Er det sammeETMpå 2,0t som 2,4t? er en på finn som selger en ny en som er til 2,0t mens jeg har 2,4t 2001mod, delenr på denne er 8644345
Er det sammeETMpå 2,0t som 2,4t? er en på finn som selger en ny en som er til 2,0t mens jeg har 2,4t 2001mod, delenr på denne er 8644345
Hvor bor du? Har en brukt som gis bort mot henting, ingen aning om den funker.
Sent fra min LT25i via Tapatalk
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Jeg har ikke prøvd å bytteETM, men har forstått at det selv med riktig delenummer må man ofte inn til Volvo for å få det til å snakke sammen medECUpåCAN-bussen.
Kjøper man et nytt og ubruktETMfår man det ikke til å virke uten software, da må man taue bilen til nærmeste Volvo-verksted med mindre man setter tilbake det originale.
Noen firma (Xemodex) som lever av å modifisereETMser ut til å ha funnet en måte å legge inn korrekt software på forhånd slik at man kan kjøpe en ferdig modifisertETMtil å montere i bilen. Det normale er at man sender inn sitt originaleETMog får det ferdig modifisert i retur for å minimere kompatibilitetsproblemer.
Sist endret av FroBe; 16/04/14 kl 21:53
X Volvo 240 B230F manuell 1989
X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
X Volvo V70 2.0T 2004
X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019
Så lenge den har samme delenummer er det svært sjelden eller aldri nødvendig å laste software for at den skal fungere.
kan ikke gi noe eksakt svar angETM,
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Google sier at brukteETMkan byttes mellom biler, men man bør ikke kryssbytte turbo/na-modeller.
Jeg er usikker på hva som skjer hvis enETMhar fått software-oppdatering og en annen ikke har denne oppdateringen.
X Volvo 240 B230F manuell 1989
X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
X Volvo V70 2.0T 2004
X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019
Fant dette på nettet, usikker på om det funker men verdt forsøket kanskje. http://www.atech2.com/files/manager/...8644345(1).pdf
Gasspjeldene på turbo og ikke turbomotorer er ikke like i det hele tatt, og vil ikke fysisk passe på bilen.
Uten å ha sjekket opp i det, tror jeg det finnes bare to typer spjeld til disse bilene - nemlig for turbo og ikke turbo.
Tidligere varETMen egen styreenhet/modul, men pga styringsproblemer er denne nå omgjort til en slaveenhet styrt avECM. Dette har blitt gjort med programvareoppdateringer.
Uten å si det helt sikkert, vil en bruktETMsom allerede er omgjort til slave ville kunne funke å montere i en bil uten programvare.
Men i en bil som ikke har fått denne programvare, må mest sannsynlig ny programvare lastes - slik det må med alle moduler som monteres.
1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 200 hk / 320 Nm
2007 Volvo XC90 3.2 AWD aut Summum (B6324S) 232 hk / 320 Nm
2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 230 hk / 500 Nm
ETMpå 2.0t og 2.4t er identiske å se på i allefall. Men som MadAss Skriver over her så erETMfor turbo og N/A motoren så ulike som de kan komme de sitter ikke på samme sted engang. Tviler på at Volvo har tatt seg bryet med å lage forskjelligeETM's til 4 forskjellige turbomotorer (2.0 2.3 2.4 2.5 litere) motorene ser jo identiske ut på utsiden også. forskjllen på 2.0 og 2.3 liter'n er slaget da borringa i blokka er lik.