Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Luftmengdemåler b230et spørsmål.

  1. #1
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard Luftmengdemåler b230et spørsmål.

    Hei!
    Jeg har ett spørsmål som går som følger. Jeg har sett at mange b230fk og FT motorer har luftmassemåler på trykksiden, altså etter intercooler. Lurte på om dette går ann med luftmengdemåler? Er jo litt forskjell fra luftmengde å luftmassemåler pga at luftmengdemåler har ett mekanisk spjeld som åpner seg. mens luftmasse har noen "tråder" inni.
    Grunnen til at jeg lurte på dette er at jeg er ute etter å få til denna såkalte "flutter" lyden i turboen og ut luftfilteret. Sitter åpent filter på. og Luftmengdemåler sitter før turbo nå og sperrer for lyden når dumpventil (åpen) er koblet av. har merket at bilen ikke hakker under hard akserellasjon når dumpen er koblet av og vakumslangen plugget. og kommer ikke noe såkalt "flutter" eller tilbakeslag lyd. dette jeg vil ha!

    Bilen er en 740 86 mod med B230ET (motronic)
    t3/t4 turbo, 531 porta topp med vx3 kam... fk råder osv osv

    håper på at noen kan gjøre meg klokere her

    Legger ved ett bilde av motorrom til slutt.. er litt dårlig men.


  2. #2
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    ingen som har prøvd dette før? fant et bilde av en engelskmann sin 740 b230et, men sto at det gikk, men vet jo nå ikke jeg, fortsatt skeptisk når motronic fort kan krølle til

    [IMG][/IMG]

  3. #3
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Den "flutte" lyden din i turbo/luftfilter er en advarsel det. Er ingen grundt til å prøve å oppnå denne lyden. Det som skjer når den lyde kommer er at trykklufta som turbon har bygd opp ikke ar noen vei å gå, eller att motoren ikke klarer å ta i mot all luften, da snur den å går i retur ut gjennon turboen. Det vil da si at turboen din bråstopper å går feil vei, å over tid er dette døden for en turbo.
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  4. #4
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    ahh okei skjønner! ganske lei denna PSSSHH lyden som dumpen som sitter på nå lager.. Vet du/noen om hvordan lyden blir vis jeg fjerner den og setter på orginal avlastningsventil? den typen som man skryr fast i blokka.

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Om du har åpent luftfilter så kan den høres med en svakere lyd. Du får ikke sånn plystrelyd som en uorginal dumpventil lager, men heller en litt mer diskré luftlyd. Om du har orginal luftfilter m/boks så skal den ikke er så lett å høre.

    Ang. bruk av avlasningsventil/dumpventil så er det så og si "påbudt" på bensinturbo. Det er som det er sagt i forrige innlegg; det er for å få ut overflødig luft, hvis ikke så får man tilbakeslag i turbo, og det kan da knekken på turboen med tiden.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. Takk 850ChR takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Er jo mange typer dumpventiler som lager forskjellig lyd da, jeg har en HKS kopi, med 2 klaffer som åpner, å den har ikke den standar PHTTTSSSS lyden
    Å det du mener med at en turbo KAN ta skade av tilbakeslag Sverre... Det er nok ikke bare ett kan gitt. Men er ikke tvil om at kvalitetsturboer tåler mere av det enn en cina kopi. Jeg har en cina turbo som er litt for stor, å jeg kjørte med for mye trykk så jeg fikk den lyden ut av luft filtret som 850ChR beskriver. Når jeg kjøpte bilen fikk jeg fullt ladetrykk ved 3-3500 omdreininger, og det tok ikke mere enn en 3-4 måneder før jeg måtte ha 5-5500 omdreininger for fullt ladetrykk;-)
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  8. Takk 850ChR takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    den er grei! får prøve å få tak i slangen som går fra lmm til turbo..

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Minge89 Vis post
    Er jo mange typer dumpventiler som lager forskjellig lyd da, jeg har en HKS kopi, med 2 klaffer som åpner, å den har ikke den standar PHTTTSSSS lyden
    Å det du mener med at en turbo KAN ta skade av tilbakeslag Sverre... Det er nok ikke bare ett kan gitt. Men er ikke tvil om at kvalitetsturboer tåler mere av det enn en cina kopi. Jeg har en cina turbo som er litt for stor, å jeg kjørte med for mye trykk så jeg fikk den lyden ut av luft filtret som 850ChR beskriver. Når jeg kjøpte bilen fikk jeg fullt ladetrykk ved 3-3500 omdreininger, og det tok ikke mere enn en 3-4 måneder før jeg måtte ha 5-5500 omdreininger for fullt ladetrykk;-)
    3-4 måneder med en Kina turbo er jo veldig bra sjølv med skikkelig dump! Har vert borti disse som har røke allerede på di første pådraga, men selvsagt kan du være heldig
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  11. #9
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Har kina snurr på 740en nå jeg å, tror jeg egentlig skal gå tilbake til orginal resirk og ikke ha åpen dump. Pga jeg har merket ved hardt pådrag og deretter slippe gass har jeg fått en lyd som heter "flutter dump" vis det sier dere noe. Altså får tilbakeslag først deretter opner dumpen seg. Mye av lyden blir jo blokkert av luftmengdemåler som har en såkalt "flap" inni huset som opner og lukker seg. men man hører det fordet. Anyways: etter å ha kjørt med denna turboen i ett halvt år nå med dette sjekka jeg turboen igår for slark osv, var helt jævlig mildt sakt,, haha!! leste litt rundt om detta og kjøre med lukket dump. og dere hadde rett at det ikke er noe bra i det heletatt, hvertfall ikke med kina snurr.. så tror jeg står over, selvom jeg kjenner flere som har samme turbo og lukket dump, lyden er tøff, men penga strekker ikke til og måtte bytte turbo hvert halvår.. haha!

  12. #10
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Noen her som vet hvor jeg kan få tak i slange som går fra luftmengdemåler til turbo, og slangen (90 grader) som går opp fra turbo til intercooler? disse som sitter på nå tar kvelden snart.

  13. #11
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.968
    Antall takk

    Standard

    Bcb og kl-racing har do88 slanger. De er fine og solide slanger :-)

    Sendt fra tællefon, derfor skriveleif

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. Takk 850ChR takket for denne posten
  15. #12
    Registrerte brukere samaron sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2012
    Sted
    Jæren
    Innlegg
    978
    Antall takk

    Standard

    BCB har også slangen som går mellom luftmengdemåler og turbo om du skal ha den som er mest lik den originale (med utstikk til avlastningsventil). Denne er ikke på nettsiden, så du må sende mail for å få den bestilt. Ellers har dem slangene som er for 940, disse vil passe, men mangler det utstikket ettersom ventilen sitter direkte på turboen på 940.

  16. #13
    Registrerte brukere 850ChR sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2012
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    759
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar det stemmer.. Da får jeg sende mail til dem og høre.

    Noe urovekkende kom til idag. Startet bilen og skulle kjøre en tur. når bilen blir varm har det tikket/vært en svak dunke lyd på tomgang, og tenkte siden motor er relativt ny overhalt var det ikke noe og bry seg om, men idag når bilen ble varm(driftstemperatur) var lyden nesten dobbelt så høy. men det rare er at dette høres bare når bilen er på tomgang, over 1500 omdreininger hører man ikke lyden i det heletatt.. pussig, blir litt små skeptisk. går man under motor høres det ut som det kommer derifra, hører man fra motor rom høres det ut som det kommer fra toppen. hmm? noen som har noe clue på hva dette kan være ? :O
    er ikke dysene, vet at b230et har endel dyse tikk, og det er der men detta er en type dunke lyd som kommer inne i fra motor.. høres ikke ut som råde bank pga lyden går vekk, motor har bra med olje også.

Lignende tråder

  1. B230ET spørsmål! Trenger hjelp!
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 11/07/13, 21:20
  2. Bytte av pakninger på B230ET - div spørsmål
    By samaron in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 21/05/13, 21:31
  3. luftmengdemåler b230ET - hjelp
    By tottelott2 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 12/04/12, 15:55
  4. Spørsmål angående B230ET som plutselig stoppet
    By Stian745 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 7
    Siste post: 01/10/10, 20:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •