Sist endret av bjornarw; 11/08/15 kl 13:30
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Slik jeg ser det er det avtagende hpp som avgjør eksostemp. Hpp står da for horsepower pr. pound eller psi. Hvis man akspeterer dette og tar avgjørelser på dette grunnlaget så vil man unngå problemer.
For å forklare.
Si man har det tristeste av det triste, en B230 turbo som gir 135 hk med 0,35 BAR ladetrykk. Den teoretiske sugemotoreffekten er da 100 hk og så tjener man 10 hk pr. 0,1 BAR ladetrykk.
Når man øker ladetrykket så belønnes man innledningsvis med dette. Etterhvert som ladetrykket økes så får man problemer med tenningsbank, tenningen må overretarderes og effektgevinsten mellom 1,2 og 1,3 BAR er mindre enn 10 hk. Den effekten som man ikke få ut på veiven går direkte over i varme og eksostemp. øker uforholdsmessig mye.
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Alltid morro med oppdateringer her.![]()
Disse elektriske lekeviftene som folk kjøper og monterer er ikke beregnet for slike herjeburnouter som du driver med. Foreslår at du vurderer å montere en god gammel gul motorvifte og radiatorskjold. Du vil ikke tror hvor mye dette hjelper.![]()
Til slutt ender du nok opp med 4-puck lamell og 618 trykkplate.![]()
Bra du synes det
Er 4giret som er vest. Slurer så fort det blir trykk nå. På 2 så river det løs på hjula i stede for kløtsen ved pådrag
org. vifte skal på, og 4 puck uten sjims på tykkplata skal inn. så da får vi tru det blir bedre![]()
Sist endret av bjornarw; 11/10/15 kl 13:22
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Det gjør jeg og jeg ser frem til å høre hvor stor forbedringen blir med den gule motorviften. Jeg tror ikke at en hvit slurevifte er god nok til ditt bruk.
Du forsøker deg på burnout på 4. gear ja? Good! B21 forgasserturbo på sitt beste.![]()
Til orientering er det slik at en trykkplate er sterkest på ett punkt. Puck-lameller er vanligvis tykkere enn de originale organiske lameller som er det trykkplatene er designet til. Trykkplaten må derfor shimmes ut. Hvis du fjerner shimmene så blir trykkplaten svakere. Husk at de fleste trykkplater har en solfjær som fungerer på en annen måte enn en ventilfjær som bare blir hardere jo mer man komprimerer den.
Den rette oppskriften er å legge trykkplaten i en hydrulisk presse og komprimere den samtidig som man leser av hvor hardt man trykker den. Når man har funnet punktet den er sterkest på så noterer man seg dette, sammenligner med tykkelsen på lamellen og tilpasser monteringshøyden med shim.
![]()
Sist endret av Batland; 11/10/15 kl 13:47
Blir litt hardt med 6000rpm og banke kløtsj i 4gir :P
Husker ikke hva trykkplata tåler men tror det var 390nm med vanlig lamell, litt mer med sinter. Ikke dumt det du viser der så det må nok prøves. Håper jeg får tatt ut motoren og gjort litt i vinter igjen!
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Hørte fra en i klassa mi, fra Koppang, at du går på fagskolen på Gjøvik? Stemmer det eller?![]()
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Stemmer det jaHørte fra en i klassa mi, fra Koppang, at du går på fagskolen på Gjøvik? Stemmer det eller?Var innom tråden din å syntes jeg hadde sett bilen før
![]()
Sist endret av bjornarw; 12/10/15 kl 11:47
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Tipper ca 600, men vi får se![]()
Ja var fort ferdig med hjula
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke kommet fram
Til noe enda, siden jeg ikke har plass til den 17"n
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg kjører med TP763 (Volvo) og 6 pucka sinter (BMW)
Har målt alle lamellene jeg har brukt og ingen er tykkere enn organisk lamell fra Volvo.
Kan det være at BMW leverer forskjellige tykkelser?
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Samma har jeg på Mercedes og BMW lammelene jeg har hatt, sinter og vanlig
Sent from my iPhone using Tapatalk
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/
Alltid underholdende.![]()
Vil ønske alle ei riktig god jul og et godt nytt år, som forhåpentligvis vil fylles med turbosus, blårøyk og en god dose juging og tullprat![]()
Prosjekt: 242 turbo http://forum.vccn.no/showthread.php?...an-det-bli-bra
Jobb: https://www.facebook.com/BW.MEK/