Har en liggende om du vil teste som stod på en 97mod 850..OBD2
Den var forøvrig lik den som stod på min 95mod 850OBD1, så var helst derfor jeg lurte om det kunne være et skille ved 98? ("The IPDTCVfits all turbocharged cars 1998 and up.")
Har en liggende om du vil teste som stod på en 97mod 850..OBD2
Den var forøvrig lik den som stod på min 95mod 850OBD1, så var helst derfor jeg lurte om det kunne være et skille ved 98? ("The IPDTCVfits all turbocharged cars 1998 and up.")
Sist endret av Morgis; 12/06/10 kl 10:18
'07 V70 R ✓
'95 850 T-5R
På min S70 og V70 er det andre ventiler.. mere firkantet med uttak for en slange på siden..
Ang kobling så virket det bare som din hadde samme symtonene som min.. Er jo 3 slanger så er lett å koble feil.. prøvde flere kombinasjoner før jeg fant den rette.. En gang kun grundtrykk, en gang alt for mye trykk, en gang 0,5 bar før jeg traff riktig så den havnet på riktig på 0,95 bar.
-07 mod XC90 executive
-67mod Amazon
-98mod V70 2.5T AWD
Xx 86mod 740 TIC
Xx 97mod S70 2.0T (nedgradert til konebil)
Connect the red vacuum line from the turbo to the red port on theTCV. Connect the blue line from the
intake tube to the blue port. Connect the yellow line from the wastegate actuator to the
yellow port.
Sist endret av Morgis; 12/06/10 kl 10:17
'07 V70 R ✓
'95 850 T-5R
Hei igjen
Det var snilt av deg å tilby meg å låne denne enheten, men den vil ikke passe.. for det er en BCV (Boost control valve), mens det jeg har er enTCV(turbo control valve)..
BCV kom i 1994 og varte frem til ca 1997, så komTCVsom er en magnetventil.. og som sitter på turbobiler frem til i dag..
Se denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=ShldMVI2_cI
2 minutter inn i filmen så får man en grei forklaring på disse 2 typene..
Er vel bare to forksjellige navn på samme saken.
Sikker på at du harTCVoriginalt da?
Ettersom 97modellen jeg kjøpte, hadde BCV.
Er jo samme kontakten på dem, så..
'07 V70 R ✓
'95 850 T-5R
To forskjellige navn ja på samme jobben,, altså de har samme oppgave, men utfører jobben på forskjellige vis..
Om du tar en titt på videoen jeg linket til, så ser du tydelig forskjellen..
På BCV sitter det en membran som styrer hele greia, mens påTCVså er det en magnetventil.. ikke vanskelig å se forskjell på dem når du vet hvordan de fungerer..
BCV har alle slange tilkopplingene på et sted.. mensTCVhar en som står alene og de 2 andre står gjerne plasert på motsatt side..
Jeg har gått over minst 3 eller 4 ganger, og det stemmer med papirene som fulgte med, og andre beskrivelser jeg fant på nettet.. men om fargekodingen er feil på den nye ventilen, så er det et problem
Men så en litt "merkelig" ting i dag.. om jeg lå på andre gir med ca 3000rpm.. og plutselig tråkket gassen i bunn.. så la ladetrykket seg på 1 bar.. men bare i 1 sekund :( for så å legge seg på 0.5 bar igjen.. sukk
TBO : så det du mener att en t5r med chip og orginal eksos, går dårligere enn en 740 med eksos og chip går bedre? Haha har du husket og sende ønskelista de til julenissen og påskeharen? :d
07 - S 60 D5
05 - Navara D22
98 - V 70 T5
01 * V 70 T5
95 * 850 T5-R
Hei!
Jeg hadde akkurat samme problem som deg på min -98 V70 2.0lt.
Autopower feilsøkte i en dag og påsto at det var lekkasjer i trykkslanger e.l. som var problemet!
Jeg fikk da Volvo verkstedet til å sjekke det opp, og etter mange kr i feilsøking fant de ingen feil!
Byttet flere ting på mistanke, uten noe bedre resultat. (LMM, justeringsventilen osv...)
Snakket da med GIK turbo i Kongsberg og fikk beskjed om at dette var et standar problem med chipping av Volvo. De anbefalte da og montere inn en bleed ventil! Dette ble gjort og bilen fungerte perfekt!
GIK turbo hadde en forklaring på hvorfor trykket ikke ble høyere etter chipping også, men den har jeg selvfølgelig glemt!
Men prøv og ring dem og forklar problemet, så får du sikkert et godt svar!!
Sa foresten Autopower at de aldri hadde opplevd dette problemet før? Det sa de nemlig til meg, men i ettertid har jeg hørt om flere tilfeller! Siste gang jeg bruker det firmaet i alle fall!!
hadde det samme problemet på min 850 95 mod.2.0l t5 den laddet kansje 1 bar i 2 maks 3 sec så gjekk den ned til 0.4 bar, koblet ut den der magnetventilen og stillte staget til 1 bar, det som var problemet var hjernen som hadde en kortsluttning og stengte mangetventilen, men fjernet magnetventilen og den funker fint den dagen idag
Det er ikke magnetventilen som feiler.. For jeg har prøvet å kopple den ut, for å se hva som skjer iECU, og da dukker det opp feilmeldinger iECU..
Har jo også byttet den originale magnetventil med en kraftigere og kvikkere type fra IPD.
Men tingen er jo også at det hjelper ikke noe å justere på staget.. Derfor tror jeg det er wastegate som er problemet.. Bleedventil fungerer derimot helt topp.. men som sagt, jeg ønsker at dette skal fungere slik det er ment.. Så jeg bytter wastegate så fort den detter ned i postkassa her og fungerer det ikke da.. ja da får jeg hjelpe den litt med strammere fjær, evt en "sterkere" wastegate..
Da har endelig wastegaten kommet
Så nå er det bare å få lagt unger, og komme seg ut i garasjen he he
Som det syns, så er det ikke en original wastegate, så noen mods må gjøres for å tilpasse den.. men det som slår meg er at den er vesentlig mye strammere.. en den som sitter i bilen nå.. og det til tross for at den har samme spec som originalen,, originalen kan jeg bevege med 2 fingre.. denne må jeg virkelig bruke kraft på for å bevege staget..
Sist endret av okasin; 15/06/10 kl 17:53 Begrunnelse: tilføye opplysinger
Fin bil du har!
Kor har du kjøpt wg? url?
Hei igjen
Du Nedkvit`n Jeg kjøpte wastegaten på ebay :http://stores.ebay.com/Chinese-Motor...34Q2ec0Q2em322
På min hjemmeside så kan dere se bildene av monteringen: http://okasin.net/volvo_s70_fortsetter.htm
Men her er noen bilder:
Sist endret av okasin; 15/06/10 kl 21:48 Begrunnelse: glemte url til ebay
Blitt noe forskjell?
Takker for svar, kven av dei WG innpå ebay du kjøpte?
Det vet jeg ikke ennå siden jeg kosa meg med et par halvlitere under jobben, så vil jeg ikke ut å testkjøre den nå he he.. sånn er det å ha pappa permisjon he he.. kan ta seg et par kalde midt i uka
Men i morgen er det kjærringa sin tur til å kjøre barna i barnehagen, så da skal jeg sove litt, og så skal jeg ut å teste den, for så å justere inn grunntrykk, så teste den igjen
Har stor tro på at det var WG som var problemet, nå som jeg har kjent forskjellen på den originale og den nye..
Takk, funnet ut av problemet?
jepp
Har ikke fått justert inn grunntrykket (skal gjøre det etter at ungene mine er i seng)..
Men når jeg kjørte til barnehagen i dag, så merket jeg at hele bilen oppførte seg anderledes Gikk jevnere, ikke så mye lyd (psjjj usshh lyd) og bilen trakk mye mer på alle gir.. og ladet nå jevnt 0.7 bar Så nå er det bare justering igjen, så er nok alt helt topp
Tusen takk for mange gode tips og råd
Kommer til å holde meg til dette forumet og delta etter beste evne
Godt det ordna seg da Det va jo det eg sa når du hadde innlegget på norsk volvoforum at det va wastegaten. Begynte og lure på koffor det ble så stilt på det forumet hehe Pga alle hadde flyttet over her kanskje hehe:.
Men det funker godt nå altså? Så eg byttet brukernavn eg og ble likså godt med her