Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Å sveise sprekk i fremrerør bak katalysator Volvo 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2012
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard Å sveise sprekk i fremrerør bak katalysator Volvo 960

    Bilen en 964 1991 har fått en sprekk i utgangen av fremre rør på eksosanlegget, dvs rett bak katalysator. Årsaken er at rørene tar nedi når jeg parkerer (har en dårlig demper som gjør bilen mer sigen enn normalt etter parkering, løfter bra under kjøring). Røret er ca halvvegs av, litt vanskelig å se da jeg bare ser sprekk på den ene sida og rørbiten er vinklet slik at koblingsstykket til mellomste rør antagelig dekker sprekk på andre sida (men dette vet jeg ikke, kan være at sprekken er bare på en side).

    Er det noen som har sveist slik før og kan svare på om det er greit å bruke elektrodesveis eller må en til med TIG/MAG/MIG sveising? Har sveist alle typer sjøl men sveiser så sjelden at det er en kuriositet. Sist gang med elektrode gikk det bra etter litt øvelse, taktikken var å fylle på med mye tråd for å unngå at metallet smelter bort. Kanskje litt risiko på eksosanlegget som er litt rusta akkurat på utløpet fra katalysator. (er vel ikke doble rør der??)

    Fremrerør koster inkl katalysator ca 9000kr - derfor er det litt kjekt å unngå nyinnkjøp av dette. Fremrerør ser veldig bra ut med unntak av det korte røret ut fra katalysator (4cm langt). Imidlertid er det en spesiell overgangsflens mot mellomste rør som antagelig ikke er enkel å finne i en standard delebutikk. Derfor tenkte jeg å sveise sprekken tett.

    Bilen går bra ellers har nettopp kjørt en langtur på nesten 3000km. DEler av turen med gjennomsnittsfart på 130-150 km/t. Forbruket var under litern såvidt. Kjører med 2,5 bar i alle dekk. Synes ikke det er ille, kjører i ekonomi-modus stort sett hele tida, for å slippe å nå turtallssperra ved hver forbikjøring.

    Er det noen som har tips å komme med? Det er kanskje ikke lett å få leie sveiseutstyr av noen privat men kunne gjerne prøve det om noen tør leie det ut! Det er antagelig gjort på 5-10 min + for og etterarbeid (flytte litt på mellomste rør så sveisearbeidet blir enklere og pusse rust).

    Arne
    Sist endret av medbakhjulstrekk; 30/06/15 kl 18:18
    XC70-14
    x-964-91
    x-164-72

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Det er nok mig'en som gjelder her. Elektrode og tig kan du avskrive med en gang da det er gammalt og rustent, elektrode vil du antageligvis bare brenne hull med og tig'en kommer til å frese fælt hvis ikke du sliper til den store gullmedalja først.
    Du får kjøpt dette røret hos a-alt i Sverige til en hyggelig pris, var vel rundt 2500sek + frakt.
    Den skjøten du snakker om var ikke helt 100 på det jeg fikk, men etter litt modifisering så ble det greit nok.

    Vedr forbruk så ligger de stort sett på litern eller over. Jeg har litt tung høyrefot og ligger mellom 1 og 1,2 avhengig av om det er langkjøring eller vanlig hverdagskjøring.
    Automaten fungerer best i eco modus, i sport girer den nesten ikke før turtallssperra med flat fjøl.
    Jeg bygde om min til manuell, angrer ikke akkurat på det.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Lignende tråder

  1. Katalysator til volvo 940
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 11/04/12, 16:35
  2. katalysator på volvo 940 med ca 450hk
    By Mr.Soteru in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 17/11/11, 19:43
  3. Sprekk i frontruta
    By flarssen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 26/02/10, 17:09

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •