Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  496
Side 26 av 70 FørstFørst ... 16 24 25 26 27 28 36 ... SisteSiste
Viser resultater 626 til 650 av 1743

Tråd: Legg ut dine/andres bremsepapirer og motoroppsett her

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Enn om man kjører en annen kam en det som fins kjøpt da? Med feks. nesten null overlapp ved 0,1mm? NOEN ganger kan det tenkes at man ikke vil ha så mye overlapp fordi dragsuget i grenrøret er i meste laget og ville gitt for mye "kortslutning" ved overlapp, selv om det er en turbo i veien lengre ned i systemet... kan tenkes at selv om man måler et høyt trykk ved turbo-flens (altså statisk trykk) så kan det fortsatt stå undertrykk i aktuelle sylinder...

Just saying
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Torgeir, bare for å klarifisere, kjører ikke på 2 bar, var bare for å se hvor mye motoren ga. Kjører normalt på 1,5-1,6 bar da til og med stakkarslige meg forstod at en økning på 0,8 bar som ga 40 hester ikke direkte er ideelt. Når vi snakker om baktrykk så gikk det aldri over ladetrykket under bremsing, hvor mye det har å si skal ikke jeg gi meg ut på da jeg har for dårlig kunnskap. Jeg har på ingen måte gitt SWR en enkel oppgave, det vet jeg, men jeg vet også at han kan trylle en gang iblant, kanskje jeg har flaks å det vil fungere men jeg er også fullstendig klar over at det KAN bli fiasko. Håpløse forutsetninger gir ofte håpløse utfall, men det forandrer ikke min tro på at mannen kan utføre et "mirakel" eller 2. Det skal også sies at motoren jeg har hatt har i bunn og grunn vært helt original bortsett fra kam og smidd innmat. Jeg forventer på ingen måte mirakler men en forbedring er lov å håpe på. Når budsjettet er lavt må man ta det man kan få å inngå et kompromiss. Jeg hadde ikke hatt noe problem å bruke mye mer penger enn det jeg har tenkt på oppgraderingen hvis jeg faktisk hadde hatt kronene til det, men sånn er det bare ikke akkurat nå. Jeg har trua, det er det viktigste, ellers hadde jeg ikke levert fra meg topp og innsug. Som sagt tidligere only time will show if expectations will be met . Forresten, skål . Nyt livet, at the end of the day så er det bare snakk optimalisering og hvor langt man vil strekke strikken . God natt

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Så da kan man trekke slutningen at en gt30 60mm turbin liker oppsett med litt fløde og grei ve som sugemotor og selvfølgelig godkammen
    Med relativ god ve så trenger man ikke så mye ladetrykk for å få ut effekt og en effektiv turbo lider ikke under litt store dimensjoner på kanaler i toppen da den uansett er ganske lett å få i gang og dermed ser ikke 531 toppen så "ille" ut lenger.
    I tillegg så trenger ikke turboen ha et så stort turtall pga. det lavere ladetrykket og dermed blir turbinen mer effektiv enn ved et høyere turtall,og genererer et lavere mottrykk?
    3071 har vel sin maksimale abiadistiske virkningsgrad ved lavere turtall/ladetrykk en 3076 også?

Bare betrakninger synsing og spørsmål som vanlig herfra.

Tor24 hvilket drivstoff ble brukt ved bremsing?
    Sist endret av Knallert; 02/11/14 kl 00:25

Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Høyt baktrykk fikk du nok ved 2 bar turbotrykk Jeg vet at Bjørn kan utføre mirakler i blant, jeg bare vet om en snarvei...
    Fikser det meste til Volvo

242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Så da kan man trekke slutningen at en gt30 60mm turbin liker oppsett med litt fløde og grei ve som sugemotor og selvfølgelig godkammen
    Med relativ god ve så trenger man ikke så mye ladetrykk for å få ut effekt og en effektiv turbo lider ikke under litt store dimensjon på kanaler i toppen da den uansett er ganske lett å få i gang og dermed ser ikke 531 toppen så "ille" ut lenger.
    I tillegg så trenger ikke turboen ha et så stort turtall pga. det lavere ladetrykket og dermed blir turbinen mer effektiv enn ved et høyere turtall,og genererer et lavere mottrykk?
    3071 har vel sin maksimale abiadistiske virkningsgrad ved lavere turtall/ladetrykk en 3076 også?

Bare betrakninger synsing og spørsmål som vanlig herfra.
    Dette forklarer jo også hvorfor 16v toppen gir så mye bedre resultater med den snurra enn 8v toppen, selv om seff bremseresultatene fra dynapack kan stilles spmtegn ved i blant

242 Rallycross bil

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Hehe , baktrykket var 1,8-1,9 bar så vidt jeg husker, men gikk ihvertfall ikke over ladetrykket. Som sagt tidligere hadde det vært interessant å bare "nullstilt" kammen å sett hva som skjer men det får bli en annen gang . Misunner muligheten du har hatt til testing, det er da man blir klokere . Peace out

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Å må betale for testinga.. Få ting som er gratis her i livet gitt :(

242 Rallycross bil

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Tror ikke garrett har eldgamle ineffektive motorkonstruksjoner i tankene ved utvikling av nye aggregater

Men bare for å stille spørsmålet en gang til,ble det bremset med 98 eller e85?

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Det er dessverre ikke det :/ , men må vel bare se på det som kompetanse heving og lære rikt .

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Tror ikke garrett har eldgamle ineffektive motorkonstruksjoner i tankene ved utvikling av nye aggregater

Men bare for å stille spørsmålet en gang til,ble det bremset med 98 eller e85?
    98

242 Rallycross bil

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Fordi jeg er en vanskelig kunde ( ) så oppga jeg mitt ønske om følgende iforhold til mitt nåværende oppsett:
    Få holdt moment kurven høyere fra 4000rpm og oppover. Kanskje jeg er blitt dagdrømmer men jeg har trua på at en godt gjennom arbeidet 530 topp og lett modifisert E-innsug vil dytte meg over 400 nav HK . Men det er jo alltid forskjell på drømmer og virkelighet so time will show .
    Ser ikke at det er spesielt krevende.

Ang. den tidligere nevnte 480 HK NAV motoren (målt med 0% tillegg for drivverkstap selvsagt.) så ble den Volvo originale Gr.A T5 Race kammen sendt til omsliping for maksimalt ventilløft, men uten å øke durasjonen. Maksimalt ventilløft er viktig på alle 2V motorer.

En bekjent med Cosworth valgte GTX3071R Turbo med 60mm turbin og A/R0,63 turbinhus for å få tidlig lading. Baktrykket var godt over ladetrykket og drivstoffet var 98 blyfri.
    Resultatet ble 494 hk på NAV. http://smg.photobucket.com/user/_2Fa...aaf41.jpg.html
    Dette var mulig pga lavt kompresjonsforhold slik at man ikke behøvde å overretardere tenningen og den teoretiske sugemotoreffekten snudde ikke mer enn ett par %.

Slik jeg ser det har du to muligheter.
    1. Lavere kompresjonforhold, større eksosventiler, høyere ladetrykk og tidligere tenning.
    2. Grenrør og kam med høyere løft rundt ØD.

Kam som gir høyt ventilløft rundt ød og 940 manifold fungerer særdeles dårlig og må frarådes.
    Sist endret av Batland; 06/08/22 kl 18:38

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    selv om seff bremseresultatene fra dynapack kan stilles spmtegn ved i blant
    Hva mener du med dette?

Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Bremser man et sted så får man et annet resultat et annet sted på nøyaktig samma motor og oppsett. Da stiller jeg noen spmtegn bare. Er ikke noe nytt dette Batland

242 Rallycross bil

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Bremser man et sted så får man et annet resultat et annet sted på nøyaktig samma motor og oppsett. Da stiller jeg noen spmtegn bare. Er ikke noe nytt dette Batland
    Det er sant, men slik jeg ser det er Dynapack det som gir de mest sammenlignbare resultatene. Har etterhvert sett endel motorer med "flotte tall" fra motorbremsebenk som ikke leverer etter at de er montert i bil og blir korrekt effektmålt i Dynapack. På Dynapack er selve kalibreringene låst så man kan ikke gå inn og feiljustere for å få ut flotte tall.

Jeg håper at denne motoren:

og ikke minst denne: http://www.youtube.com/watch?v=DFCuYm3Iec8

monteres i bil og effektmåles i Dynapack slik at vi får se hva det faktisk presterer i praksis da det ER resultatet på drivaksling / drivhjul som teller.
    Sist endret av Batland; 02/11/14 kl 14:37

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er dessverre ikke det :/ , men må vel bare se på det som kompetanse heving og lære rikt .
    Såg en tråd om noen svensker som fanatisk opptatt av å trimme Volvomotorer. Svært bekreftende, men absolutt ikke overraskende, ble det postet at den klart beste toppen til en høyeffekt, men lavbudsjett Volvomotor var en 398/530 med 46/38 ventiler. Dette pga de resultatene som ble levert i praksis. Det er ingen tvil om at du er på rett vei her.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Håpet er nye ventiler, nye fjører, porting, omgjøring forbrennings rom og en lett omgjøring av E-innsuget. Så får vi bare se hva dette vil gi av resultater .

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er en god plan for det er alt som kreves.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Har lekt litt med tanken at det kunne faktisk hjulpet på pre 4000rpm område også, men det får man bare ta som en bonus hvis det blir hentet mer der

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Har lekt litt med tanken at det kunne faktisk hjulpet på pre 4000rpm område også, men det får man bare ta som en bonus hvis det blir hentet mer der
    Har nevnt det før, men kan nevne det igjen. 531 toppen ødelegger alt drag før 4000 o/min så det trenger du ikke bekymre deg for.
    Til orientering har jeg fått flere positive tilbakemeldinger fra folk her inne som har tatt rådet og oppgradert fra 531 til 530 topp på turbobilene sine.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    Antall takk

Standard

Morsomt . Nå som Zeeker har slått på stor tromma så følte jeg meg litt trua mtp superstage kjøring på Gardermoen neste år så noe måtte gjøres

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er sant, men slik jeg ser det er Dynapack det som gir de mest sammenlignbare resultatene. Har etterhvert sett endel motorer med "flotte tall" fra motorbremsebenk som ikke leverer etter at de er montert i bil og blir korrekt effektmålt i Dynapack. På Dynapack er selve kalibreringene låst så man kan ikke gå inn og feiljustere for å få ut flotte tall.

Jeg håper at denne motoren:

og ikke minst denne: http://www.youtube.com/watch?v=DFCuYm3Iec8

monteres i bil og effektmåles i Dynapack slik at vi får se hva det faktisk presterer i praksis da det ER resultatet på drivaksling / drivhjul som teller.
    Med mindre drivverket er helt rævva (på tur til nedsmelt) bør det vel bli OK over 500 på nava også, men vites vel ikke før det er prøvd...

Men om det skulle gjøre deg tilfreds så kan jeg fint ta å måle min når den tid kommer (som skal mappes i benk, dog med alt av eksos osv som er i bilen) både i benk og en DynaPack etterpå Blir hardt å få til på samme dag da det tar noe tid å få motoren i bilen, men da har man ren DIN korrigering for dagtrykk, temperatur og fuktighet...

Registrerte brukere Koff sin avatar
    Medlem siden
    17. mai 2012
    Sted
    3320 Vestfossen
    Antall takk

Standard

B19 med polert veiv.
    Scania turbo.
    Snudd topp med ventiler fra et større dieselaggregat!
    A-kam og progressive ventilfjører!
    3,4 bar trykk!!
    Tlf: 452 66 579
    OakhearT RacinG

23. Takk Wrasko, Tor24 takket for denne posten
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Har nevnt det før, men kan nevne det igjen. 531 toppen ødelegger alt drag før 4000 o/min så det trenger du ikke bekymre deg for.
    Til orientering har jeg fått flere positive tilbakemeldinger fra folk her inne som har tatt rådet og oppgradert fra 531 til 530 topp på turbobilene sine.
    Jeg er fan av 530 toppen ja, men 531 toppen blir ikke så ille med rett kam serru

242 Rallycross bil

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Med 8:1 i oppsettet til Holck så ER det allerede lavkomp. Så, det som trengs er å få brent ting skikkelig. Da trenger en ikke 6.5:1 og tenning på 17º ATDC for å kunne lade på litt... Virker som folk bare kan bytte til dype stempler eller grave stor høl noenganger..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Jeg er fan av 530 toppen ja, men 531 toppen blir ikke så ille med rett kam serru
    Kam med litt løft hjelper også kan man måkke inn en 48mm innsugsventil og si seg fornøyd på innsugssiden... da får en dratt litt fart i arealet på den, og ting blir straks bedre
    Sist endret av Njål Nilssen; 03/11/14 kl 16:04

Side 26 av 70 FørstFørst ... 16 24 25 26 27 28 36 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •