Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 31

Tråd: Minge89`s 940 fra 5og90 med husmorsjass

  1. #1
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard Minge89`s 940 fra 5og90 med husmorsjass

    Hei volvo folk.
    Tenkte nå å lage en liten worklog om det jeg gjør med bilen min.

    Bilen det gjelder er da en 940 fra 1995, hatt bilen i snart 5 år, og egentlig ikke gjort veldig mye med den. Men nå var det en liten smørbrød liste etter EU kontroll og den bruker mer olje en jeg klarer å fylle på
    På forhånd beklager jeg veldige hopp i bildene innimellom, har til tider ikke hatt telefon, også er jeg fryktelig dårlig til å ta bilder når jeg holder på å skru:P

    Litt info om bilen:
    -Ombygd til turbo (godkjent i vognkort)
    -Lesjøfors fjører (godkjent i vognkort)
    -960 grått skinn interiør (med integrert barnesete i midtarmlenet bak)
    -Truetryck spærre.
    -Større høyohms dyser.
    -3" fra turbon og 4" utblås fra JT.
    -3" trykkrør og 3" LMM.
    -Større intercooler.
    -Større turbo.
    -4x elvinduer.
    -M90 med sveisa stoppring.

    Her er ett bilde av bilen.



    Ting som må gjøres for å få den EU godkjent:
    -Bytte motor (lekker olje som en sil) [x]
    -Bytte fjører (brudd i ene fjøra) [x]
    -Bytte høyre endeledd, ytre [x]
    -Få
    ABS
    lampa til å slutte å lyse (Trur det er fiksa:-D) [x]

    -Stramme/bytte hjul lager fremme [x]
    -Fikse tuta [x]

    Har da hold på å gjøre i stande en b230 blokk jeg har hatt liggende en stund. Så kommer en del bilder her nå, også vil det nok dabbe av litt siden det er en del ting som tar litt tid:P

    Her er da bilder før vask.




    Bare blokka:



    Nr på blokka:


    Her ligger den klar til vask


    Deilig med delevasker på jobben altså
    Ferdig vasket



    Alt dette som ser sånn oransjet ut måtte skapes bort siden det ble gummiaktig.

    Og her fant jeg ett nr etter vaska, er vel datostemplinga detta?


    Her er toppdekslet ferdig sandblåst:



    Kjekt at gubben driver å kjøper ting han tur han har bruk for:

    For denne har jeg brukt MYE:P

    Her er blokka grunnet med zinkspray:



    Blokk, bunnpanne og toppdeksel ferdig grunnet:


    Her er blokk, vandpumpe og det dekslet forran på veiva ferdig sandblåst, lakkert og montert



    Montert inn veiva og stempla:



    Også fikk jeg ett lite dilemma når jeg skulle skru til rådelagra, for gubben hadde bare 12 kant pipe med 1/2" hull, og momentnøkkelen hadde 3/8" så da gjorde vi slik

    Har man ikke riktig utstyr, så får man lage det da

    Her har jeg borra og gjenga opp til returslangen fra turbo`n, under denne prosessen var telefon på rep, og lånetelefonen hadde ikke kamere;( så blir bare bilder av ferdig resultat



    Kan jo si at jeg borret opp med borra 6mm-10mm-15mm-18mm, og gjenga med m20x1.5 gjengetapp.

    Her er toppdekselet ferdig lakka


    Her er ett bilde av maskineriet som skal ut


    Her mangler det noe eller?


    Der var den jo


    Møkkete å fæl!

    Er utrolig hva høytrykkspyler, oppvaskbørste, white spirit og 20 min med gnikking kan gjøre



    Her var det plutselig god plass a gitt


    Der henger den å dingler:



    Diverse deler ferdig sandblåst:


    Her er en møkkete 531 topp med vx3 kam:







    Tatt ut alt føre vask:


    Og igjen så gjør høytrykkspyler, oppvaskbørste og white spirit susen






    Fjerna litt overflødig metall med luft dreven dremmel og filer fra biltema



    Gamle turbon med "litt" slark:



    Toppen ferdig lakkert:


    Og diverse andre deler ferdig lakert:



    Også er det jo litt stusselig å skru på en volvo motor ved siden av gubben som overhaler denne


    Det er da så langt jeg har kommet hittils, men kommer nok bilder fortløpende

    Bare å komme med innspill eller spørsmål
    Sist endret av Minge89; 24/09/15 kl 01:52
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  2. #2
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Her går det sakte men sikkert framover
    Har da fått satt på toppen og toppdeklset:



    Satt på alle remhula og register reima:


    Også skal jeg ha en sånn 52mm oljetemp klokke inni bilen, så får se hvordan denne løsningen fungerer



    Var litt redd for at den kom til å blokere for mye av kanalen, men den går akkurat jevnt med "veggen" innvedig

    Også skal jeg ha oljetrykk, så da lurer jeg på om noen har forslag eller erfaringer med hvor man henter dette, å hvordan dette ble løst, sleng gjerne med bilder
    Sist endret av Minge89; 30/07/15 kl 22:13
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  3. #3
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    God kveld/natt godtfolk, da har jeg vært å peta litt igjen, og nå beynner det snart å nærme seg innsetting av maskineriet Her er noen bilder av dagens sprell

    Fant ut av det var veldig trangt rundt ved oljefilteret, så gamle oljereturen fra turbo`n ble amputert og tettet:


    Så da ble det pluttelig lettere å sette på oljefilteret:

    Biltema filteret passer vel ikke helt inn i mitt lille fargekart:P
    Lurte fakrisk på å lakere det,men skal jo være på i dørye 20 min før det skal byttes igjen, så lot vær;P

    Sandblåst, grunnet og lakkert klipsa til dysene:


    Her er fuel railen ferdig lakert svart matt:


    Begynner å ligne en motor nå gitt


    Alle trykkrøra ble sandblåst og lakka i blank svart


    Å her ligger den gamle FB`n og gråter



    Kommer nok med litt flere bilder i marra

    Nå må dere huske å ikke krangle om hvem som skal komentere noe først da dere

    All kritikk er god kritikk er det noe som heter Hehe
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  4. #4
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Fant foresten ut at røret til peilepinnen fra FB`n ikke passa på den blokka jeg driver å bygger opp, hullet i blokka er mindre, så må vel gå på jakt etter ett nytt rør i en gammel 240, da jeg mistenker att blokka er fra 86:P Bare å skrike ut hvis noen har ett slengt ett sted eller en anne formening om hvilke modeller jeg kan hente fra
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  5. #5
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.706
    Antall takk

    Standard

    Blir bra dette
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  6. #6
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Satser på det Har ikke fått gjort så veldig mye i dag, bare pusla litt, knakk noen skruer, også har jeg snudd på lagerdelen av den nye turbon fordi denne sto feil i forhold til olje inn og retur`n.
    Også har jeg fonne ut hva jeg trenger av siste rest for å gjøre den helt ferdig Mangler blant annet pakningen mellom maefoilen og turbo`n, er av typen t3, noen som har en formening om hvor jeg kan få kjøpt denne? Også var jeg inne på biltema for å kjøpe meg remmer, der fikk jeg opp flere alternativer som passer til b230, noen som har en formening om hvem jeg skal kjøpe? Kommer med flere bilder når jeg får kjøpt inn det siste jeg trenger
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2010
    Sted
    Gjøvik
    Innlegg
    1.331
    Antall takk

    Standard

    Følger med her ja
    Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
    Eks biler.

    1985 VW Golf 2. (Solgt)
    1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
    1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
    1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
    1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
    1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
    1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
    1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)

  8. #8
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått pusla litt igjen, er ikke mye som blir gjort med motor`n da jeg venter på no småtterier, men har jo en del å pusle med på bilen også, så da begynte jeg å demonterer fjørene bak:

    Knekt sa du?


    Venstre side var hel


    Kjekt med mange/lang forlenger til skralle


    Her er da den selvkappene fjøre:P


    Holderen i toppen av fjøre, var ikke sååååå rusten:P

    Så jeg sandblåste, grunna og lakerte begge sider

    Og mens jeg ventet på at lakken skulle tørke begynte jeg å forske i hvorfor det lakk fra kardangen:


    Etter en liten runde med stårbørste, skruhjern og white spirit, fant jeg en potensiel synder:


    Og der hadde jeg rett a gitt, pressa litt på den guffelura, å se hva som kommer:


    Lurer på om det er sånn kjemisk metallgreier, hardt satt det ikke:


    Og er fant jeg ett kikkehull a gitt:

    Fra innsiden:


    Sandblåste dekselet å fikk se at det var en del småskrekker i tillegg til hullet, er ikke så lett å se på bildet men:


    Oj! var ikke så rusten som jeg hadde trudd jo, kanskje jeg har sett meg blind på rust:P


    Å her er høyre fjør montert, rakk ikke å ta venste side før det var kvelden, så kommer nok flere bilder i marra


    Så får jeg se hva jeg finner på for noe lurt med den hullet i kardangdekselet, om det er noe å sveise eller om jeg skaffer meg ett som er helt
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  9. #9
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg vært å fikkla litt igjen
    Gubben hadde no kjemisk metall han mente det gikk ann å bruke på hullet i kardanglokket, så da ble det litt sliping:



    Her har jeg bukt gaffa for a lage en slags "ramme" som guffa skal få stivne i:


    Desverre ingen bilder av ferdig resultat, da herdetia var veldig lang:P

    Så da røska jeg av fjærene forran:


    Litt svenskt krom:



    Så dem fjærskålene ble sandblåst å lakert
    Litt grunning:


    Ferdig lakert:


    Klokka flyr sånn når man har det morro, så venter med å motere dem til i marra, så jeg er sikker på at lakken har fått tørka ordentlig

    Fikk meg også en liten overaskelse når jeg "delte" den fjørkoppen, for der fant jeg dette:

    Er jo løst lager! Så det var jo sånne små kuler overalt! Fant heldig vis alle sammen

    Vaska lagra med white spirit, satt dem sammen å klina i no hjul lagerfett, ble gos som gull.
    Fikk også se at dem nye fjørene var litt over en runde kortere:P Ikke at det gjør meg noe, er samme nr så

    Går fortsatt veldig sakte frammover. Skal bli veldig deilig når jeg kan sette meg i bilen, vri om nøkkelen å rygge den ut av det værstet Hehe
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  10. #10
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått fikla litt igjen

    Fått på fjørene forran


    Og mens jeg holt på med å sette på fjøra forran på førersia så fikke jeg se denne:

    Skal den ha så mye bøyer? for den er rett på andre siden:P

    Her er lokket på kardangen ferdig grunna:

    Hullet tetta vi med kjemisk metall, hadde i vann og det virka tett

    Her ser dere hvordan det ser ut fra innsiden av lokket:


    Her har jeg fått bytta
    ABS
    føleren og styreleddet

    Den
    ABS
    føler´n satt no inn i h***vete!

    Og for dere som har følt med i timen synes det fort hva jeg har gjort her



    Fjerna viskerne på lyktene, da den ene ikke fungerte og jeg synes det er penere uten

    Ferdig grunnet:

    Og ferdig lakket og montert:


    Her er lokket ferdig lakka og montert på


    Også har jeg ordna litt med feste som skal sitte på turboen for oljeretur:
    Kappet av gammal rørstuss:

    Hadde ikke 21mm borr, så da gjenger vi opp

    Kappet av det som stakk på oppsiden av plata, altså inn mot turbo`n:

    Sveisa for å være sikker på at den ikke skrur seg ut å at det er tett

    Borra meg en kon, så hulle blir det "laveste" pungtet

    Ferdig sandblåst og klar til lakering:


    Får se om jeg rekker å slenge inn flere bilder i marra
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  11. #11
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Nei, lenkearmene skal ikke være bøyd

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2011
    Innlegg
    236
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Nei, lenkearmene skal ikke være bøyd
    ...og så bytter man ut de bøyde lenkearmene og det viser seg da at bilen er skeiv for at stabstaget er det
    Been there done that

    Jeg ville ha (har) tatt av stabstaget og sjekket det i mot noe veldig flatt og rett for å se om det er skeivt.
    Er det det er det bare å slipe ned kanten på den ene nye lenkearmen og gjenge opp gjenger lengre ned slik at du får justeringsmulighet og sette en nylock-mutter i bunn som skåla skal ligge i mot.
    1996 940LT Stv, alt elektrisk + soltak

  13. #13
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Regna nesten med det;P Hehe.
    Får se om jeg gidder å bytte den med det første, har planer om en full renovering av understell til neste sommer, siden er er ganske så rusten under der som dere ser, og tar nok ikke lang tid før jeg får mangel på div foringer Så få se om jeg skriver opp nytt stabbstag på den handle lista Hehe.


    Har foresten stoppa litt opp hos meg, da jeg klarte å knekke ene pinnebolten på manifoilen, å denne skal IKKE ut. Jeg å gubben har ådelagt nesten 10 bor uten å komme noen vei, så han skulle prøve å få tak i no acetylen til mandagen, så skal vi svi dritten av den tappen som sitter igjen
    Kommer til å legge ut litt bilder av opptetting av bakfangeren å litt sånn i marra tenker jeg
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  14. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fått klina litt igjen

    Her ser dere at fanger henger en del:


    Så etter litt titting fikk jeg se at det er selve festehulla i den alubjelken inne i fanger som har gått i oppløsning.

    Så da måtte jeg finne på noe lurt, dette ble løsninga.

    Bøyde meg ett flatthjern:


    Borra meg 3 hull i den:



    Så sveisa jeg flattjernet fast i festebrakketen på bilen:


    Og dro inn 3 skruer i dem hulla jeg borra for å "låse" fast fangern så den ikke kan skli ut og inn.


    Ble litt penere nå gitt:


    Så har jeg å gubben fiksa plate til å ha 4 stk 52mm klokker i luftekanalen:


    Denne ble knekt i over og nedkant, så den sitter bom fast.

    Her borra ut hulla:


    Og lakkert den svart:



    Dette er så langt jeg har til dags dato, tar nok en tur i værkstedet i marra også, så får vi se om jeg får ut den tappen og får levert manifoilen til planing
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  16. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  17. #15
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da ser det ut som det blir rolig her en stund, da den tappen etter pinnebolten f**n ikke gir etter! Tengte jeg skulle prøve med noen hardere bor fra biltema, og samtidig prøve å få ut 3 av pinneboltene i en annen manifoil jeg har ligende, så blir det fresing og planing av den i stedefor. Også skal jeg operere snyteskafte til uka, så blir ikke gjort noe hele nesteuke:( Menmen,
    ting tar tid når det skal gjøres ordentlig!
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  18. #16
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Også har jeg fått bestilt meg hovedbremsesylinder Fant en som kosta 1400kr på amazon kontra mekonomen sin til 3900!
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  19. #17
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Heihei volvofolk
    DA har jeg endelig fått kommet igang igjen etter operasjon av snyteskaftet

    Her er ramma og målerne prøvemontert:


    Her har jeg fått montert original oljefører og den føleren som følte med klokka:

    T-stykket er kjøpt på biltema

    Her begynner det å ligne noe


    Ferdig montert:

    Skal bli morro å se om dem faktisk fungerer:P

    Også hadde den tappen på låsen i hanskerommet knekt, fant den avknekte biten på gulvet, og da fant jeg ut at den av metall, å hva kan man gjøre med metallbiter som har knekt?

    Sveise



    Slipt vekk en del av sveisen og lakert:



    Så NÅ nærmer det seg med stormskritt her Har planer om å få slengt ned i motoren i marra, så skal prøve å huske å få tatt noen bilder av dette
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  20. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  21. #18
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    DA folkens! Da var maskineriet inne
    Her er den klar til å bli tatt av motorbukken:


    Tok litt tid da gubben mente det var mye lettere å mye kjappere å sette inn motor å girkasse samtidig, som dere ser her:

    Noe som fungerte veldig dårlig da motoren tok i torpedoveggen før vi fikk bunnpanna over forstillinga.

    Så da måtte motoren ut igjen, og kassa av.
    Forsøk nr: 2 gikk en god del bedre


    Så gikk kassa og mellomakselen på:


    Nå begynner det å ligne noe her


    Fikk også en liten pakke i posten med disse i:


    Også fikk jeg tilbake manifolden fra planing, og merka opp hvor mye jeg må frese vekk for att hullet skal bli likt som på turbo`n:


    Fått montert alt som kan moteres uten at manifolden er helt klar:

    Begynner virkelig å ligne no nå

    Fått fresa opp hulla, og sveisa sprekkene som var i manifolden:



    Neste som står på tapeten nå er å bore og gjenge opp så jeg kan montere dem nye pinneboltene på manifolden, så tilpasse eksosen på nytt, da den ikke var helt 100 før jeg parkerte.
    Samt bytte fra rør til slange mellom clutch pumpene, lufte den og lufte bremsene, så er det klart for oppstart
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  22. Takk HansOla, vangsfreaken, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  23. #19
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Da er manifolden ferdig:

    Borra opp hulla:


    Fått gjenga opp til M10:

    Som dere ser på det hullet nærmest kamera blitt tukla med før, så gjenga opp uten å borre opp, skrudde i pinnebolten og satt inn en settskrue, så får se om det holder mål;-)

    Her er turbo`n skrudd fast:


    Også har jeg hatt problemer med at V-band klemma gir eksosen mulighet til å vri seg litt, så eksosen legger seg inntil karosseriet å da bråker det jo som alle vet rimelig greit inne i bilen, så dette tenkte jeg å prøve å gjøre en slutt på, så da gjore jeg slik:

    Festene jeg bruker sitter i girkassa (på M90 i hvertfall):


    Her er da utgangspungtet for festet:


    Også glemte jeg litt att jeg hadde kamera i lomma, så her er sluttresultatet:-P


    Denne sveisa jeg til eksosen å skrudde fast i kassa slik:


    Satt som fjell:-) Så blir spennende å se om det holder:-)

    Så da ser det slik ut oppi motorrummet mitt om dagen:


    Har planer om å flytte luftfilteret etterhvert, må bare finne ut av hva jeg skal finne på for noe lurt.

    Prøvde å vri på nøkkelen for å se om den faktisk går rundt, å til min store forbauselse og skuffelse skjedde det ikke en dritt:P
    Så var jeg under bilen for å ta mål for å finne ut hvor lang slangen til oljereturen skulle være, å da fikk jeg se at det var ett stikk på innslaget på starteren, så flytta den tynne ledningen fra det stikke jeg hadde satt den på og på det andre stikket, å da dro starteren igang så fort jeg vred om nøkkelen.

    Eneste som gjenstår nå, er å montere oljereturslangen, så er det oppstart:-D
    Så skal bli morro å se om det faktisk starter
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  24. Takk HansOla, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  25. #20
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Mulig du har sagt det før, men hva slags turbo blir det i bilen? Ser i alle fall ikke ut som en 13c

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  26. #21
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Det har ikke vært nevnt nei:-P Jojo, er en 13c på steroider:-P. Neida:-P Er en t3/t4 jeg har kjøpt på ebay fra Tyskland. Helt sikkert no Kina klin:-P Så skal bli spennende å se hvor lenge den fungerer:-P

    Skreve på tællefon
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  27. #22
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Minge89 Vis post
    Det har ikke vært nevnt nei:-P Jojo, er en 13c på steroider:-P. Neida:-P Er en t3/t4 jeg har kjøpt på ebay fra Tyskland. Helt sikkert no Kina klin:-P Så skal bli spennende å se hvor lenge den fungerer:-P

    Skreve på tællefon
    Sikkert noe av det samme de selger på bcb da, altså Kina har hørt om folk som kjører med de i flere år, så det er ikke sikkert det er så dumt Men jeg kjenner også folk som har drept dem iløpet av noen måneder da riktig nok litt grunnet bruk...

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  28. #23
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Er noe med det:-) Skal ta det veldig pent dem først 1000 km'ene for å være sikker på at den er innkjørt:-)

    En liten oppdatering her:-) Fikk på oljeretur'n, og prøvde å fyre den. Uten særlig hell. Så jeg å gubben feilsøka fram og tilbake, konkluderte til slutt med att den ikke fikk bensin. Å det var jo ikke så rart, da det var brudd i ett skjøtestykke på + ledningen til bensinpumpa. Fiksa den, så fyra den med en gang. Stabiliserte turtallet på 2000 rpm og lot den gå der i 20 min, tappet olja, bytta oljefilter og skulle kjøre med en tur. Dette var lettere sagt enn gjort, da gasse hadde respons som en Jojo. Etter litt sjekking å lesing av feilkoder så fant jeg ut at det var lmm'n som hadde takka for seg. Hadde heldig vis en orginal liggende så var easy fix;-) Så fikk jeg prøvd en tur, og det virka egentlig ganske greit. Fikk ladetrykk ved 2500-2700 så veldig fornøyd med det. Men den sota vilt mye, så da sjekka jeg btr'en og jeg kjørte vist på 4 bar:-P Stilte ned til rett under 3 bar og prøvde en ny runde. Hjalp endel men så fikk jeg feilkoder igjen å det venta jeg egentlig på da motoren stanga på 3200rpm. Leste av dem og fikk opp feil på kjølevesketempsensor til hjernen, så er ikke rart den har fått fet blanding:-P Så svipptur innom mekonomen i dag å bestilte meg en slit. Skal få den på mandag, så får se om det hjelper da.
    ABS
    lampa lyste også enda, ohma føleren på førersia å viste seg at den hadde paya også, så har begynt å bytte den, men det å bytte
    ABS
    følere er jo ikke bare bare, sikkert sitte der siden 95:-P Må også bytte den filterflytteren da det hullet jeg borra og gjenga opp er en anelse for stort så det lekker litt olje der. Så alt i alt er jeg egentlig ganske fornøyd:-) ble desverre ingen bilder under oppstarten:-(

    Skreve på tællefon
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  29. Takk vangsfreaken takket for denne posten
  30. #24
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Det er da ikke alt for ille for første oppstart med nybygd motor! bare fillefeil

    Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

  31. #25
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Nei:-) Er veldig fornøyd med det:-) Skal bli veldig deilig å kunne begynne å bruke bilen igjen:-)

    Skreve på tællefon
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •