Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 7 av 26 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #151
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Hvis man ønsker pålitelighet så er en oppgradering nødvendig.

    Når man ikke lenger har problemer med at toppakningen ryker i tide og utide så trimmer man videre. Hvis man da ikke har full kontroll på tenningstidspunkt og AFR så ryker stemplene.

  2. #152
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Riktig riktig.
    Brebåndslabda er montert og tenningen får jeg nok kontroll på i løpet av vinteren med datatenningen
    skjerekantspakning koster neste 1900 kr på pedersen-racing så da blir det nok fattigmansløsningen med pianotråd :P

  3. #153
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Med riktig AFR, riktig tenning og solid motorolje så holder nok motoren sammen.

    Jepp, kvalitet koster. Kravet til presisjon er høyt dersom resultatet av o-ringing av blokk skal bli godt. Hvis du er litt unøyaktig blir blokken ødelagt.

    De o-ringede blokkene som fungerer rundt her er maskinert i CNC.

    Det nevnte o-ring verktøyet er 4 armet og justeres inn ved hjelp av føleblad for å få god nok nøyaktighet.

  4. #154
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard


    Da har gutten hentet seg dekkmaskin i dag lit rep så er nok denne gulle god

  5. Takk Agrostar takket for denne posten
  6. #155
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har begynt på coilover-prosjektet Kappet fjørbeinet 5,5 cm og montert saab 900 dempere. Måtte også dreie ned fjørbeinet 1,5 mm for å få på gjengerøret.
    Gjenstår å sveise på en ring som gjengerøret i alu. har å ligge an på. og så må jeg finne på moe lurt på topplagringa da saab demperen er Ø16mm og volvodemperene er Ø18mm i toppen...
    Tror dette kan bli ganske bra


  7. #156
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Mine saab dempere passet i den originale topplagringa, altså 16mm
    Plukka du av spindelen fra beinet og satt det i dreibenken, eller?
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  8. #157
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av a@dne Vis post
    Mine saab dempere passet i den originale topplagringa, altså 16mm
    Plukka du av spindelen fra beinet og satt det i dreibenken, eller?
    Hmm. er det forskjell på volvodempere da? eller er det kanskje ikke saab dempere jeg har ? :P De passet ellers..

    Nei. skar av det like under gjengerøret, satte det i dreiebenken å dreide og kortet det inn, og sveiste det på igjen :P skal slipe ned sveisen å tre i hylse utenpå igjen, som jeg sveiser fast. Da får gjengerøret en flens å stå på også. tror det kan bli greit

  9. #158
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Jaao høres bra ut det
    Kanskje det er opel dempere du har, de tror jeg kanskje er ukike i toppen, men passer ellers
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  10. #159
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Jaa kan jo vere det. Sto att det var saab 900 NA dempere. De var akkurat 5.5 kortere en org. Men finnee nok en løsning på det. Er jo bare å dreie ei foring å tre på
    har sett folk bruke opeldempere å. Den grønne 242'n med M50b25 turbomotor i Sverige har det tror j...
    Sist endret av bjornarw; 08/12/14 kl 14:48

  11. #160
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    jao Manne med den 242n brukte opel dempere, det brukte han på en 245 han hadde og, han måtte dreie foringer til topplagringene tror jeg

    Heftig gubbe han egentlig, virker som de fleste tror den 242n er verdt en million i deler liksom og at alt er kjøpt og dyrt og bolton og bla bla, så kjører han med samme oppsett som oss på understell, og kappa fjører bak, heftig
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  12. #161
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Manne var det han het ja! Ja er rått det med hemsmidde billiggreier som funker
    Har dreid meg foringer i topplagringa nå. funker helt fint det. laga litt deler så jeg får montert coilovers bak også

  13. #162
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    aah, skal du bare lage en patent så du får skrudd gjengerøret i vangen, eller i bærearmen, også fjøra motsatt, eller skal du ha noe hightech greier med demper og alt?
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  14. #163
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    aah, skal du bare lage en patent så du får skrudd gjengerøret i vangen, eller i bærearmen, også fjøra motsatt, eller skal du ha noe hightech greier med demper og alt?
    ja blir å skru gjengerøret i bærearma. dreid ei skive som blir lagt oppå gjengerøret med en lang skrue gjennom hele røret som blir skrudd fast i bærearma hvis du skjønner :P

  15. #164
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har også fått sveist på uttak til WG på grenrøret. Har bare punktet det men må se litt hvordan det passer i motorrommet, men trur det blir greit.


  16. #165
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    ser braa ut det, har du noen planer om hvilke dempere du skal bruke bak og ell?

    skulle hatt meg en turbo jeg og nå skjønner jeg, og bygd litt grenrør og div :P
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  17. #166
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja. Har noe bilstein b4 standard dempere som jeg skal bruke foreløpig.... men skulle nok hatt noe stivere etter hvert

  18. #167
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Aah om du skal ha den ganske lav burde man jo ha kortere dempere eller flytte demperfeste ihvertfall, truur jeg
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  19. #168
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ja burde nok det. men får duge foreløpig tenkte å prøve framdempere fra saab 99 dempere etter hvert som du tipsa meg om

  20. #169
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Må forresten også lage noe seriøs støtte av grenrøret hvis ikke tror jeg det ikke holder lenge :P Noen som har noen gode tips til løsninger?

  21. #170
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Japp har fått mine dempere nåå så kan få lagt ut bilder av hvor mye kortere dem er osv
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  22. #171
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Det hadde vert knall virker de stive?

  23. #172
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Torsby / Grue
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Ikke så eekstremt stive, men en god del stivere enn org, aldri kjent på bilstein dempere så veit ikke hvordan de er i forhold tel dem men
    -68 142 med b230fx
    -84 240
    -97 945 turbo
    Garasjen +B21AT med 2x Dellorto 40

  24. #173
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha. blir nok bra det blir morro å høre hvordan det funker
    Sist endret av bjornarw; 03/01/15 kl 23:34

  25. #174
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Prata med Volvo i dag ang. godkjenning av motor. Dama jeg prata med hadde ikke så mye greie på det utover at jeg skulle sende inn en mail med kopi av vognkort og motorbetegnesle på motor som skal inn, for å få papirer på hvilke effekt denne bilen kan godkjennes med. (200hk uten ventilerte skiver og 220 med sa hu) Det er jo geit nok

    Men problemet er jo at motoren min ikke er noe som har kommet komplett ut av en volvofabrikk. Å hva bør jeg da skrive i mailen??? Tenker kanskje å sette på original AT gasser, 240 intercooler og turboen fra b21et som jeg har liggende. Da bør det vel gå greit å få det godkjent, om jeg skriver at det er en b21et konvertert til forgasser fra originale volvo AT satsen? Men hadde jo vert morro å fått den godkjent med doble forgassere også. Men da Kreves kanskje et bremsepapir som viser at motoren yter under maks tillat hk? Mulig det går an å få ut noe dokumentasjon fra Gik turbo som solgte slik turbosats med doble dellorto en gang?

    Hadde vert fint å kunne klaske et papir i panseret som det står godkjent med turbo på når biltilsynet står der

    Edit: ser Gik turbo selger denne satsen enda: http://www.gikturbo.se/performance/k...foerg-cis.html
    Sist endret av bjornarw; 05/01/15 kl 14:10

  26. #175
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å skaffe en A motor, og godkjenne med AT satsen. Evt Gik turbo sin turbo sats, dette kan bli vanskelig å få godkjent med ET-blokk som gasser motor. Men uansett hvordan dette kommer ut så er prosjektet tøft

Side 7 av 26 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •