Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Tomgangsmotor vask/rens, og vacuum lekkasje.

  1. #1
    Registrerte brukere Orlille sin avatar
    Medlem siden
    01. aug. 2014
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard Tomgangsmotor vask/rens, og vacuum lekkasje.

    Har ennå ikke løst problem ifm lambda lampen lyser.
    Bilen er en 850 2,5 20v 1996 mod.
    Skal nå vaske/rense tomgangsmotor, hva gjør jeg? Hva bruker jeg?
    Så fant jeg en vacuum lekkasje på et bend på venstre side av innsugsmanifoilen sett forfra.
    Ser at jeg med mine øsefat hender ikke får det enkelt med å komme til der. Noen tips til hva som må demonteres, eller hvordan dere skifter ut dette bendet? Om det bare er et bend da? Noen som har navn og nr på denne vacuum delen?
    Har kjøpt ny pakning til gasspjeld, da jeg går ut fra at denne må skiftes når jeg demonterer for rengjøring av gasspjeld?
    Er det andre ting jeg bør sjekke før jeg eventuelt gjør noe med selve oksygen lambdaen?
    Bilen starter og går fint ( ikke 100%) så lenge den er kald. Når motor er godt driftsvarm ligger tomgang på ca 1500, ved oppstart kald motor ca 900-1100 jager litt.
    Kjenner også at det ikke er riktig drag lenger.
    Håper jo på at det vil hjelpe å få tatt den lekkasjen ved innsuget, men er litt usikker på om det kan være noe mer.

  2. #2
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Jeg pleier å la regulatoren ligge å trekke i et døgn i parafin.
    Litt pussing med en gammel tannbørste gjør også jobben litt lettere.
    Legger de oppi et oljebad når de er "renset"
    Gjorde det senest for noen uker siden - funket så fint så
    Alternativet er å kjøpe en ny eller ny brukt regulator.

    Mvh Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. Takk Orlille takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Bendene i vakumet på disse er et tilbakevendende problem.
    Selv kjøpte jeg komplett sett fra FCP i sin tid, men de vet fort hva du skal ha om du stikker innom en Volvoforhandler også.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  5. #4
    Registrerte brukere Orlille sin avatar
    Medlem siden
    01. aug. 2014
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Bendene i vakumet på disse er et tilbakevendende problem.
    Selv kjøpte jeg komplett sett fra FCP i sin tid, men de vet fort hva du skal ha om du stikker innom en Volvoforhandler også.
    Var hos Volvo her i Haugesund i dag, virket ikke så dette var noe kjent sak for 3 mann som prøvde å søke seg frem til det jeg skulle ha. Bestilte 2 stk forskjellige bend med lovnad om at de ville ta tilbake det som var feil. Tror bestemt at det er dette jeg skal ha :
    https://www.fcpeuro.com/products/vol...ning-9155862oe
    Får prøve i morgen å skifte dette om det kommer inn til Volvo slik at jeg får hentet det. Ser for meg at jeg må fjerne øvre radiatorslange for å komme til 😛

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Innlegg
    1.665
    Antall takk

    Standard

    Trangt som bare fy å få byttet det bendet. Mange tar av innsuget..
    240 GL / 850 R / V50 T5 / ST 13`

  7. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Tar du av hele innsugsspjeldet, som egentlig er "lekende lett jobb" - får du samtidig byttet / eller i det minste renset veivhus ventilasjonen samtidig
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  8. #7
    Registrerte brukere Orlille sin avatar
    Medlem siden
    01. aug. 2014
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Tar du av hele innsugsspjeldet, som egentlig er "lekende lett jobb" - får du samtidig byttet / eller i det minste renset veivhus ventilasjonen samtidig
    Satser på at delene som er bestilt kommer i morgen, så får jeg bestille pakning til innsuget å ta den veivhusjobben i samme farten. Noen dager så er vel snøen borte også, har lite plass under tak, bare en liten garasje der jeg kan stikke snuten inn.
    LMM har jeg sjekke ut og den synes å fungere (tror jeg), trakk ut kontakten med motoren i gang, da gikk turtallet ganske mye opp, når jeg så plugget den inn igjen jobbet den med å få kontroll på rett mengde luft slik at motoren stoppet. Ventet noen minutter før jeg startet opp igjen, og da ble turtallet liggende som før.
    Kan jeg bruke bremserens i spjeldhus og regulatoren?

  9. #8
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Blir nok bra !
    Er ikke noe i veien for å bruke bremserens slik jeg ser det nei, men gjør det når du har plukket av manifolden.

    Mvh Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2013
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hei
    Jeg pleier å la regulatoren ligge å trekke i et døgn i parafin.
    Litt pussing med en gammel tannbørste gjør også jobben litt lettere.
    Legger de oppi et oljebad når de er "renset"
    Gjorde det senest for noen uker siden - funket så fint så
    Alternativet er å kjøpe en ny eller ny brukt regulator.

    Mvh Rcar
    Ett spørsmål :P Legger du hele greia i parafin, så den dekker kontakta og alt, eller blir den ødelagt da? vil vel anta at du bare fyller den med parafin, eller?

  11. #10
    Registrerte brukere Orlille sin avatar
    Medlem siden
    01. aug. 2014
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Da klarte jeg å skifte vacuum bendet inn på manifolden uten å ta den av. En skikkelig trang jobb som gikk sterkt utover knoker og hender. Bendet som ble byttet ut var totalt maltraktert og med store hull.
    I morgen om været tillater det skal spjeldhus og turtallsregulator rengjøres
    Veivhusventilasjon får vente til det blir litt varmere i luften.

Lignende tråder

  1. Dimensjoner på vacuum slanger på 13c
    By tusselaid in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 16/02/13, 22:04
  2. Innvendig rens og utvendig rens??
    By Fjellheim in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 9
    Siste post: 16/03/12, 11:46
  3. Felg Rens/Vask.
    By jeprex in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 20/08/11, 23:08
  4. Svar: 0
    Siste post: 30/05/10, 20:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •