Nira i+3 er en ren herlighet å jobbe med! Gled deg![]()
Nira i+3 er en ren herlighet å jobbe med! Gled deg![]()
Felgen, Reodor Felgen...
2X FEM sylindere i rekke!
1987 Volvo 240
2018 Volvo S60 Polestar 383/1500
Liten test film før gamle motoren ble plukka ut:
https://www.youtube.com/watch?v=tM3c_9V-MGM
Med ny girkasse, clutch, stag på bakaksel, styrestagflyttere osv![]()
VVT hjulet som sto på ny toppen min skal byttes ut. Det er ombygd for å sette vvt ut av funksjon. Det er til salgs
Tilpassing av gamletypen brakett med servopumpe og dynamo på:
Så må jeg kjøpe meg nytt VVT Kamhjul og ventilen som styrer bevegelsen på kamhjulet![]()
Ny plugger og boch vanntempgiver som går overens med sprutet:
Boret og gjenget opp til vanntemp:
Så skal denne kortes inn litt, pga motoren skal fortsatt være tiltet til høyre i bilen. Før jeg bygger nye motorfestene som skal sitte på blokka:
Kjøpt skikkelig quick-up racetelt også
![]()
Vanntemp til sprutet du skal montere i termostathuset ?
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
Teori e når man veit allt og ingenting funger.
Praksis e når allt funger og ingen veit kofør.
Å me dette så førenes teori og praksis.
Ingenting funger og ingen veit kofør.
Da er partyteltet pakket og jeg er klar for avgang til Våler ! God helg![]()
En liten film![]()
Jeg som subba sammen penger til plug and play T5-motoren dagen etter du kjøpte den...![]()
Motorfeste modding:
Da blir det bedre å bygge nye motorfester på blokka
Nytt deksel på radiatoren:
Får ikke på så mye større vifte tror jegDet er forresten den berømte v70 vifta.
Snart ferdig.
Også begynt på motorfestene:
6mm plate med M10 bolter
Og 5stk M8 bolter på andre siden:
Sendte med 960 motorfestene med T5 motoren jeg solgte.
Ka er formålet med dei flapsane på viftedekselet?Og kor har du fått dei fra?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Det er for å få utnyttet radiatoren best mulig. Når jeg kjører så blåser de opp og jeg får god gjennomstrømning i hele radiatoren. Og når jeg står parkert så suger vifta de igjen. Så den får sugd luft igjennom hele radiatoren![]()
Dekselet er bygd 2,5cm ut fra radiatoren og er tett med pakninger rundt hele. Håper du skjønnerDe fåes kjøpt originalt på Volvo.
Volvo 940 med el-vifte har også slike hull og lapper originalt.
Det som i tillegg er fint med de lukene er at de gir akkurat nok kjøling til at vifta slipper å gå under vanlig kjøring.
Jeg kjører med stor alu radiator og 940 vifte. (Den blåser som en middels orkan når den går på trinn 2)
I mange tilfeller går det mange minutter på tomgang før du hører vifta starter.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Litt tilpassing rundt det ene motorfestet:
Turboen passet ikke så bra på manifolden da..
Dette er med en 10mm ekstra t3 flens lagt imellom manifolden og turboen. Kommer til å bli alt for varmt til kompressorhuset!
Lagde meg et par ekstra T3 flenser for å bygge ett mellomstykke:
Etter en hel dag med prøving og feiling av turbo plassering så er jeg endelig fornøyd!Der blir den:
Nå får jeg på originalt tykt varmeskjold mellom manifolden og turboen også
Slik ble mellomstykket, laget med tynt eksosrør mellom bare for testing
Vinklet turboen inn i bakkant for å få plass til eksosen utOgså kommer den litt lengre opp.
![]()
Skal du bruke releet fra 940 vifta?
Jeg har koblet min slik at sprutet styrer den lave hastigheten på releet, også har jeg bryter inni bilen som starter den høye.
Det er ikke noe problem om den går på den høye hastigheten via sprutet, men det bråker en del, og strømforbruket blir større.
Nå har jo du banebil så det er jo ikke noe problem med noe av det
Ble trangt rundt turboen ja.
Har du helt stumme motorfester?
Tenkte på at turboen ligger innpå dempertårnet.
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Imponerende produksjonskapasitet og fremdrift her. Forsett slik.![]()
mm, kobler bare inn på høy hastighet jeg. Så er det bare å flytte kabelskoen fra 2 til 1 på relet hvis jeg skal kjøre på en kald høstdag
Motorfestene er rimelig stumme. Men skal lage en fin bulk i dempertårnet så jeg får en cm klaring ihvertfallVeldig god plass inni dempertårnet etter jeg gikk over til coilovers
Takk for det! Kommer update igjen i løpet av dagen![]()
Motoren ut for å få jobbet litt på dempertårnet. Blir fin klaring mellom motoren og turbo synes jeg
Modifikasjon av dempertårnet, så det blir luft mellom turbo og tårn
Litt finpuss for å få fin overgang ut til mellomstykket som skal på her:
Også litt tilpassing av glassfiberpanseret på bilen:
Blir ikke 100%, men bra nok for å være på en banebil sikkert..Blir lettere ihvertfall!