi 8500rpm og greier..
    Edit: Skal fortsatt kunne brukes som bruksbil om jeg vil, så får se an om jeg blir fornøyd med kjørbarheten
    Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 15:22

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #288
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Hm 398 toppen min har ikke utlufting på toppdekselet, men tenkte å få sveise på en nippel eller noe også ha åndingstank uansett. Ja kurva til Ola Ruud var ikke stort å skryte av. Et slikt spjeld har jeg faktisk liggende, men var en skrue der TPSen var så tok ikke sjangsen på det på denne motoren. For bilen er jo bruksbil fortsatt.
    Hmmmm, vel da lærte jeg noe nytt i dag også, men toppdeksel med utflufting fra andre 160 / 398 topplokk passer nok.

    Når det er bruksbil må ting være på stell.

  16. #289
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg og Hans Ola har jo litt like planer, begge går for B230, Dre-Ecu, en topp typ 8v og sist men ikke minst en turbo i lik størrelse.

  17. #290
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Ja det skal bli morro å se hvordan de blir i forhold til hverandre! Både mtp ventilstørrelser, kam, og turboegenskaper

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  18. #291
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ja det skal bli morro å se hvordan de blir i forhold til hverandre! Både mtp ventilstørrelser, kam, og turboegenskaper

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Slenger meg på her jeg og
    530 topp med 38mm eksos ventiler og Torgeir prepp
    Kg2t kam
    E innsug med dyser i runners
    8,0:1 i komp
    Siemens deka 600cc dyser
    Garrett GTX2860R turbo
    Autronic sm4
    Singel coil og fordeler

    mangler bare bil å ha dette i.....

  19. #292
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Bare å henge seg på! Blir enda bedre med flere å sammenligne med Jeg har også Torgeir-preppa topp med 46/38 ventiler med dysene rett i toppen.. Eller rettere sagt, har snart! Den ligger hos Torgeir for litt oppgraderinger på eksosside og kambytte.

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #293
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Bare å henge seg på! Blir enda bedre med flere å sammenligne med Jeg har også Torgeir-preppa topp med 46/38 ventiler med dysene rett i toppen.. Eller rettere sagt, har snart! Den ligger hos Torgeir for litt oppgraderinger på eksosside og kambytte.

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
    Blir spennende å se.
    Hvordan eksos hus går dere for. Jeg skal ha 0,63
    Dette blir en motor som er tenkt montert i en ny bruksbil så blir ikke noe hk jag her. Satser på en rapp og sterk motor

  21. #294
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    har 0.63 ja Har også tenkt å ha bilen som "bruksbil", men blir vel lekebil! Må vel få i orden Mercedes'en som bruksbil igjen..
    Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 17:05

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  22. #295
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hans Ola kjøp holset'en min så har du litt å gi på med på merca å Så kan jeg kjøpe EFR er vel 0.83 i ar. Evt blir det vel en sak i fra Garrett med 0.63 på meg også. Marius hvorfor velger du å bruke fordeler? Kanskje jeg skulle gå for en torgeir preppa topp med originale ventiler så har vi liksom hele spektret med 'budsjett' topp.

  23. #296
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sikkert ikke gjort noe med en hx30 på om603'en nei! Men jeg tror 940'n bør prioriteres først Merc'n står tross alt avskilta :P

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  24. #297
    Registrerte brukere Marius sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1.573
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Hans Ola kjøp holset'en min så har du litt å gi på med på merca å Så kan jeg kjøpe EFR er vel 0.83 i ar. Evt blir det vel en sak i fra Garrett med 0.63 på meg også. Marius hvorfor velger du å bruke fordeler? Kanskje jeg skulle gå for en torgeir preppa topp med originale ventiler så har vi liksom hele spektret med 'budsjett' topp.
    fordeler blir brukt rett og slett for at jeg skal ta kam signal fra den orginale hall givern som som sitter i min fordeler.
    her er det snakk om å lage en til og fra butikken bil som kan gå igjennom eu kontroll uten å skrike at det sitter 200hk++++ under panseret.

  25. #298
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    994
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Vis post
    Slenger meg på her jeg og
    530 topp med 38mm eksos ventiler og Torgeir prepp
    Kg2t kam
    E innsug med dyser i runners
    8,0:1 i komp
    Siemens deka 600cc dyser
    Garrett GTX2860R turbo
    Autronic sm4
    Singel coil og fordeler

    mangler bare bil å ha dette i.....
    samma spec på toppen min med samme kam så er spent på hva du synes her etter hvert

  26. #299
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Nå havner vi jo litt offtopic men dette er jo for å lære, vi er jo neppe utlærte noen av oss. Men hva skal du bruke kamsignal til? Med enkel coil og fordeler kan du jo ikke kjøre sekvensiellt på tenning kun bensin. Og da blir jo litt av vitsen borte slik jeg ser det. Får vel lage meg en prosjektlogg jeg også etterhvert.

    Edit: Ser forresten at du har turbo i samme størrelse som min Holset HX30W. Altså 44mm kompressor hjul, jeg har 52mm på eksos du har 54mm. Du vil få en rimelig bra spoolup, jeg har 0.5 bar på 2000rpm.
    Sist endret av Skårholen; 20/01/16 kl 18:14 Begrunnelse: turbo

  27. #300
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Gjør ingenting for min del at det sporer av! Er på forum for å lære av andre jeg

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. Takk Skårholen, Kristian N takket for denne posten
Side 12 av 115 FørstFørst ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 97
    Siste post: 29/01/17, 21:48
  2. Trimming av 2.0 Turbo
    By Heffalompen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 24/03/12, 12:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •