Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 96-mod 940 med b230fk starter ikke - ikke gnist

  1. #1
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard 96-mod 940 med b230fk starter ikke - ikke gnist

    Skulle ut å kjøre en tur i dag og like etter at jeg hadde dratt hjemmefra døde motoren. Det skjedde helt plutselig.

    Fikk taua bilen hjem igjen og starta feilsøking.

    Det jeg har kontrollert:
    - Spenning ut fra coil (gnist) er ikke ok
    - Spenning inn på coil er OK
    - Spenning inn på sluttsteg / effektsteg er OK
    - Spenning inn på tenningshjerne er OK
    - Sikringer er OK

    Har byttet følgende:
    - Drivstoffpumperele
    - Coil
    - Sluttsteg / effektsteg
    - Hallgiver til svinghjul
    - Tenningshjerne
    - Bensinhjerne

    Ser at når jeg kinner motorene hopper ikke turtellernåla slik den skal.

    Nå har jeg egentlig fått gjort alt det "enkle", og lurer da på hva mer kan jeg gjøre?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Sjekket jording i motorrommet? Samme skjedde med meg engang med en 240, da var det jordingskabel som går fra topp til torpedovegg.

  3. #3
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har spenning inn på coilen, skulle den ikke da gi gnist? Kan jo være coilen du har bytta til også er defekt, eventuelt tenningsdelene (rotor/fordelerlokk eller tennkabler?)?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Hadde samme roblemet på min 240 med 230 et maskin.
    Prøvde alt som du nevner, men tror jeg endte opp med at det ikke var strøm til hovedpumpen.
    Prøvr og mål på ledning inn til sikring fra bensinpumpene om det er strøm der når du kinner.
    Forstod at bensinpumpe relet styrte mye av dette, men var vanskelig å finne ut av

  5. #5
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Sjekket jording i motorrommet? Samme skjedde med meg engang med en 240, da var det jordingskabel som går fra topp til torpedovegg.
    Jordingsledningene ser i orden ut. De sitter også godt fast.

    Sitat Opprinnelig postet av boman Vis post
    Hvis du har spenning inn på coilen, skulle den ikke da gi gnist? Kan jo være coilen du har bytta til også er defekt, eventuelt tenningsdelene (rotor/fordelerlokk eller tennkabler?)?
    Coilen har 12V mellom blå ledning til chassis. Ingen ting fra rød/hvit. Det virker som at coilen mangler "triggeren" fra sluttsteget -> hjernen -> svinghjulssensoren

    Sitat Opprinnelig postet av bowspring Vis post
    Hei

    Hadde samme roblemet på min 240 med 230 et maskin.
    Prøvde alt som du nevner, men tror jeg endte opp med at det ikke var strøm til hovedpumpen.
    Prøvr og mål på ledning inn til sikring fra bensinpumpene om det er strøm der når du kinner.
    Forstod at bensinpumpe relet styrte mye av dette, men var vanskelig å finne ut av
    Har byttet dette releet. Om bilen hadde sluttet å fått bensin hadde jeg merket noe hosting og harking før den daua. Dette gjorde jeg ikke. Den gikk helt fint før den helt plutselig stoppet. Lukter forsåvidt godt med bensin etter en del kinning.

  6. #6
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Anyone? :(

    Skikkelige kipe greier dette.

    Skal se om jeg får lånt meg et oscilloskop for å måle at det faktisk er signal fra svinghjulssensor, inn til sluttsteg, og eventuelt "ut" fra sluttsteg.

    Det er ingen feilkoder om noen skulle lure.

    Kan det være en sammenheng med at last signalet fra bensinhjerne og til tenningshjernen virke noe høyt? Skal være 250-300mV med tenning på og 370 ved idle. Måler nå ca 360mV med tenning på og 400-500mV ved kinning. Når jeg har prøvd å bytte til en annen bensinhjerne ligger loadsignalet på ca 160 og noe mV med tenning av. Dette reduseres til ca 130mV om jeg napper ut luftmassemåleren. Skal det være slik?

    Et annet alternativ er det om noe fra immobilizeren / volvo guard greiene som henger igjen og ødelegger. Nå har jeg jo også prøvd med hjerner fra bil uten slikt uten at det hjelper.

    Og forresten, begge hjernene sier de har rpm signal ( i diagnose test modus 2)
    Sist endret av Lars89; 10/08/14 kl 18:42

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    528
    Antall takk

    Standard

    Vanskelig å si noe uten å feilsøke. Har du nappet av batterikabel å latt den stå noen min? Har du startsperr?

  8. #8
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ClassicTurbo Vis post
    Vanskelig å si noe uten å feilsøke. Har du nappet av batterikabel å latt den stå noen min? Har du startsperr?
    Har prøvd å stå en god stund uten strøm ja. Bilen har hatt startsperre. Dette er fjernet / chippet vekk. Bruker nå uansett en hjerne uten.

    Har drevet å forsøk forskjellig i dag. Byttet sluttsteget /tenningsmodulen i dag med en biltema en. Det jeg nå bemerker meg er at etter at jeg nappet ut ledningen mellom coil og fordeler og nå skrur på tenningen, så hopper turtelleren når de forskjellige releene slår. Det er jo vanlig at når et rele slå seg av så motinduseres det en spenning. Litt merkelig at dette fører til at turtelleren hopper. Dette skjer ikke med den orginale tenningsmodulen eller når tenningsmodulen er koblet fra. Det fortsetter å skje om svinghjulsensoren er koblet fra.

  9. #9
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har noen glupe ideer?

    Skikkelig frustrerende dette. Greier ikke å finne noen åpenbare feil foruten selvfølgelig at tenningsmodulen ikke "åpner" på pin 1. Jeg måler både vanlig spenning inn på den OG et signal fra tenningshjerne på en ca 5-6hz. Vanskelig å lese av med vanlig digital fluke.

    Men rart om jeg har 3 tenningsmoduler som ikke fungerer.

  10. #10
    Registrerte brukere Lars89 sin avatar
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    39
    Antall takk

    Standard

    Da gikk'n igjen! Litt usikkert hva som forårsaket det hele, men får håpe det ikke kommer tilbake med det første.

Lignende tråder

  1. 92 mod 240 turbo starter ikke får ikke gnist !!! hjeelp HASTER!
    By kristiansl in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 15
    Siste post: 10/09/13, 22:01
  2. Svar: 1
    Siste post: 05/08/13, 19:59
  3. Bilen starter ikke.. har ikke gnist.
    By _s90r_ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/07/10, 19:17
  4. Nå fått gnist men starter ikke (B230FT)
    By Vetle in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 77
    Siste post: 25/05/10, 20:25

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •