Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  238
Side 20 av 39 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 30 ... SisteSiste
Viser resultater 476 til 500 av 967

Tråd: Porting av 530\398\160 topp!

Registrerte brukere Icekream sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Rognan/saltdal
    Antall takk

Standard

Såppas, frøkta før det.. Passer kaskje bedre for sugemotorer.
    Då bi da ut i skauen å lete fram 530 topp her i bøgda :-P

Sent from my C6903 using Tapatalk

§16 Skriftspråk
    SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svensk, dansk, engelsk)
    Tiltak ved brudd på denne regel er at tråd/innlegg slettes.
    Sist endret av volvoRsport; 06/04/14 kl 17:07 Begrunnelse: Brudd på forumregler

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Icekream Vis post
    Såppas, frøkta før det.. Passer kaskje bedre for sugemotorer.
    Då bi da ut i skauen å lete fram 530 topp her i bøgda :-P

En topp med for stor kanal ift ventil passer ikke bra på noen motor dessværre. I ekstrem turbo-bruk kan et større kammer passe bedre, i alle fall på stempelr med "grop" som ikke er tilpassa kammeret, og hvis man har feil squish-klaring
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere Icekream sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Rognan/saltdal
    Antall takk

Standard

Ok:-) takk for informasjonen og hjelpen

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Hei
    Har en 530 topp jeg tenkte å prøve å porte...
    Kammen er en A kam i førsteomgang å skal brukes med turbo. Motor er en B21AT med 2x dellorto.
    Beholder originale ventiler foreløpig men tenkte å lage back cutt på de i dreibenken! er det da 30* som gjelder?

Hvor mye kan/bør jeg ta ut i kanalene? (gjærne mål på minste diameter i bredde og høyde) lønner det seg å ta ut gods kun i bredden nede ved inneradien, eller også litt i høyde? Og inneradien gjøres så slak som mulig?

Hilsen amatør

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Legg ned gulv i innerradien. Lag kanalen litt D-formet. Dvs øk bredden på gulvet i innerradien. Ikke rør taket :-)
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Utvid også "bowlen" noe så den flyter finere ut med seteinnsatsen...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Utvid også "bowlen" noe så den flyter finere ut med seteinnsatsen...
    Ok da mener du området rett under setene? utvide til 88% av ventil dia.?

Hva gjør dere med eksosporten? er det bare å glatte (hvor glatt) på de eller skal man fjerne noe der?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Ok da mener du området rett under setene? utvide til 88% av ventil dia.?

Hva gjør dere med eksosporten? er det bare å glatte (hvor glatt) på de eller skal man fjerne noe der?
    Jupp, og blende det inn i mot den nye forman på kanalen Eksosen får man ikke gjort så veldig annet enn å fjerne humpen i taket Er vel ikke nødvendig med speil-finnsih akkuratt... men på innsug skal det være høvelig grovt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Hei
    Har en 530 topp jeg tenkte å prøve å porte...
    Kammen er en A kam i førsteomgang å skal brukes med turbo. Motor er en B21AT med 2x dellorto.
    Beholder originale ventiler foreløpig men tenkte å lage back cutt på de i dreibenken! er det da 30* som gjelder?

Hvor mye kan/bør jeg ta ut i kanalene? (gjærne mål på minste diameter i bredde og høyde) lønner det seg å ta ut gods kun i bredden nede ved inneradien, eller også litt i høyde? Og inneradien gjøres så slak som mulig?

Hilsen amatør

Driv med en 530 topp for tida. Om det er best den måten eg gjør på er en annen ting, syns bare det er veldig kjekt med porting og sånn, sjøl om det tar veldig mye tid....

Eg har frest hull i både innsug og eksos i en topp som var ødelagt, slik at eg har noe å gå etter... kan faktisk ta veldig mye før det går gale, men kjipt om de skulle gå hull... :

I tilleg har eg lekt meg litt med gjennomskjærte kanaler fra 530 i Paint, og sett for meg hvordan eg vil kanalen min skal se ut, sammenligna med litt bedre topper (531 f.eks.)

Så jeg har fjerna eindel i taket (2-3mm til vannkanal), og lagt opp gulvet litt, for å få en slakere og finere bue. Bredden på kanalen er 40mm hele veien inn til gryta, og skrås fint til ventilsetet videre derfra ( som er ca 88% av ventil ). Minste diameteren på denne er 40x31mm, D-form (bredd X høgd) .

På paint så ser det ut slik:

Videre i praksis, litt forskjellige lysbrytinger på desse to, så ser bare ut så de er forskjellige, men tilnermet like. :

Innerradie:

Her bruker eg å måle fra ventilsetet og til "taket" . Setter et merke på 6cm fra flens, da det er der vannkanalen er nermest
    JEG måler meg frem til 53mm her. Men opp til kvar enkelt... (lurer på om det var noe rundt 49-50mm orginalt ) :
    Botna ikkje "målepinnen" på skyvelæret i kanalen, nei....

Den andre toppen eg porta ble litt anleis. La i litt ved styringa og i denne.. Husker ikkje målene i farta, men desse kunne mulig vert litt større en det er nå, da det var 46mm ventil i den også...
    I Paint så ble den noe slik (gul linje) var ikkje sånn eg egentlig ville ha den, men ble nå bare sånn :

I praksis:

Har ikkje fått tid å testa toppene enda, så skal ikkje uttale meg om kva som er bra eller ei.. ser da bedre ut en orginalt da
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 10/04/14 kl 23:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Antall takk

Standard

Hei. Kjøpt meg en billig 530 topp og tenkte jeg skulle prøve meg på litt porting. Har portet littegranna moped fra før. Og da lurte jeg på om noen kunne forklare meg hvordan jeg skal finne ut hvordan ventiler jeg skal ha og hvordan jeg skal porte i forhold til turbo og kam +++?? Helst på enklest mulig måte.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Bare å gjøre som andre her i tråden har gjort allerede. Kam og turbo bestemmer en etterpå når en vet hvor mye den fløder.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Antall takk

Standard

Har lest meg litt opp nå. Har en b23 med dreide stempler og r-sport turbo fra at kittet. Tenker og porte toppen og sette inn 44/38mm ventiler. Hvordan høres dette ut? Er a kam et godt valg? Ettersom jeg har dreide stempler burde jeg endre forbrenningskammeret? Har sett gruppe a toppen hadde giga kammere men dette var vell for komprisjonsreglene sin skyld?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jegerud Vis post
    Har lest meg litt opp nå. Har en b23 med dreide stempler og r-sport turbo fra at kittet. Tenker og porte toppen og sette inn 44/38mm ventiler. Hvordan høres dette ut? Er a kam et godt valg? Ettersom jeg har dreide stempler burde jeg endre forbrenningskammeret? Har sett gruppe a toppen hadde giga kammere men dette var vell for komprisjonsreglene sin skyld?
    Det enkle er ofte det beste og A-kam med orginalt kamdrev fungerer glimrende sammen med R-sport kittet.

Du åpner opp forbrenningskammeret rundt ventilene og spesielt rundt eksosventilen.

Grottis sine Gr.A topper hadde forbrenningskamre utformet i samarbeid med Porche og disse toppene PRESTERTE best i praksis.

I dag er alle som ikke har prestert noe som helst, helt uenig med de to ovennevnte.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2014
    Antall takk

Standard

Hmm hva tror du om 38mm eksosventil? Eller mener du jeg skal holde meg orginal der? Og lønner det seg med rustfrie ventiler og fjærer i god kvalitet? Når jeg porter innsugsknalen skal de holde samme diameter som ventiler hele veien?? Ble ikke helt klok på disse utregningene her......

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

44 inn er standard. InnsugsKANALEN fløder mye mer enn "vinduet" du får rundt ventilen, spesielt med standard innsugsventil. Skal du ha standard ventil og en A-kam behøver du ikke røre kanalen i det hele tatt fra innsugsflensen inn til rundt 3 cm fra selve setet... men de siste 3 cm gjør det jo litt.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Hvordan ser dette ut? Noe jeg burde forbedre/gjøre annerledes? Skal jeg ta ut mere i gulvet, lengst inn? Mye jobb å fylle i taket rundt ventilstyringa? Har ikke gjort noe under sete eller i forbrenningskammer enda.. Skal på sugemotor +- 150hk.
    Sist endret av HansOla; 23/01/15 kl 20:42

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det enkle er ofte det beste og A-kam med orginalt kamdrev fungerer glimrende sammen med R-sport kittet.

Du åpner opp forbrenningskammeret rundt ventilene og spesielt rundt eksosventilen.

Grottis sine Gr.A topper hadde forbrenningskamre utformet i samarbeid med Porche og disse toppene PRESTERTE best i praksis.

I dag er alle som ikke har prestert noe som helst, helt uenig med de to ovennevnte.
    Og med dagens avansement i teknologi og forståelse for termodynamikk, tror du fortsatt Porsche ville forma kammerne slik i dag? Jeg har en knapp på de hadde kommet til å sett noe annerledes ut ja...

Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Antall takk

Standard

Og med dagens avansement i teknologi og forståelse for termodynamikk, tror du fortsatt Porsche ville forma kammerne slik i dag? Jeg har en knapp på de hadde kommet til å sett noe annerledes ut ja...
    Tekonologien blir jo bedre, men fysikkens lover kan man ikke gjøre noe med
    Nærmer seg jo 30 år siden BMW lada 6 kilo på formel 1 motorene sine. Datamaskinene var jo ikke så spreke da Men de fikk det til
    + de gikk godt også

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Tekonologien blir jo bedre, men fysikkens lover kan man ikke gjøre noe med
    Nærmer seg jo 30 år siden BMW lada 6 kilo på formel 1 motorene sine. Datamaskinene var jo ikke så spreke da Men de fikk det til
    + de gikk godt også
    Det er så uendelig korrekt. Fysikken er akkurat den samme.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

I praksis fungerte Grottistoppene klart best i forhold til begrensningene i Gr.A reglementet og med det samme man snakker om motorsport på høyt nivå så er det imponernde ressurser som ligger bak de gode resultatene. Med samme reglement og drivstoff så tror ikke jeg at omsveiste kammre omformet til det man ser på de nyeste 2V sugemotorene i dag hadde tilført noe positivt her. Bedre turbo og ett hypernøyaktig Elektromotive datatenningsanlegg derimot, det har jeg tro på.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hvordan ser dette ut? Noe jeg burde forbedre/gjøre annerledes? Skal jeg ta ut mere i gulvet, lengst inn? Mye jobb å fylle i taket rundt ventilstyringa? Har ikke gjort noe under sete eller i forbrenningskammer enda.. Skal på sugemotor +- 150hk.
    Man må ALDRI, NOENSINNE senke gulvet i noen kanaler da dette saboterer resultatet.

Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.

Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:

1. Bearbeide forbrenningskamrene.
    2. Større ventiler.
    3. En høykvalitet ventiljobb.
    4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
    5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
    6. Bearbeide innsugskanalen.
    7. Bearbeide eksoskanalen.

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Man må ALDRI, NOENSINNE senke gulvet i noen kanaler da dette saboterer resultatet.

Jeg kan quote gode gamle Tony topp porter: 85% av forbedringen man får ved å bearbeide en topp får man ved å åpne kammeret rundt ventilene. Hvis du kun skal gjøre èn eneste ting med en topp, så legg ut forbrenningskamrene rundt ventilene.

Prioriteringslisten hvor det første betyr mest for resultatet:

1. Bearbeide forbrenningskamrene.
    2. Større ventiler.
    3. En høykvalitet ventiljobb.
    4. Bearbeide i ventilgryten under innsugsventilen.
    5. Bearbeide ventilgryten under eksosventilen.
    6. Bearbeide innsugskanalen.
    7. Bearbeide eksoskanalen.
    Har ikke senket gulve noe altså, har bare pussa der med sandpapir.. Har gjort en litt mere utpreget D fasong.. Altså utvide forbrenningskammeret? Utover mot pakningskant? Ta ned kanten rundt pluggen? Lage bedre overgang fra innsugskanal og ned på ventil?

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Flott, da har du ikke ødelagt noe.
    Du finner det du trenger fra side 1 i denne tråden.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

I praksis fungerte Grottistoppene klart best i forhold til begrensningene i Gr.A reglementet og med det samme man snakker om motorsport på høyt nivå så er det imponernde ressurser som ligger bak de gode resultatene. Med samme reglement og drivstoff så tror ikke jeg at omsveiste kammre omformet til det man ser på de nyeste 2V sugemotorene i dag hadde tilført noe positivt her. Bedre turbo og ett hypernøyaktig Elektromotive datatenningsanlegg derimot, det har jeg tro på.
    Tja med mindre den lager så mye stråling at alt i kammeret begynner å brenne samtidig (typ trenger 5 grader forskudd flatt), så hjelper ikke et heftig tenningsanlegg så veldig, hvis swirl'en i kammeret og dermed forflyttningen og banen til flammefronten fortsatt er forhindret... hele problemet er jo at det brenner saktere på den kalde siden av brennkammeret, og med grottis kammerne så er den delen desidert størst, og med pluggplasseringen som er på Volvotoppene er ikke akkuratt det et sjakktrekk, siden swirlen knapt får dratt med seg noe av det som allerede brenner i det varme hjørnet...

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Bare det du sa der, sier meg at du har meget liten erfaring innen bearbeiding av innsugskanaler... Da er det strengt talt bedre å holde kjeft enn å komme med slikt bubbel

26. Takk Rocket takket for denne posten
Side 20 av 39 FørstFørst ... 10 18 19 20 21 22 30 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Porting av 531 topp, tips & triks?
    By vølvo in forum Avansert trimming
    Svar: 14
    Siste post: 23/02/12, 13:47
  2. Porting av topp
    By Ole in forum Avansert trimming