Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 23 av 26 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 551 til 575 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #551
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evolve_88 Vis post
    Er vel ikke så lett å få ned eksos temp på en gasser motor, som det er med sprut heller. Trur løsninga er radiator med mye vann, å ei vifte som begynner tidligere.

    Sent fra min D5803 via Tapatalk
    Eksotemp stures hvel mest av eksoshus, grenrør, eksosanlegg og tenning...

    Sendt fra min knuste Samsung
    Sist endret av bjornarw; 11/08/15 kl 13:30

  2. #552
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juli 2010
    Innlegg
    146
    Antall takk

    Standard

    ...og a/f..

  3. #553
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg ser det er det avtagende hpp som avgjør eksostemp. Hpp står da for horsepower pr. pound eller psi. Hvis man akspeterer dette og tar avgjørelser på dette grunnlaget så vil man unngå problemer.

    For å forklare.

    Si man har det tristeste av det triste, en B230 turbo som gir 135 hk med 0,35 BAR ladetrykk. Den teoretiske sugemotoreffekten er da 100 hk og så tjener man 10 hk pr. 0,1 BAR ladetrykk.
    Når man øker ladetrykket så belønnes man innledningsvis med dette. Etterhvert som ladetrykket økes så får man problemer med tenningsbank, tenningen må overretarderes og effektgevinsten mellom 1,2 og 1,3 BAR er mindre enn 10 hk. Den effekten som man ikke få ut på veiven går direkte over i varme og eksostemp. øker uforholdsmessig mye.

  4. Takk bjornarw, Evolve_88 takket for denne posten
  5. #554
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Lenge siden sist nå.
    Men bilen har fått kjørt/kokt seg litt igjen på "burning" og streetmeet på Tiur'n Kro i dag. Mye kvass bil og bra stemning!! Bilen fungerer meget godt sett bort fra varmgang og slapp kløtsj med 1,8 bar spinner det lett med 14"
    Her er ett stemingsbilde:

  6. Takk Ksteen2, Batland takket for denne posten
  7. #555
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Alltid morro med oppdateringer her.

    Disse elektriske lekeviftene som folk kjøper og monterer er ikke beregnet for slike herjeburnouter som du driver med. Foreslår at du vurderer å montere en god gammel gul motorvifte og radiatorskjold. Du vil ikke tror hvor mye dette hjelper.

    Til slutt ender du nok opp med 4-puck lamell og 618 trykkplate.

  8. #556
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Bra du synes det
    Er 4giret som er vest. Slurer så fort det blir trykk nå. På 2 så river det løs på hjula i stede for kløtsen ved pådrag
    org. vifte skal på, og 4 puck uten sjims på tykkplata skal inn. så da får vi tru det blir bedre
    Sist endret av bjornarw; 11/10/15 kl 13:22

  9. #557
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det gjør jeg og jeg ser frem til å høre hvor stor forbedringen blir med den gule motorviften. Jeg tror ikke at en hvit slurevifte er god nok til ditt bruk.
    Du forsøker deg på burnout på 4. gear ja? Good! B21 forgasserturbo på sitt beste.

    Til orientering er det slik at en trykkplate er sterkest på ett punkt. Puck-lameller er vanligvis tykkere enn de originale organiske lameller som er det trykkplatene er designet til. Trykkplaten må derfor shimmes ut. Hvis du fjerner shimmene så blir trykkplaten svakere. Husk at de fleste trykkplater har en solfjær som fungerer på en annen måte enn en ventilfjær som bare blir hardere jo mer man komprimerer den.

    Den rette oppskriften er å legge trykkplaten i en hydrulisk presse og komprimere den samtidig som man leser av hvor hardt man trykker den. Når man har funnet punktet den er sterkest på så noterer man seg dette, sammenligner med tykkelsen på lamellen og tilpasser monteringshøyden med shim.



    Sist endret av Batland; 11/10/15 kl 13:47

  10. Takk ArneR takket for denne posten
  11. #558
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Blir litt hardt med 6000rpm og banke kløtsj i 4gir :P
    Husker ikke hva trykkplata tåler men tror det var 390nm med vanlig lamell, litt mer med sinter. Ikke dumt det du viser der så det må nok prøves. Håper jeg får tatt ut motoren og gjort litt i vinter igjen!

  12. #559
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Hørte fra en i klassa mi, fra Koppang, at du går på fagskolen på Gjøvik? Stemmer det eller?

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #560
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Blir litt hardt med 6000rpm og banke kløtsj i 4gir :P
    Husker ikke hva trykkplata tåler men tror det var 390nm med vanlig lamell, litt mer med sinter. Ikke dumt det du viser der så det må nok prøves. Håper jeg får tatt ut motoren og gjort litt i vinter igjen!
    Så godt som alle B21 motorer leverer ett dreiemoment på 170 Nm på sug. Med 1,8 BAR er potensialet ca. 480 Nm.

  14. #561
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Hørte fra en i klassa mi, fra Koppang, at du går på fagskolen på Gjøvik? Stemmer det eller?
    Stemmer det ja Var innom tråden din å syntes jeg hadde sett bilen før
    Sist endret av bjornarw; 12/10/15 kl 11:47

  15. Takk HansOla takket for denne posten
  16. #562
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    480nm ja, nærmer seg mine potensielle 600 da


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #563
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Så godt som alle B21 motorer leverer ett dreiemoment på 170 Nm på sug. Med 1,8 BAR er potensialet ca. 480 Nm.
    såppas ja, bakhjula sitt hvertfall ikke fast så godt på 2 og 3 gir rett frem med 14"

  18. #564
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ksteen2 Vis post
    480nm ja, nærmer seg mine potensielle 600 da


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Mer en 600 nm i bilen din veh? er hvertfall bra tak inn

  19. #565
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Tipper ca 600, men vi får se
    Ja var fort ferdig med hjula


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #566
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Er vell ikke dau denna din heller


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  21. #567
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ksteen2 Vis post
    480nm ja, nærmer seg mine potensielle 600 da
    OT.

    Hvordan gikk det med viften?

  22. #568
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Ikke kommet fram
    Til noe enda, siden jeg ikke har plass til den 17"n


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #569
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører med TP763 (Volvo) og 6 pucka sinter (BMW)
    Har målt alle lamellene jeg har brukt og ingen er tykkere enn organisk lamell fra Volvo.
    Kan det være at BMW leverer forskjellige tykkelser?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  24. #570
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Samma har jeg på Mercedes og BMW lammelene jeg har hatt, sinter og vanlig


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #571
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Fant jaggu noen bilder på facebook å, det øverste her synes jeg var ganske rått selv uten røyk. Skikkelig oppstell :



  26. #572
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Er kul denna skyssen din da


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  27. Takk bjornarw takket for denne posten
  28. #573
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Alltid underholdende.

  29. Takk bjornarw takket for denne posten
  30. #574
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Vil ønske alle ei riktig god jul og et godt nytt år, som forhåpentligvis vil fylles med turbosus, blårøyk og en god dose juging og tullprat

  31. #575
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Ilige måde reodor


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  32. Takk bjornarw takket for denne posten
Side 23 av 26 FørstFørst ... 13 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •