Sjekket min forrige uke pga et annet spørsmål her. Da fikk jeg temperaturen opp til 74 grad. Utetemperatur rundt 0 grad. Målt etter en time med blandet kjøring. Tillegsvarmern var på auto. Men den var definitiv av da jeg stoppet motoren. Du kan jo høre det når varmern var på siden denne slår seg av etter rundt 30 sekund etter du slått av motorn.
-08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km
Min 2,4D ligger så godt som stabilt på 89 grader ved driftstemp.
Vil tro det er mye av det samme på D5? Med mindre det er blitt endringer fra V70N til V70II.
Oppnår driftstemp etter ca. 15 min kjøring. Mulig den bruker varmeren i tillegg, da jeg ikke kan stille denne manuelt.
Sist endret av Erik 850; 02/12/15 kl 22:03
Volvo S60 2,4D '09 - Børsa | Audi A6 2010 2.0TDI | Honda NC750S '16 | Volvo 850 2,5 10v '95 - X-Skuta| Volvo 855 2,5 10v '96 - X-Skuta II
Det vet jeg ikke. Ble litt skeptisk etter jeg fikk den kun opp til 74. Vet ikke hvilken vanntemp jeg hadde i dag ( ikke sjekket ). Men kjørte mye og hadde slått tilleggsvarmern helt av for å sjekke. Bilen ( kupe ) ble behaglig varm, så jeg antar at termostaten virker. Men jeg vet ikke hvilken temp vannet skal har på D5. Kanskje noen medVIDAsom vet svaret ?
-08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km
DEt skal ligge litt om dette iVIDA. I tillegg går vifta litt selv om den går på tomgang. Usikker på om den skal det
Fikk dette fra en Volvomekaniker: "Ja noen vifter går litt for mye/for fort. De er pulsviddemodulert, så akkurat hvor mye de går og hvor fort er litt avhengig av flere faktorer Men da ligger det som regel en feilkoder på de"
Fikk ikke noe høyere temp på min jeg heller - hørte med verksted ang det og dem sa det var en normal temp på en d5 - sjekket med vida i helgen før jeg byttet termostat- og får samme temp nå så da hadde bilia og meca rett og jeg ble kvitt 950 kr siden jeg skiftet termostaten med huset
2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign
Har Vida / Dice.
AHA. Mye styr å bytte er det ikke? FOrøvrig får jeg beskjed her om å sjekke kjølevifta først. Det er ikke uvanlig feil at den går litt for mye. Termostater går sjelden på de her sier han.
Brukte kanskje 40 min på jobben med alt - en slange og 2 skruer pluss kjølevæske . Helt normalt at vifte går på tomgang selv på vintern -men spørs jo hvor mye den går .
2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign
Har Vida / Dice.
Da har du enda en grunn til og ikke skifte den - kan i verste fall være veldig dyr også om du ikke har sjekket prisen .
2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign
Har Vida / Dice.
Kunne ikke tro det jeg heller -men bilia kunne bytte den for rundt 4000 -meca det halve så da gjorde jeg det selv og tror på dem nå ,men da er den da ny -fikk ut 86 grader med park varmer på både før og etter skifte av termostat sank fort når jeg slo den av .
2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign
Har Vida / Dice.
En moderne dieselmotor idag klarer ikke holde no særlig temperatur uten tilleggsvarmer igang selv allerede ved +5 grader så det kan godt hende 74 grader er innenfor normalen.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Kjent tema dette. Fant en del på jagrullar- det her var etter termostatbytte:
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...ilit=motortemp
"Förutsättningar: 2.4d, My10. Ingen värmare på (dåligt med diesel ändå :-) ). 12 grader i garage, har varit där i 9h, kördes dock in kall. Utetemperatur 4 grader vid start, gick upp till 6 men slutade på 5 grader. Sträckan är 18 km, tog 18 minuter, går genom Sollentuna, Kista, Sundbyberg med inte så mycket stockholmstrafik kl 7 på morgonen (men så klart en hel del bilar).
Start 12 grader
Backat ut ur garage ut på vägen -> 18 grader
-5 minuter 50-väg, men 3-4korsningar och rondeller -> 40grader. Jag noterar att den fastnar kring 40 grader efter någon minut.
-2 minuter 80-väg (uppskattad medelhastighet) -> 50 grader.
-2 min 100-väg (uppskattad medelhastighet) -> 67 grader.
-7 min 60-70-väg (uppskattad medelhastighet) -> 72 grader. Innehåller något trafikljus och 4 korsning också, kort 50-sträcka.
-2 min 30/50 väg -> 75 grader. Ett par trafik ljus, rondeller och annat man stannar i.
Klart är i alla fall att man inte kommer ner i några 0,6l/mil på sån här körning när motorn inte hinner bli varm :-). Frågan är när man skall börja använda värmare om det hjälper totalförbrukningen.
V60 MY14 D6, Caspian blå"
Det er nok ikke uten grunn at det sitter tillegsvarmere på dem fleste volvo diesel solgt i norge . Jeg bruker heller litt mer diesel for og slippe kald bil . Har en ikke dieselvarmer på en volvo bør en bo et sted med mild vinter eller kjøpe seg varmedress
2016 XC 60 D5 220 hk Rdesign
Har Vida / Dice.
Vinninga med lavere forbruk på diesel på de moderne motorene går iallefall bort for oss som bor i et vinterland. Forbruket blir noe annet med dieselvarmer. I tillegg til strømproblematikk. Jeg har montert DEFA i tillegg med slangevarmer og vedlikeholdslading. Det er en fryd, selv om kjølevannet ikke blir spesielt varmt
Sist endret av GLTOslo; 04/12/15 kl 10:48
Alle moderne common rail diesel sliter med detsamme.
Men mer forbruk pga tillegsvarmer er såpass lite at det egentlig ikke gjør noe.
Eneste er at det går ut over batteri.
Har også installert vedlikeholds lader på bilen min.
Er vel det lureste man kan gjøre
Bilen er koblet til strøm her hjemme hele tiden. Slipper å bekymre meg på det
Er en Defa lader som kostet vel 1500,- Denne investering regner seg nok på sikt.
Ligger nå på vinterstid og mye småkjøring på rundt 0.8.
-08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km
Termostaten din som er gåen, hadde samme problemet på min. Var et helvette og bytte denne, siden den sitter mot torpedovegg. Du ser absolutt ingenting og må bare føle deg frem. Tror jeg brukte ca 3 timer og bytte den med mye bannskap. Volvo skulle ha 4000,- bare i arbeidspenger for og bytt den. Mener termostat satsen kostet noe over 2000,-
Volvo xc70 2.4D 2010
Ny oppdatering: kjørte langtur no i jula i minusgrader. Fulgte med på temp. via app og elm327. Kom omtrent aldri over 56-57 grader sjøl ved intens bruk av tilleggsvarmer.
Var innom Gustavssen idag. Der sa dei at dei hadde bytta 3-4 termostatar på T1-motor berre siste mnd på 2010 modell. Det er visst en dårlig patent der pakninga vrenger seg og gir fri gjennomstrømming. Ordinærpris på jobb og deler: 5700,-:(