Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Lås/hjerne problem 97 v70r

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2011
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard Lås/hjerne problem 97 v70r

    Har rotet bort nøkkelen til min v70 og har fått slipt ny nøkkel og kjøpt ny fjerkontroll til sentrallås. Nå sier de på kverneland bil i trondheim at de ikke klarer å programere startsperra og at de skal prøve å lodde i hjernen for å koble den ut, hvis de ikke får til dette så må jeg kjøpe ny styre-enhet. Noen som har vert borti det samme? Prøver de å lure meg??

  2. #2
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    På en '97 så har du en enkel startsperre, og her sitter vel den i et relé? På '98- så sitter den i hjernen av det jeg har skjønt.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2011
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Er sen 97 så det er sikkert i hjernen på den. Men om en har en "ny" eller "gammel" hjerne så er det vell samme prosedyre for å programere ny nøkkel?

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kungen89 Vis post
    Er sen 97 så det er sikkert i hjernen på den. Men om en har en "ny" eller "gammel" hjerne så er det vell samme prosedyre for å programere ny nøkkel?
    Det er mulig. Du har biler som er levert fra fabrikken med startsperre i
    ECU
    , ellers kan du ha ettermontert orginal startsperre. Sistnevnte har relé som kan jumpes. Hvis bilen overhodet ikke vil starte, så høres det ut som om reléet trer i kraft, men hvis du får start, og den stopper igjen så er det
    ECU
    -sperre.

    Men hvis de har en ny nøkkel og en ny fjernkontroll, så skal det ikke være nødvendig med ny hjerne??? Evt. fjerne startsperra. Din bil har ikke
    OBD
    -II, men
    OBD
    -I. Ergo; du må ha den svære, store klumpen av et leseapparat for å kommunisere med bilen. Fjernkontrollen skal i utgangspunktet kun være programmerbar med 4-sifret pinkode, nøkkelen har vel 8? Rett meg gjerne hvis jeg tar feil her.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om dette gjelder samme problem. Uansett, jeg brukte veiledningen i linken under for å parre mine nøkler.. OBDI - superenkelt.
    Mulig det gjaldt bare fjernkontrollen..

    https://volvo850wagon.wordpress.com/...b-programming/
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gswede Vis post
    Vet ikke om dette gjelder samme problem. Uansett, jeg brukte veiledningen i linken under for å parre mine nøkler.. OBDI - superenkelt.
    Mulig det gjaldt bare fjernkontrollen..

    https://volvo850wagon.wordpress.com/...b-programming/
    Dette er for VGA-I som befinner seg i 850. Mulig du kan gjøre det samme for -98 x70 også, men dog ikke for nøkkel.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. Takk gswede takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Du trenger i alle fall ikke noen ny
    ECU
    på en 1997 (hvis da ikke
    ECU
    er defekt); den startsperren kan selvsagt kunne programmeres bort.
    ECU
    går ikke i stykker av å miste nøkkel (!)
    - Når startsperren i
    ECU
    slår inn - skal stort sett bilen starte å gå i noen sekunder.
    Gjør bilen din det ?
    Hva gjelder rele, burde det være en smal sak for en Volvomekaniker å jumpe den...men det skulle også være enkelt å kople den til din nye fjernkontroll (dog ikke som på 850)
    Jeg tror ikke det er den fjernkontrollen og releet som er problemet her heller....
    Du har du altså annen nøkkel. Tipper din R har denne boksen; http://ampautoprogramming.com/Volvo.html
    - Men at en Volvo-forhandler/verksted ikke skal få til å kople dette sammen ?????
    Ikke skjønner jeg det...
    Har du byttet leseringen til tenningslåsen også ?

    Rcar




    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2011
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Har bare fått ny nøkkel og fjernkontroll, bilen starter ikke i det heletatt. Så da er det sikkert bare relé??

  10. #9
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Nja....ikke helt sikker på det.
    Først jeg er ikke noen ekspert på dette.
    Men har vært mye borti dette

    Er bilen forsøkt startet 7 ganger...uten hell - da er det meg kjent at den slår seg betydelig mer vrang (!)
    * Da vil ikke bilen engang gå 2 sekunder, for så å stoppe. (Som ofte er normalt)
    Og da går det ikke an å jumpe noe 210/211 rele. Som er i forbindelse med alarm / sentrallås / startsperre.
    - Altså er dette typisk å forsøke når man har korrekt nøkkel, men defekt fjernkontroll.

    Du sliter mer, siden du ikke har en korrekt kodet nøkkel, som via leseringen kan sende riktig kode til imobilizer boksen (og da snakker jeg ikke om 210/211 rele), for så vidre til
    ECU
    .

    At en Volvo forhandler ikke får til å programmere nøkkel, det forstår jeg ikke.
    Forstår heller ikke at de ikke kan omprogrammere ECUen din - så du ikke har startsperre.
    Men kan det være feil med den nye nøkkelen din (eller at det er en uoriginal kina sak) ?

    Blir det ikke noen løsning på det;
    Og de sier at det er din
    ECU
    som er defekt - får du evt si ifra.
    * Så kan jeg evt skaffe deg en ny
    ECU
    uten sperre på...DVs at den da passer i alle S70 og V70 med samme motor/styring.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  11. #10
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Siden jeg først er i gang og det passer denne tråden er det 50E og 50F som skal "jumpes" med en ledning (på godt norsk ofte kalt en "lask")
    Vet også at Volvo før også solgte et 210 "dummy" rele.

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. okt. 2011
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Takk for nyttige svar

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard ecu

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hei
    Nja....ikke helt sikker på det.
    Først jeg er ikke noen ekspert på dette.
    Men har vært mye borti dette

    Er bilen forsøkt startet 7 ganger...uten hell - da er det meg kjent at den slår seg betydelig mer vrang (!)
    * Da vil ikke bilen engang gå 2 sekunder, for så å stoppe. (Som ofte er normalt)
    Og da går det ikke an å jumpe noe 210/211 rele. Som er i forbindelse med alarm / sentrallås / startsperre.
    - Altså er dette typisk å forsøke når man har korrekt nøkkel, men defekt fjernkontroll.

    Du sliter mer, siden du ikke har en korrekt kodet nøkkel, som via leseringen kan sende riktig kode til imobilizer boksen (og da snakker jeg ikke om 210/211 rele), for så vidre til
    ECU
    .

    At en Volvo forhandler ikke får til å programmere nøkkel, det forstår jeg ikke.
    Forstår heller ikke at de ikke kan omprogrammere ECUen din - så du ikke har startsperre.
    Men kan det være feil med den nye nøkkelen din (eller at det er en uoriginal kina sak) ?

    Blir det ikke noen løsning på det;
    Og de sier at det er din
    ECU
    som er defekt - får du evt si ifra.
    * Så kan jeg evt skaffe deg en ny
    ECU
    uten sperre på...DVs at den da passer i alle S70 og V70 med samme motor/styring.

    Rcar
    hva koster en ecu uten sperre

  14. #13
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Hva nr har du på din
    ECU
    og hva er ditt chassisnr ? (Gjerne også skiltnr)
    Så skal jeg få sjekket det.
    Send PM.
    Vh Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hei
    Hva nr har du på din
    ECU
    og hva er ditt chassisnr ? (Gjerne også skiltnr)
    Så skal jeg få sjekket det.
    Send PM.
    Vh Rcar
    reg nr ye72517

Lignende tråder

  1. Problem med dyser og hjerne
    By Olasynst in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 29/08/14, 06:37
  2. V70R AWD. har ett problem med awd. Viskose??
    By Evolve_88 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 44
    Siste post: 22/10/13, 11:56
  3. Svar: 2
    Siste post: 12/07/12, 20:39
  4. Dyse og hjerne problem Volvo 740 med turbo motor
    By Sondre93 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 23/03/12, 22:12
  5. ABS-Hjerne problem
    By TraCo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 21/05/11, 00:04

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •