Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: B230ET får ikke gnist

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard B230ET får ikke gnist

    HEI
    Starter opp igjen for å prøve å løse problemet.
    Han masse frem og tilbake på forumet i November/Desember uten problemet ble løst.

    Er en 86 mod 230et montert i en 84 mod. 240 GLT
    Bilen har jeg kjørt i mange år med denne motoren i uten problemer.
    Bilen ble stående et par dager i Nov. da jeg holdt på med noe lysproblemer.
    Når jeg skulle starte igjen var det helt dødt, og fant ut at det ikke var strøm til pluggene.

    Følgende er nå gjort.

    1) Nye svinghjulsfølere er montert uten resultat
    2) sjekket alle koblinger uten resultat
    3) Bensinpumpa er på bryter, så den går.
    4) Har nå byttet ut hele ledningsnettet i motor hvor det fulgte med kontakter til dyser-tomgangsregulator-kontakt til tenningshjerne etc.
    Altså alt av kabler/kontakter samt ledningsnett i motorrom er nytt (Dave Barton selger disse ledningsnetta)
    5) Har fremdeles ikke gnist, men måler12v på begge (Blå og Hvit) ledning til coilen samt ut fra coilen.
    6) Bakstykket på tenningslås er også ny
    7) Prøver hver gang med og bytte om ledningene på svinghjulsfølerene da jeg ikke er sikker på om disse er koblet riktig

    Er det noen som har noen ide om hva jeg skal prøve for å få gnist på pluggene??

    MVH

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Da har jeg kommet noe lengre på mitt søk etter gnist.
    Fant ut at den hvite ledningen ut fra Motronic på plass 1 ikke har strøm ved noen hakk på nøkkelen.
    Forstår at det bare skal være strøm inn på punkt 35?
    Hvordan får jeg strøm inn på 1 da denne går direkte til coil?
    Kommer denne inn via tenningshjernen og event. hvilket punkt ut fra Tenningshjernen skal gi strøm her?
    Er det noen som kan hjelpe meg på dette?
    Kan det være koplingsstykket til Motronic det er noe feil på?
    Hvordan event. tyvkoble dette for å teste?
    Håper på svar så snart som mulig-

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Forstår at det skal være jord mellom 16 på tenningshjernen og 14 på motronichjernen (RØD/Grønn) ledning.
    Her måler jeg spenning på 12 volt på begge punktene?
    Noen som har noen hjelp å komme med også med hensyn til tidligere innlegg ovenfor.

  4. Takk vassengen takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Prøve med en annen styre enhet?
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  6. #5
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Hei Takker for tips.
    Har prøvet en annen tenningshjerne i dag uten noen forbedring.
    Husk at alt fungerte i flere år uten problemer og jeg bare holdt på med litt mekking på blinklys/lys foran et par dager og da var det dødt.
    Får ikke gnist ut fra coil.

    Følgende som jeg lurer på.

    1) når ikke hvit kabel no.1 er koblet på coilen er det ikke strøm på denne hverken ved målepunkt ved motronic hjernen eller ved eller ved enden av kabelen som skal på coil-
    Hvis jeg kobler hvit på coil måler jeg 12 volt ved hvit kabel ved målepunkt på Motronic?
    Ser ut som denne får strøm via blå ledning på coil?
    Skal det være 12 volt ut fra pin no. 1 på Motronic selv om denne ikke er koblet til coil? Hvor får den da eventuelt strøm fra?

    2) Er det nødvendig med den blå/røde kabelen mellom Motronic 14 og Tenningshjernen 16? begge hjernene er jo i utgangspunktet jordet?

    3) Når jeg testet strømmen på Motronic no. 14 i dag hadde jeg full spenning, når jeg prøvde å kinne med tankpumpe i gang, så snak spenningen til 0,8 volt?
    Gjorde det samme på n. 35, og her sank spenningen til 0 volt?
    Er jo merkelig at spenningen forsvinner på 35 under kinning/prøvestart?

    Tror helst det må være en jordfeil eller noe sånt en plass, men er vaskelige greier.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Endelig start

    Etter å funnet ut at strømmen forsvant på 35 på Motronic når jeg kinnet, sjekket jeg på bensinpumpe releet og samme skjedde der.
    Sikringen som bensinpume releet var koblet til, hadde ikke strøm ved kinning?
    Fikk koblet rellet over på sikring som hadde strøm under kinning, var det start.
    Har vært mye søking og en god del nye deler som er skiftet uten grunn, men sånn må en regne med når en holder på med dette.
    Bilen sviver ikke bra, men skal nok få skikk på dette også.
    Takk for alle som har prøvet og hjelpe meg

Lignende tråder

  1. Svar: 6
    Siste post: 25/02/14, 23:39
  2. 240 m. b230et får ikke gnist?
    By kristian87 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 07/01/13, 08:14
  3. Ingen gnist på b230ET
    By R-israelsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/11/12, 22:18
  4. B230ET i 240 får ikke gnist
    By Gustav in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 18/06/11, 23:06

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •