hei
har en 760 med automat AW 72, og multilink, fra 89.
Planen er då å sette i en m47, og lurer på ka turtallet blir da eg ligge i 80 km/T?
noen som vet, har ikkje peiling ka det e for utveksling i multilink
hei
har en 760 med automat AW 72, og multilink, fra 89.
Planen er då å sette i en m47, og lurer på ka turtallet blir da eg ligge i 80 km/T?
noen som vet, har ikkje peiling ka det e for utveksling i multilink
740 GL-førstebil
945 Aut.- kræsja
245- solgt
740 stv aut.- Bruks bil
Om vi ikke vet utvekslingen i bakakselen, kan vi likevel finne ut litt ved å ta utgangspunkt i andre kjente størrelser. Du vil nok få litt høyere turtall med M47 enn med automat, siden M47 har et "kortere" overgir. For å få rett størrelsesorden, kan du legge til drøyt 10% på det turtallet du har ved god marsjfart med automaten.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Bilene med manuell ble levert med 3,31 eller 3,54 stort sett. Automat ligger i området 3,73-3,91 et sted.
Du vil nok ligge rett over 2500 i 80.
Jeg har en mk1 klump med 3,54 utveksling og slyngesperre liggende men den må hentes i Østfold.
Letteste er å lete etter klistremerker på akslingen. Står både på akslingen og klumpen hva for en utveksling det er.
Sent fra min LT25i via Tapatalk
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
I 4. gir, kanskje. I 5. må den vel ned i ikke så mye over 2000 i 80?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
M47/m46 og 3,54 gir ca 2100-2200 i 80 på femte gir.
Sent fra min LT25i via Tapatalk
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
ja okej, takk for info, om eg husker riktigt så ligger eg 2100 nå i 80.
skal sjekke bak på akslen
740 GL-førstebil
945 Aut.- kræsja
245- solgt
740 stv aut.- Bruks bil
Kan det være at automaten "slurer" en del i så lav fart som 80 på høyeste gir? Har den samme forhold ved høyere fart, f eks 2600 i 100? Hvis ikke synes jeg dette smaker mer av 4,10:1. Jeg har aldri sett dokumentasjon, men det nevnes i blant at denne utvekslingen forekommer på 700 eller/og 900.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
760 har stortsett kun 3.91 og 4.10 på automat. detta blir litt høyt med manuell.
Larsverm: automaten har lockup som regel. detta låser i converter og det medfører ingen sluring og turtall blir ca 300-500omdr lavere enn om det slurra.
jeg ville fått inn 3.54 eller 3.73 med manuell kasse.
har en 760 d24tic, den er det 3.91 utveksling på. noe stressa, men er org med 3.73. gjør å da att man slepper nedgiringer, og bil er kjappere i aks fra bånd av.
740 turboen jeg har er manuell m46 med 3.31 diff. denne ligger på litt under 2000omdr i 90-100. denna er fin motorveisbil, men kan med svakere motor bli slappere i aks, men høyere toppfart.
ville klemt inn 3.54 utveksling om jeg hadde vært trådstarter
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Jeg har en 1986-modell 740 Turbo med M46 girkasse og 3.54 utveksling. Ligger på ca 1900 o/min i 80 km/t og 2100 o/min på motorveien (90-100 km/t) ved bruk av overdrive. Helt akseptabelt turtall. Personlig bruker jeg ikke overdrive annet enn på motorveien.
Jeg var usikker på om AW72, som nevnes, har lock-up. Den skal ha 1,00 i 3. og 0,73 i 4. (ikke 0,69 som AW 70/71).
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
tru ikke han har aw72 i 89 760. er nok 71
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
Det ville jeg også anta, forutsatt at det er en 760GLE med V6 originalt. Men det står vel at bilen har B230, så da tar jeg høyde for at det kan dreie seg om en annerledes versjon for et annet marked - eller at den allerede er ombygd både når det gjelder motor og girkasse.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
er 760n org turbo fra år 89 og da automat kan den være 71 uten lockup
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
har vert en 71, den havarerte og då satte eg inn en 72
740 GL-førstebil
945 Aut.- kræsja
245- solgt
740 stv aut.- Bruks bil
Akkurat. Det sto et sted at AW72 var brukt på 740 eller/og 940 med 16V-motoren, visst nok på grunn av noe med dens dreiemomentkurve...
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4