Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 8 av 26 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #176
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Var b21a som satt i bilen originalt. Ser man noen forskjel uten på da? Står jo bare b21 nede på ET blokka? Hvis ikke er det jo bare å kaste over ET innmaten i org. A blokk. Ingen som ser det
    Godt å høre du synest det er tøft

  2. #177
    Registrerte brukere Voolvoo sin avatar
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Sted
    Skiptvet,Østfold
    Innlegg
    1.128
    Antall takk

    Standard

    Står B21ET rett under toppen over fordeleren. + motornummer som skal stemme
    Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
    Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
    BMW Xe 225 2017'' Konebil
    Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
    Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)

  3. #178
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha, stemmer det da får jeg se hva jeg kommer til å gjøre. Om jeg bygger opp en ny motor med B21a bunn eller om jeg flytter ET innmaten over i A blokka. Tenkte uansett å overhale alt når jeg ser at ting virker, har ikke hatt opp bunndelen enda men blir ikke i år :P men tenkte å ha papirer klart så har man noe å jobbe mot

    Skal sende en mail til Gik å høre om det er mulig å få noe info derifra på vt211 satsen deres. Å kanskje skaffe en slik eksosmanifold som kommer med satsen og få godkjent men med dellorto gasserne. Hadde vertfall vert rått om det hadde gått. Er jo ikke oppgitt til mer en 190 hk med intercooler med den satsen, noe som er innafor begrensningen til volvo. Da sikkert på stusslig ladetrykk

  4. #179
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde heller prøvd å få godkjent den slik som du tenker å ha den. Bremsepapirer må du ofte ha uansett.

    Så til Volvo hadde jeg nevnt at du har en motorblokk som stammer fra B21ET, som har fått montert forgasser og turbo uten å spesifisere stort mer enn det. Du ønsker jo uansett bare å få et papir fra Volvo som sier at du får godkjent 220 hester med ventilerte bremser. Så sender du søknad til SVV og forteller at du har en B21 med to doble forgassere og turbo og effekt innenfor det Volvo godkjenner, og ser hva de sier. Det verste som skjer er at du får nei!
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  5. #180
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Takk for opplysende svar
    Er enig i at det er best å godkjenne den mest mulig slik den er. Men må nok sette på en mindre turbo og org. grenrør ved godkjenning og evt. bremsepapirer på det oppsettet.

  6. #181
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    ser tøfft ut! skal følge med her
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  7. #182
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Noen som ser hva dette skal bli?

  8. #183
    Registrerte brukere Turbo-Am sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Neslandsvatn
    Innlegg
    234
    Antall takk

    Standard

    Vist ikkje e tar feil så skal vel det bli Wastegate? :P Syns e har sett noe lignende på Savarturbo.se ein gång?
    If it don't go fast, it most go sideways
    - 1988 Volvo 745
    - 1983 Nissan Laurel
    - 1975 Datsun Laurel
    - 1967 Plymmouth Valiant

  9. #184
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Gitter på custom dumpventil jeg
    94O LPT er det gamle brukernavnet :-)

  10. #185
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jonas Soldal Vis post
    Gitter på custom dumpventil jeg
    Jepp det stemmer kommer til å bli noe alla dette:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=195929

    Hadde en haug med ukomplette strombergassere så tenkte jeg skulle prøve å lage en selv. kommer nok til å bli bra kapasitet på denne når den er ferdig

  11. #186
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Hehe. Blir kanonstilig det da! Men hva med litt større port i enden? når du først lager?
    94O LPT er det gamle brukernavnet :-)

  12. #187
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Om du tenker på der kufta går inn så skal den dreies opp til 40-50mm en plass

  13. Takk Jonas Soldal takket for denne posten
  14. #188
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Husk på at en dumpventil skal fjerne den skadelige ladetrykkspeaken som oppstår når man slipper gassen. Hvis du setter på en gedigen dumpventil så totaltømmer den hele systemet og du får mer turbolag ved gasspådrag i neste gear. "Lagom er best."
    Se hva som kreves på en 2000 + hk BBC med kompressor (kompressor krever større dumpkapasitet enn turbo) og del ned til din effekt.

    Sist endret av Batland; 19/01/15 kl 07:50

  15. #189
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha se der ja. er vel bare å strupe den inn eller sette på hardere fjører om den slipper ut for mye? Har jo sjans å få den slik jeg vil ha den når jeg lager den selv

  16. #190
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Jeg nevnet dette fordi du kjører 2 x dobble forgassere og for at du ikke skal sabotere responspotensialet i ett slikt oppsett med en gigantdump. Problemet med en stor ventil og hard fjær at det ikke er mulig å justere det inn på en god måte.

    Enten justerer du så slapt at det funker på vanlig kjøring, men da slipper det ut for mye når du kjører hardt. Justerer du slik det er passe på harde pull, så åpner ikke dumpen når du kjører rolig. Problemet er såpass omfattende at det finnes elektonisk kontrollerte dumpventiler.

    Kan ikke se at det er behov for noe større inngang enn rør med 25 mm utvendig Ø.

  17. #191
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    bra du passer på er jo egentlig bare på harde pull man trenger at den åpner? hadde vert moro om den hadde virka.
    har kjørt uten dumpventil før å tror det er grunnen til at det blir med litt bensin tilbake inn i trykkboksen...

    En annen ting jeg har tenkt litt på om det er fordel eller ulempe å kjøre med 3" trykkrør fra turbo og inn i motoren, på denne effekten. blir jo en del mere rom å fylle en om man har 2 eller 2,5" rør? Eller er det hipp som happ ?

  18. #192
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Du får bare prøve deg frem til du er fornøyd.

    Tenker også at det er boostpeaken som trekker bensin ut av flottørhuset.

    De fleste med 4 syl. motor bruker alt for stor diameter på trykksystemet mellom intercooler og trykkboks / innsugsmanifold. En ladetrykksmåler for kald side på intercooler og en for trykkboksen vil vise at du kommer svært langt med 2" rør. Ett 3" rør vil bare saboterer bunndrag og respons.

    Her noen enkle regler:
    Intake Ram Pipe Diameter: This is the easiest to figure out.

    Diameter = ^(Liters × VE × RPM) ÷ (V × 18.5)
    An example for a 153 cubic inch 4 cylinder with a 85% VE, revving to 6000 rpm would and a desired 180 ft/sec air speed though the intake pipe
    would look like this: D = ^(153 × 0.85 × 6000) ÷ (180 × 1130) = 1.96 ".

    En 2,5L 4 syl. motor som har maks effekt på 6000 o/min trenger altså maks 2" rør, såkalt Ram pipe. Legg merke til trakteformen i innløpet.

    http://www.texaswildcat.us/auto/imagehelm.gif
    Sist endret av Batland; 19/01/15 kl 23:14

  19. #193
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Se der ja! Var igrunn det jeg hadde mistanke om. Er jo utallige volvoer og andre turbobiler som prupper rundt med gromme 3" trykkrør, hvor eieren skryter av at dette er bra greier for "performance" . Men da fikk jeg bekrefter misstanken. Så da blir det mindre trykkrør på meg
    Intercooleren er 3" da men den får forbli. Der kommer det sikkert kjøleffekt inn i bildet også..

    Hva er VE i den formelen?

  20. #194
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.333
    Antall takk

    Standard

    Det er mye "Monkey see, monkey do." der ute.
    Èn stk. AT-Strømbergforgasser klarer fint 250 hk i motor til tross for at den har ett flødeareal i nabolaget ett rør med 35 mm innvendig diameter. Ett rør med 2" innvendig diameter har mer enn enn dobbelt så stort areal => Fløder mer enn dobbelt så godt.

    Du får bare sveise til en en fin overgang inn på intercooleren.

    VE er sylindrenes fyllingsgrad, i dette tilfellet 85%
    Sist endret av Batland; 20/01/15 kl 09:14

  21. #195
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. april 2014
    Sted
    Raudsand
    Innlegg
    109
    Antall takk

    Standard Bankeplugg

    Så fin ut denne bankepluggen du lagde der! trur du det er mulig å få måla? Skulle dreid meg en som jeg har til prosjektet mitt selv. Veldig takknemmelig om jeg får mål/tegning
    Volvo 240gl B230fk førstebil/bruksbil (Solgt)
    Volvo 240gl B230fk 1986mod prosjektbil http://forum.vccn.no/showthread.php?...240-turbo-1986
    Volvo 850 T5 1996mod bruksbil (Solgt)
    Volvo S60 D5 2009 bruksbil.

  22. #196
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har ikke mulighet til å tatt noen mål nå dessverre, da jeg ikke er hjemme på noen uker.
    Men det er jo bare å dreie den så den akkurat passer nedi hullet i blokka, dreie spor til o-ring og en stuss til å sette en slange på
    den jeg lagde ble bare laget på "slump" :P

  23. #197
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    ser ut til å bli ett hefti bygg Bjørnar !
    vi får se hvem som lager mest røyk i marten da
    hehe
    helt rå lyd i værtfall i denna bøsja di
    burde lage en SKIKKELIG støtte til denna turbo'n din
    jeg hadde 8mm vinkel jern på min "homemade" manifold med gigant turbo
    en ting til..
    har du laget skille vegg i siste enden av WG røret ditt??
    om ikke, burde du gjøre det.. ellers vill en god del av puls splitt effekten bli borte..
    ser flere som lager skillevegg på disse diesel dyra som jeg driver med
    blir rått, good luck

  24. #198
    Registrerte brukere chbre sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Harøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    395
    Antall takk

    Standard

    har ofte erfart at med støtte sprekker grenrøra oftere enn uten, har kjørt topmount holset hx50 på cosworth, hjemmelaga grenrør og støtte, plaga med sprekker, tok bort støtten, å sprekking forsvant med en gang
    1988 Volvo 240 2,8 16V Comp Billett 6067, Peterson tørrsump, custom plenum, Maxxecu

    1990 Mercedes 190 Evo III
    1989 Ford Sierra Cosworth

    Chris Breivik - 41643790
    https://www.facebook.com/chris.breivik.5

    Sjekk ut Mjøsfab, mye gromme deler til gode priser!
    Nettbutikken er stadig under oppdatering å nye deler kommer inn i fleng!
    Om du ikke finner det du leter etter, ta kontakt.

    http://www.shop-mjosfab.no/

  25. #199
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ksteen2 Vis post
    ser ut til å bli ett hefti bygg Bjørnar !
    vi får se hvem som lager mest røyk i marten da
    hehe
    helt rå lyd i værtfall i denna bøsja di
    burde lage en SKIKKELIG støtte til denna turbo'n din
    jeg hadde 8mm vinkel jern på min "homemade" manifold med gigant turbo
    en ting til..
    har du laget skille vegg i siste enden av WG røret ditt??
    om ikke, burde du gjøre det.. ellers vill en god del av puls splitt effekten bli borte..
    ser flere som lager skillevegg på disse diesel dyra som jeg driver med
    blir rått, good luck
    Takk det samme ja blir morro å se hva et gammelt rödbock kan stille opp med, mot et momentvillig diesel dyr :P
    Ja, WG rørene er splittet med plate helt frem til WG
    Sist endret av bjornarw; 11/03/15 kl 15:48

  26. #200
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av chbre Vis post
    har ofte erfart at med støtte sprekker grenrøra oftere enn uten, har kjørt topmount holset hx50 på cosworth, hjemmelaga grenrør og støtte, plaga med sprekker, tok bort støtten, å sprekking forsvant med en gang
    Ja kan skjønne den blir jo ekstra spenninger, og stålet/grenrøret har ikke like stor mulighet til å flekse. Støttet du mot bokka eller toppen? Blir kanskje bedre om man lager et stag mellom turbo flens og flens mot motoren?

Side 8 av 26 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •