Fra google:
Det er bare for å være snillere mot miljøet med tanke på CO2 avgass. Bensin som fordamper i tanken samles opp i carchoall tanken. Når du starter bilen suges bensindampen inn i motoren via vakum slangene til innsugsmanefolden og blir forbrent.. Dette er så lite at du vil ikke merke noe på bilen om det funker eller ei. Iallefall ikke i negativ retning, siden motoren allerede går rikt fra før
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Ja, om det er den store svarte boksen du tenker på samme greia her med stor svart boks. Men man har den ventilen imellom. På 940 går det vel bare slanger rett opp til spjeldet!? Ser bilde av ventilen på tråden min både orginal å en som er modifisert for å slippe feilkoder om man driter i å koble opp EVAP
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
en liten oppdatering.har fått taki r-vinge og takvinge,ike montert ennå.men skal sette de på når jeg skal lakkere bilen.
fikk taki noen nesten strøkne ocean mk18 felger for en billig penge.
kjøpt inn toppakningsett,oljefilter,olje,fronstveske,termost at og vannpumpe.ikke byttet dette ennå,men skal etterhvert.
kjøpt inn alt som har med bremser og gjøre fremme på begge sider.bremseskiver,caliper,klosser,bremseslanger og bremserør og monteringsats.fikk byttet dette sjøl på den ene siden.men den andre siden måtte byttets på verkstedet.mesteparten av skruene har satt seg eller blitt runde så jeg satte den på verkstedet,da gadd jeg ikke bruke så mye tid på å gjøre det sjøl.ble litt over 2000kr for å bytte,så var ikke gæli pris.
har funnet ut at det blir lakkering og å ta rust og rette ut noen bulker på kanalene rett over jul en stand.det blir også at jeg skal bestille nye fanger foran og bak og sideskjørt fra l-m-r..blir v70-r fanger foran og s70 awd fanger bak.venter bare på svar om dem gidd å sende til langflon grensa eller charlotterberg grensa,siden det blir dyrt å sende til norge.
r-vinge
takvinge
bremsedeler
toppakningsett,oljefilter,termostat og vannpumpe.
ocean mk18 felger
VOLVO 850 T5R
VOLVO S70 T5
VOLVO 940 T5
Et tips bare når det gjelder den fangern foran ifra lmr..
Skal du ha det til å se bra ut må du sikkert kappe den i en 4-8 biter for så å sette den sammen igjen.
Men mulig du visste det..
Sist endret av Terje1; 29/10/15 kl 21:09
Er det så elendig passform på dei??:(
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Det er jo mulig at de har blitt forbedret.
Men noen må jo satse noen kroner for å finne ut det
Ser forresten en annen forumbruker har en slik framfanger til salgs.Her oppe i trøndelag vel og merke.
Acm selger jo 850 r/960 fangar, dei er vel kjent for og ha bra kvalitet?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det er ikke så vanskelig å plastsveise heller, men det tar maaange timer...
Skulle jeg hatt den typen fanger så ville jeg fått taki de delene jeg trenger og plastsveist mot 960 fangere.
Skal du ha det helt 100% så trenger du da 2 stk V70R framfangere og antageligvis 2 stk bakfangere. Sarger til eksos var å få kjøpt løse, vet ikke om de finnes lengre.
Jeg er litt sær og mener at glassfiber ikke har noe på en veibil å gjøre. Blir jo bare filler...
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Skjønner tankegangen bak glassfiber hat, men ganske heftig og få tak i 2 V70r fangara, ordne plastsveising, osv viss ein ikkje kjenner noken som er god på det.
Då er det bedre og kjøre i filler ein fangar i året etter mi meining
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Vedr fangere:
Glassfiber (søppel) koster 3000kr stk hos LMR + skapelig med frakt.
Lakkeringa koster det samme uavhengig om det er glassfiber eller plast ville jeg tro.
960 fangere er nesten gratis, i værste fall har du vel ett sett du kan bygge om også...
V70R front med litt skader bør ikke være så altfor kostbare nå om dagen, du kan sjekke om du får taki sarger fremdeles på volvo, da trenger du ikke fanger for doble utblås (bare å skjære opp hull og stappe i sargen).
Plastsveis er ikke vanskelig i det hele tatt...
Du trenger en litt ålreit varmluftpistol med litt justeringsmuligheter annet enn av-på og ett munnstykke som ser ut som en Y (får kjøpt dette løst, jeg tror det er samme som brukes for sveis av gulvbelegg).
Tilsatsmateriale får du kjøpt hos f.eks frimann dahl, se på innsiden av fangerne så står det preget inn plasttypen, mener det er PE i 960 og V70 fangere. 850 underdelen er PUR eller EPDM (husker ikke) så den kan ikke sveises til 960 fanger.
To pakker med tilsats og munnstykke koster deg rundt tusenlappen.
Det er bare snakk om å kappe og tilpasse det så godt som mulig og smelte det sammen. Så må det "masseres" fra begge sider for å få bort sårkanter så det blir hel ved.
Anbefaler å tilpasse delene uten glipper/rotåpning i det hele tatt. Restene du har til overs kan du øve deg på før du går løs på delene du skal bruke.
Det går med MANGE timer for å få det bra, men da har du fangere som tåler litt deng kontra glassfiber skrot.
Jeg håper jeg skal få skjøta inn 850 underdel på en 960 bakfanger i vinter, kan legge ut litt bilder...
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Takk for ett godt skriv Turb00leKjedeleg at 850r fangaren ikkje kan parast med 960, heilt klart den kombinasjonen eg liker best.
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro