Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Udødelig bil

  1. #1
    Registrerte brukere Micha sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2015
    Sted
    Andebu, Vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1288
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard Udødelig bil

    Som eieren til Vestfolds mest bortskjemte Volvo 850, lurer jeg på noe...

    Hva er de beste måtene, eller viktigste tingene å gjøre, for å holde en bil (eller i hvert fall en Volvo 850/V70 ) gående ''for alltid'' ?

    Hva må virkelig gjøres og byttes, og hvor ofte, for at bilen (.../motoren/girkassen/eksosanlegget/osv..osv..) skal leve lengst mulig?
    Blir man f.eks. etterhvert alltid nødt til å bytte hele motoren og girkassen, eller kan store reparasjoner som dette unngås ved å bytte små deler og væsker med jevne mellomrom?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2015
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    2753
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Er vell gjevlig velikehold som skal til. Passe godt på rusta under bilen, rundt skjermer osv. Passe på og gjøre veivhusventilasjonen gjevnligt rein. Hyppige olje skift med GOD olje er et must, det vill si Royal Purple, Castrol, Liqui Moly. Jeg tar oljeskift hver 5 tusen km på min 850. Og jeg Bruker å ha på Qmi sin motorbehandling hver 10 000km og motorvask hver 30 000km. Jeg Kjører på Liqui Moly 10w-40 Hel syntetisk olje. Fungerer vertfall veldig bra min som bare er gått 393 000Km å noe. Bruker NGK sine iridium plugger og MSD sin Blaster SS coil, fungerer veldig bra og bilen går bra. Passe på å kjøre bilen varm før en begynner å gi noe særlig gass, og gjærne la den gå på tomgang et minutt eller to før man stopper den har den heller ikke vondt av. Luftfiltermessig bruker jeg K&N insattsfilter mest for lyden sin del. Så det er egentlig gjevlig velikehold og skifting av slitedeler osv som skal til for at du har en bil som bare går og går. Ville tatt av sidesjørtene å sjekket kanalene, sprøytet de med tecktyl med litt olje i. er vell mulig rustet hull i men det ser du nå. Så er det vell bare Bensinpumpe, Bensinstyringsreleet, kamsensor som man bør få tak i va bedre kvalitet. Stablisator stag og bærebruer er greit å "oppgradere" til bedre kvalitet. IPD sine, dem er dyre men klart verdt det. Skrev det jeg kom på i farten, Flott bil du har, har en 96mod i svart, hadde en i grønn, dønn strøken og har nå en V70 som jeg skrur på. 850 svikter jo aldri, litt verre med V70 en

    Mvh. joakim

  3. Takk Micha takket for denne posten
  4. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Litt vanskelig å si at den skal holde så så mange km ved et slikt vedlikehold. 5000km oljeskift med Castrololje, RoyalPurple etc. er nok veldig sløsing (i mine øyne) siden disse oljene er såpass bra at de takler fint 10 000km uten å miste store deler av egenskapene sine.
    Som nevnt:
    - Jevnlig oljeskift/filterbytte
    - Ha på motorrens jevnlig (kanskje ikke hver 10 000km, men etter hver 4.-5. oljebytte?)
    - Jevnlig vask av bilen, spesielt nå på vinterstid med mye salt. Husk kanaler! + motorvask
    - Ang. rust så kommer det veldig sakte. Det kan si "pang", men det forekommer ikke så ofte.
    - Ikke kjør motoren hardt/mye belastning før den har fått opparbeidet skikkelig driftstemp. Selv om tempnåla peker rett opp i dashbordet, så er ikke oljetempen opparbeidet skikkelig enda

    Når det kommer til tenningsdeler så veit jeg mange Volvo-motorer er kresne på både plugger og ledninger. Går helst for orginalvare eller Bosch. De trives best med det.

    Ellers er det vanskelig å definere godt vedlikehold utover det, for en vanlig forbruker. 850'n jeg hadde for noen år tilbake hadde rulla 615 000km når jeg kjøpte den. Brukte ikke en dråpe olje, og automatkassa girte som om den skulle vært ny. Alt hadde rulla 615k, og den hadde kun hatt vanlige serviceintervaller hele sitt liv. Til sitt forsvar hadde den gått mye i Tyskland, helt fram til 2009 før den ble importert til Norge.

    Jeg føler det er helt greit å legge litt penger i vedlikehold, men man bør heller ikke overdrive mtp at det i realiteten er bare en bruksbil til 20 000kr.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. Takk Micha, jacobsen takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville aldri ha bytta olje så ofte som hver 5000km
    jeg kjører på SynPower 5W-40 fra valvoline og der bytter jeg ved ca 15 000km eller en gang i året.

  7. Takk Micha takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    http://www.imakenews.com/pedersenvol...7379.cfm?x=0,w

    http://www.matthewsvolvosite.com/the...nal-trans.html

    Denne har jo gått litt...t/r retur månen + ei runde rundt jorden

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  9. Takk Micha takket for denne posten
  10. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=E6Lm0pXL3RA

    Video av 850 som runner 750.000 km.


    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  11. #7
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Men syntes det står respekt av 1994 rekorden 5209 km på 24 timer med en standard registrert 850 T5 2,0.....
    Sist endret av Rcar; 26/02/15 kl 12:38
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  12. Takk Micha takket for denne posten
  13. #8
    Registrerte brukere Micha sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2015
    Sted
    Andebu, Vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1288
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Takk for mange svar

    Hva er ''Qmi motorbehandling''?

    Hva er den enkleste måten å vaske/rense kanaler?

    Jeg har lest om flere 850'er som har kjørt mer enn 750.000 km, er også derfor jeg har begynt å lure litt på hva slags vedlikehold jeg skal bruke penger på ''før uhellet skjer''.

    Min Volvo 850 (på bildet her nede) er fra 1996 og har nå kjørt 268.000 km. Dette er den tamme snille 2.0 126hk versjonen, jeg vil bare ha en bil som starter og går når jeg trenger den og som ikke ruster ihjel

    Jeg kjøpte bilen i 2014 til 13.500 kr, den var i ganske elendig stand da (mye verre enn jeg først trodde), men jeg har i løp av det første halvåret brukt cirka 50.000 kr. på store og små reparasjoner og nå er den endelig bra, føles nesten som en ny bil, med null piping og knirking og alle knapper funker feilfritt.
    Derfor er det nå viktig å holde den fin lengst mulig, men den fyller jo snart 20 år og jeg lurer innimellom litt på hva som blir neste bildel som ryker Det hadde vært så mye bedre å forebygge ting enn å bli tauet bort av NAF.
    Sist endret av Micha; 26/02/15 kl 23:00

  14. #9
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Qmi er en importør i Norge som importerer Royal Purple oljer. Fantastiske produkter i forhold til hva jeg har vært borti tidligere. Ta en tur innom hjemmesiden til RP og les litt om det du trenger ikke kjøre på RP olje hele tiden, siden din motor ikke har hverken turbo eller masser av elleville gamp
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. Takk Micha takket for denne posten
  16. #10
    Registrerte brukere Micha sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2015
    Sted
    Andebu, Vestfold
    VCCN medlemsnummer
    1288
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Takk jeg skrev først rp.no og lærte masse nytt om Regnskapspartner AS, men den siden til Royal Purple ser også bra ut ja.
    Er denne oljen riktig for min bil: ''Royal Purple Multi-Grade SAE 10W40 helsyntetiske motorolje 1 quart'' ?

  17. #11
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Qmi er en importør i Norge som importerer Royal Purple oljer.
    QMI er først og fremst et selskap som produserer vedlikeholdsprodukter til biler, den norske importøren har valgt å ta samme navn.

  18. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Micha Vis post
    Takk jeg skrev først rp.no og lærte masse nytt om Regnskapspartner AS, men den siden til Royal Purple ser også bra ut ja.
    Er denne oljen riktig for min bil: ''Royal Purple Multi-Grade SAE 10W40 helsyntetiske motorolje 1 quart'' ?
    Send en epost til Thor som driver der nede. Han gir deg riktig olje til den motoren du har.


    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    QMI er først og fremst et selskap som produserer vedlikeholdsprodukter til biler, den norske importøren har valgt å ta samme navn.
    Det manglet vesentlig informasjon, ja.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #13
    Registrerte brukere Professor Dremel sin avatar
    Medlem siden
    15. mars 2015
    Sted
    Årnes
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Micha Vis post
    Takk for mange svar

    Hva er ''Qmi motorbehandling''?

    Hva er den enkleste måten å vaske/rense kanaler?

    Jeg har lest om flere 850'er som har kjørt mer enn 750.000 km, er også derfor jeg har begynt å lure litt på hva slags vedlikehold jeg skal bruke penger på ''før uhellet skjer''.

    Min Volvo 850 (på bildet her nede) er fra 1996 og har nå kjørt 268.000 km. Dette er den tamme snille 2.0 126hk versjonen, jeg vil bare ha en bil som starter og går når jeg trenger den og som ikke ruster ihjel

    Jeg kjøpte bilen i 2014 til 13.500 kr, den var i ganske elendig stand da (mye verre enn jeg først trodde), men jeg har i løp av det første halvåret brukt cirka 50.000 kr. på store og små reparasjoner og nå er den endelig bra, føles nesten som en ny bil, med null piping og knirking og alle knapper funker feilfritt.
    Derfor er det nå viktig å holde den fin lengst mulig, men den fyller jo snart 20 år og jeg lurer innimellom litt på hva som blir neste bildel som ryker Det hadde vært så mye bedre å forebygge ting enn å bli tauet bort av NAF.
    Der kan du ha bil så lenge du vil; Jevnlige oljeskift og ivaretakelse av karosseriet så er veldig mye gjort..... Veldig gode biler det der !!!

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •