Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
Du kan jo ikke sammenligne med A kammen. Det er jo den totale overlappen som er mest interessant og titter du på A vs GT6 så er den vesentlig forskjellig selv om LSA er relativ lik. Ang effekt så må man jo spørre seg; er målet 200hk eller vil jeg ha en velfungerende motor med bra valuta for penga?
Er jo dette du prøver å si til oss i alle tråder som omhandler turbo og hvor jeg forstår at du har mye god kunnskap.
Det var akkurat derfor jeg reagerte på denne:
Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
den har lobesep på 107 grader altså ikke akkurat noe hvermannsen satte i den gamle 240en
Ett eksempel på ett velfungerende steg 1 oppsett som gir bra valuta for pengene er en B23E motor med 2 x 45 mm forgassere med gode trakter, K&N filtre, steg 3 grenrør og ett godt eksosanlegg.
Steg 2 blir da strokerveiv, bearbeidet topp og en mild trimkam som f.eks KG002.

Problemet er at dette ikke gir den effekten eller det turtallet som er nødvendig til den lette diffutvekslingen man trenger å kjøre for å få nok dreiemoment på drivhjulene til å "sladde og kaste den ut" på en måte som er underholdene.

Siden dreiemomentet i en sugemotor alltid er bedrøvelig lavt sammenlignet med en trykkladet motor så MÅ man ha lettere diffutveksling. Dette krever at motoren er litt turtallsvillig.