Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: B230FD problemer med høy CO, ujevn tomgang m.m

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Angry B230FD problemer med høy CO, ujevn tomgang m.m

    Bilen er en 93' 940.
    Fikk 2'er feil på eu "CO-utslipp på tomgang overstiger generell grenseverdi. Lambdaverdi utenfor 1±0,03.
    Målt avgass var "0.37". Skal denne ligge på maks 0.3? Hva kan gjøres for å fikse dette? Har byttet olje+filter, luftfilter. Pluggene ble byttet for 6 måneder siden.

    Motoren går også veldig ujevnt på tomgang, nåla hopper ivrig over og under 500, samt hele bilen vibrerer hardt. Har lenge hatt problem med tomgangen og har byttet følgende:

    LMM (3 ganger)
    Plugger hvert halvår
    Lambda ved kat.
    Oljefelle
    Rotor, fordelerlokk
    Diverse pakninger

    Har sjekket over alle vakumslanger o.l men ingen sprekker. Sjekket i haynesboka at sprekk e.l i "kolkanister" kan føre til ujevn tomgang. Noen som vet hva denne heter på norsk?
    Er det mulig at katalysatoren er gåen? Hvordan kan jeg sjekke slikt?
    Skal denne bilen ha to lambdasonder? Ser ut som jeg har en lambda med en ledning rett på siden av oljefilter. (og en helt annen type nede ved kat.)

    Er ikke erfaren innen dette, så en liten guide på saker jeg bør sjekke/bytte, samt hvordan feilsøke hadde vært topp!

  2. #2
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Kolkanister er kullfilteret. Det sitter foran under luftfilterboksen din. Prøvd å kobla av tomgangsregulator?
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  3. #3
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Post

    Kolkanister ligger jo i ordet Kol-kanister
    Har du feilkoder?

    Tett katalysator ?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Ingen feilkoder. Usikker på hvor tomgangsregulatoren ligger? Hva gjør jeg for å sjekke den?
    Mistenker katalysator. Har vært innom både Bilia og et annet verksted, og de sier de ikke finner noen feil med noe.

  5. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Tomgangsregulatoren er en sylinder formet alu-blank dings som sitter under innsuget med 1 slange fra luftfilter til den og en slange ut i fra den og opp til innsuget. Ta ut den og vask den godt. Så kan du prøve igjen. Blir det ikke bedre så prøver du å koble den av. Om det da fremdeles er problemer med tomgang. angående Co så kan du enten jukse eller feilsøke videre. Har du bytta fordelerlokk og pluggledninger nylig?
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2011
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Hva burde jeg vaske og smøre tomgangsregulatoren med? Er det også lurt å rense spjeldhus? Har noen en detaljert forklaring på hvordan (er litt redd for å ødelegge noe, skal det bare sprayes og tørkes eller må jeg til med en spesialkost?)

    For øyeblikket er problemet slik; Når motoren er kald ligger den ca. på 800rpm og problemene er minimale. Så snart den blir varm begynner ristinga og den synker til rundt 500, dabber litt opp og ned. Bilen går fint om jeg gir gass (merker ingenting på 2000, men merker bittebittelitt på 1000)
    Får feilkode 1-1-3, samt lambdalyset lyser i dashbordet. Hadde bilen nylig inne på verksted, og de byttet bl.a lambdasonde, men påstod at alt annet var helt topp. Jeg har en feeling på at det er dritt i tomgangsregulatoren eller spjeldhuset, er dette typisk med problemene jeg har?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at tomgangsbryteren virker. Sett ledningen i uttak 6, slå på tenningen og trykk på knappen to ganger med en varihet (pr. trykk) på mellom 1 og 3 sekunder, LED vil begynne å blinke hurtig. Åpne gasspjeldet. LED skal da slutte å blinke, og deretter vise kode 3-3-4, eller noe i den dur. Hvis ikke er det feil med bryteren eller dårlig kontakt mellom bryter og styringsenhet. Min hadde ujevn tomgang når den var varm og kunne av og til gå opp til 1500-2000 RPM før den ble varm. Var brudd i den ene ledningen til tomgangsbryteren.

    Spjeldhuset demonterte jeg og vasket med rødsprit på en klut.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i nye slanger til denne? Og eventuelt om kanisteren må byttes noen gang? Eg sliter med samme problem som Johnny. Bilen går dårlig på tomgang når den har blitt varm osv.... Og ser at slangene mine er litt dårlige


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Using Tapatalk

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas.Fpv Vis post
    Er det noen som vet hvor det går ann å få tak i nye slanger til denne? Og eventuelt om kanisteren må byttes noen gang? Eg sliter med samme problem som Johnny. Bilen går dårlig på tomgang når den har blitt varm osv.... Og ser at slangene mine er litt dårlige
    Kullfilteret sjekker du ut ved å klemme flat vacuumslangen som går frem til det (ved venstre forlykt på biler uten turbo i vertfall). Blir det ingen forbedring er det neppe lekk. Sjekket tomgangsbryteren i.h.h.t. oppskriften to hakk lengre opp?
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mars 2014
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Eg hadde en kar som sjekket tomgangsbryteren. Og han mente at den var grei. Og etter det eg kan se så ser det ut til å være riktig innstilt


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Using Tapatalk

Lignende tråder

  1. 850 2.0 t5, ujevn tomgang +++
    By 850SlEEPER in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 27/01/14, 00:21
  2. Ujevn tomgang ++ på -95 960
    By Lars'ern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 15/07/11, 23:37
  3. Ujevn tomgang
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 04/11/10, 22:23
  4. Ujevn tomgang
    By Maskin in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 21/07/10, 19:57
  5. Ujevn tomgang 940
    By Røber'n in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/03/10, 19:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •