Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: R-sport forgasserturbo bensinpumpe

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard R-sport forgasserturbo bensinpumpe

    Veit at den blokkmonterte bensinpumpa fra AT satsen er ganske forhatt, men den må være brukenes til noe vis den er i orden. Hvordan kan man forresten forsikre seg at den er i orden? Har en her, og den går det an å blåse gjennom vis man blåser hardt inn der turbotrykket skal innpå. Og den er mye hardere og pumpe en en std sugemotor pumpe, måtte sette den i skrustikka for og få bevega på pumpearmen. Skal den være sånn?
    Volvo 144 73 Mattsvart turbo prosjekt
    Volvo 144 74 Bilcross

    Våga vägra OHC!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Nei, den skal være potte tett når du trykksetter nippelen og det er akkurat denne lekkasjen som du har funnet som er hovedproblemet med disse pumpene. De er nemlig fullstendig ute av stand til å holde tett over tid og dette fører til at man mister nødvendig bensintrykk. Dette fører til mager blanding, fusking, motorras og ett forferdelig rykte for forgasserturbo.

    For sin egen del MÅ man alltid, og så raskt som overhode mulig, kaste disse pumpene rett til H...........

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar Batland. Da blir det nok EFI og BTR først som sist :-) fikk tak i en trykk forgasser i går, og den hadde en B1DS nål fra en Saab 99 og dysa til nåla var justert 3.5mm ned i forgasseren, det kan umulig fungerer bra? Skal ikke den bare være 1.5mm ned eller rundt der?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.

    Flott, det er en god plan.

    En helt original AT-forgasser er ett godt utgangspunkt. I praksis viser det seg dessverre at folk som ikke har greie på forgassere har begynt å klø på dem, vanligvis pga problemer som den orginale bensinpumpen har forårsaket.

    Saab nål og dyse nedjustert 3,5 mm er selvsagt uvanlig, men du kan teste å se. Pga at turboen leverer litt "hjelpetrykk" så gir de originale AT nålene motoren mer litt mer bensin på lave turtall enn en Saab nål gjør. Man har derfor forsøkt å kompensere for dette med å justere dysen lenger ned. (Til en tynnere del på nålen som gir mer bensin.)
    Sist endret av Batland; 01/05/15 kl 14:17

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Ja ordner skikkelig Fuel system te uka så da ser eg vell fort på breibåndslambdan hvordan den nåla funker. Sto 175 nålventil i AT forgasseren, så satt i en 200 som blei borra til 250. Og justerte flottørhøyden til 11mm. Den var bare 5mm. Forgasseren hadde ligge lenge, 4-5 år uten å blitt brukt, så spellakselen var irra fast. Kom seg etter litt varme å oxideclean. Ellers så den heil å fin ut, men burde kansje tatt opp choke systemet og sjekka over der og.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hondreåfleiråførr Vis post
    Ja ordner skikkelig Fuel system te uka så da ser eg vell fort på breibåndslambdan hvordan den nåla funker. Sto 175 nålventil i AT forgasseren, så satt i en 200 som blei borra til 250. Og justerte flottørhøyden til 11mm. Den var bare 5mm. Forgasseren hadde ligge lenge, 4-5 år uten å blitt brukt, så spellakselen var irra fast. Kom seg etter litt varme å oxideclean. Ellers så den heil å fin ut, men burde kansje tatt opp choke systemet og sjekka over der og.
    Dette er måten å gjøre det på.
    11 mm er alt for mye når du kjører turbo. 5 - 7 mm er orginalt.
    175 mm nåleventil er ubrukelig og viser at noen har klødd på denne før. Er nippellen til bensintilførselen 8 mm?
    Ja gjør det, Chocken MÅ fungere skikkelig hvis du er interessert i ett normalt bensinforbruk.

    3,5 mm nedjustert dyse kan også tyde på at chocken ikke funker. Man har justert CO så høyt at motoren starter uten chocke når den er kald.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Ok, leste i en r-sport katalog på nettet og der stod det at den skulle være 11mm, men det er jo lett og justere tilbake. Nippel på bensin inn er 8mm ja og forgasseren har fortsatt blå kork. Så ganske sikker at det er en AT forgasser.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hondreåfleiråførr Vis post
    Ok, leste i en r-sport katalog på nettet og der stod det at den skulle være 11mm, men det er jo lett og justere tilbake. Nippel på bensin inn er 8mm ja og forgasseren har fortsatt blå kork. Så ganske sikker at det er en AT forgasser.
    Det er to mål på flottøren. 9- 11 mm nærmest nåledysen og 5 - 7 mm lengst fra.

    Da er det en ekte AT forgasser ja. Det er vanskelig å få av chocke lokket uten å ødelegge pakningen.
    Ved siden av dysen inne i flottørhuset er det ett lite messingrør. Sett en liten slange inn på dette. Gi full chocke og blås i slangen. Det skal da blåse ut røret ved gasspjeldet. Hvis det gjør det funkerer chocken.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Får ikke den oppborra 200 nålventilen til og bli tett, holder det med en vanlig 200 eller hvor kan eg i tilfelle få kjøpt større nålventil? Er turbo nåla, evt turbo cup nåla og få kjøpt?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Nei det er ett helt vanlig problem og det er grunnen til at oppborring av dyser er noe som frarådes på det sterkeste.

    Det finnes nye 250 nåledyser på markedet.

    Jeg har ikke funnet Turbo Cup nålen tilsalgs.

    http://misab.se/artikel.php?kid=4-54...=2345&aid=2723

    http://misab.se/artikel.php?kid=4-54...9&sok=&id=2380

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Får ikke kjøpt nålventil i Norge? Var ute og testa bilen igår, når eg gir gass forsiktig så går den fint opp til 0,6 ladetrykk me lambda på 12-13 afr. Men vis eg trør gassen i bånn så stopper det opp for bensin ganske fort? Er det nåla som er feil eller nålventilen som er forliten? At den går tom for bensin i forgassern?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke det nei, men du kan selvsagt høre med Volvo.

    Med orginal nåleventil og hvis Turbonålen er riktig slipt i forhold til ladetrykk så fungerer bilen godt fra stillestående og opp til ca. 130 km/t før flottørhuset går tomt.
    Hvis det funker greit med forsiktige og små bevegelser av gasspedalen, men ingen herjing, da er det vanligvis nålen som er feil. Husk at den orginale nålen er beregnet for 0,35 BAR ladetrykk med Volvo eksoanlegg og uten intercooler for rundt 145 hk.

    Med 0,6 BAR, intercooler og bedre eksosanlegg så nærmer du deg nok 170 hk effektpotensiale.

    Husk å bruke motorolje i forgasseren og jo tykkere olje jo lavere AFR under akselerasjon. Den første nålen jeg kjøpte var for beskjedent slipt så jeg kjørte 20W/50 motorolje i forgasseren.
    Sist endret av Batland; 10/05/15 kl 10:30

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Nå har jeg fått slipt nålen, og bytta til 2,5mm nålventil, så nå tåler den litt mere herjing men får bare stilt 0.6 ladetrykk på klokka, og med "Pysventil" så går den rett opp i 1.5 bar og så detter den ned i 1 bar. men er veldig ustabilt. Hadde det vært bedre å stilt den ned på wastegaten til 0.2-0.3 og så brukt pysventilen for og få den opp i 0.9-1 bar?

    Merker også at det er svært tungt og blåse gjennom t-stykke som følgte med PYSVENTILEN men det skal kansje være sånn. Når jeg bruker et vanlig spylervæske t-stykke som er helt opent får jeg bare stilt 0.7 uansett hvordan jeg justerer ventilen.

    Har forresten montert pumpe og regulator nå, stilt på 0.3bar grunntrykk.
    Volvo 144 73 Mattsvart turbo prosjekt
    Volvo 144 74 Bilcross

    Våga vägra OHC!

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.338
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hondreåfleiråførr Vis post
    Nå har jeg fått slipt nålen, og bytta til 2,5mm nålventil, så nå tåler den litt mere herjing men får bare stilt 0.6 ladetrykk på klokka, og med "Pysventil" så går den rett opp i 1.5 bar og så detter den ned i 1 bar. men er veldig ustabilt. Hadde det vært bedre å stilt den ned på wastegaten til 0.2-0.3 og så brukt pysventilen for og få den opp i 0.9-1 bar?

    Merker også at det er svært tungt og blåse gjennom t-stykke som følgte med PYSVENTILEN men det skal kansje være sånn. Når jeg bruker et vanlig spylervæske t-stykke som er helt opent får jeg bare stilt 0.7 uansett hvordan jeg justerer ventilen.

    Har forresten montert pumpe og regulator nå, stilt på 0.3bar grunntrykk.
    Det er mange elendige boost controllere på markedet. Videre skal en pysventil brukes til å JUSTERE det ladetrykket som den aktuelle actuatoren gir, den skal ikke brukes til å totalforandre ladetrykket.

    Husk også at en pysventil og spesielt ett T-stykke til en spyledyse er en lekkasje i trykksystemet. Hvis turboen er liten å får den problemer med å holde ladetrykket oppe nå turtallet øker.

    Praktisk tips.

    Mange av disse T-stykkene til pys ventil har kule og fjær som kan gi problemer hvis det er høykvalitet KINA utgave. Prøv å fjerne disse.

    En god pysventil har en spiss på justeringsskruen som er uvanlig lang og kon som gjør ventilen lett og nøyaktig å justere. Billige kinadritt har en kort og krov kon i stedet og derfor blir ventilen både grov og unøyaktig å justere.

    Løsningen er å kjøre på 3. gear med ca. 4000 o/min på turtelleren og gi full gass og bremse med venstrefoten samtidig i ca. 5 sekunder til ladetrykket er stabilt. Les av ladetrykk og etterjustere maks 2 knepp av gangen.
    Sist endret av Batland; 13/05/15 kl 13:14

Lignende tråder

  1. forgasserturbo
    By skjævesland in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 27/04/12, 18:38
  2. Ø.K. R-sport mekanisk bensinpumpe, trykkboks......
    By Mr niceguy. in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 24/07/11, 20:44
  3. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30
  4. B23-0 med forgasserturbo.
    By Krissmp in forum Motor og gir
    Svar: 23
    Siste post: 14/07/10, 16:41
  5. Bensinpumpe R-sport kitt\AT, alternativer?
    By Dan Bay-Johansen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 12/01/10, 18:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •