Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning
Takker, hvilke bmw henter dere spjeld fra? Neida, stål burde funke like bra som aluminium! Da blir det nok å sette inn 38mm for denne gang. Får eventuelt oppgradere ved en senere anledning
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Men hvis du selv skulle valgt Batland ville du tatt en 398 topp som allerede har dysehull eller brukt en 530 og enten fått ordnet med dysehull i den toppen eller satt de i innsuget?
Hva er egentlig forskjellen på 398 og 530 da? Kjølekanalene og dysehulla?
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Såg på face her forrige dagen. En rundlurt stakkar som skulle selge den ferdig oppdollede rødmotoren sin. Grom her, grom der og mye tid, krefter og penger bortkastet. Kjørt 50 mil, 400 hk og en helpatetisk dreiemomentkuve med noe rundt 0,2 BAR ladtrykk på 4000 o/min. og dette til tross for en ok turbo. Gjett om han hadde valgt "Grom" kam da??? Ingen øvrig opplysninger utover at kammen var "Grom". Sikkert "Gromt" kompforhold også.
Poenget? Hvorfor blir ikke resultatene med "grom" kam, "gromt" kompforhold., gromme manifolder bedre enn det man ser???
Fikk en "fin" kurve på en tråd der jeg spurte om noen hadde kam til meg. En som mente han hadde perfekt momentkurve og helværst effekt med en KL T3... Ja den var fin du! Ingenting skjedde før 4000rpm, men da var det fra 150-650hk på ca2000rpm
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 14:19
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Vi har fordelerløs tenning, så det går bra
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Javisst ett typisk eksempel og eieren er 100% overbevist om at han har rett, han har jo 660 hester.
Hvis man skal sette fokus på en eneste ting som i praksis så godt som alltid avslører ALT så er det hk på 4000 o/min. I dette tilfellet under 150 hk. En bedriten affære. Typisk svenske østlandsmotor resultat så det funker vel på de veiene. Helt ubrukelig på vestlandet iallefall.
Fra de som har 65 mm gasspjeld. 38 mm er klart ett steg i riktig retning. Nærmest utrolig at Volvo ikke har dette orginalt på turbomotorene sine. Ja, du får se om du er fornøyd med turtallet for avgitt maks effekt. "Vi" fikk dette opp i 7000 o/min til tross for klart høyere baktrykk enn ladetrykk. Mange andre ligger og diller på 5000 tallet en plass, men påstår at 35 mm eksosventiler er tilstrekkelig til en 4 syl. 2,3L motor.
Jeg hadde valgt den toppen som er i best tilstand, men i utgangspunktet er det 398 med små kjølekanaler som er min favoritt.
Når det gjelder rødmotorer er jeg av den oppfatning at dysene ALDRI skal stå i innsuget, de skal stå i toppen og spyle rett ned på baksiden av innsugsventilene. Dette er meget viktig for resultatet på gate. Selv ett F-innsug hadde nok fungert bedre med toppmonterte dyser og bortportet hengemage i kanalene.
Sist endret av Batland; 20/01/16 kl 14:36
Hm 398 toppen min har ikke utlufting på toppdekselet, men tenkte å få sveise på en nippel eller noe også ha åndingstank uansett. Ja kurva til Ola Ruud var ikke stort å skryte av. Et slikt spjeld har jeg faktisk liggende, men var en skrue der TPSen var så tok ikke sjangsen på det på denne motoren. For bilen er jo bruksbil fortsatt.
Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 15:22
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Ja jeg og Hans Ola har jo litt like planer, begge går for B230, Dre-Ecu, en topp typ 8v og sist men ikke minst en turbo i lik størrelse.
Ja det skal bli morro å se hvordan de blir i forhold til hverandre! Både mtp ventilstørrelser, kam, og turboegenskaper
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Bare å henge seg på! Blir enda bedre med flere å sammenligne medJeg har også Torgeir-preppa topp med 46/38 ventiler med dysene rett i toppen.. Eller rettere sagt, har snart! Den ligger hos Torgeir for litt oppgraderinger på eksosside og kambytte.
Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
har 0.63 jaHar også tenkt å ha bilen som "bruksbil", men blir vel lekebil! Må vel få i orden Mercedes'en som bruksbil igjen..
Sist endret av HansOla; 20/01/16 kl 17:05
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Hans Ola kjøp holset'en min så har du litt å gi på med på merca åSå kan jeg kjøpe EFR er vel 0.83 i ar. Evt blir det vel en sak i fra Garrett med 0.63 på meg også. Marius hvorfor velger du å bruke fordeler? Kanskje jeg skulle gå for en torgeir preppa topp med originale ventiler så har vi liksom hele spektret med 'budsjett' topp.
Sikkert ikke gjort noe med en hx30 på om603'en nei!Men jeg tror 940'n bør prioriteres først
Merc'n står tross alt avskilta :P
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Nå havner vi jo litt offtopic men dette er jo for å lære, vi er jo neppe utlærte noen av oss. Men hva skal du bruke kamsignal til? Med enkel coil og fordeler kan du jo ikke kjøre sekvensiellt på tenning kun bensin. Og da blir jo litt av vitsen borte slik jeg ser det. Får vel lage meg en prosjektlogg jeg også etterhvert.
Edit: Ser forresten at du har turbo i samme størrelse som min Holset HX30W. Altså 44mm kompressor hjul, jeg har 52mm på eksos du har 54mm. Du vil få en rimelig bra spoolup, jeg har 0.5 bar på 2000rpm.
Sist endret av Skårholen; 20/01/16 kl 18:14 Begrunnelse: turbo
Gjør ingenting for min del at det sporer av! Er på forum for å lære av andre jeg![]()
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt