Opprinnelig postet av
Torsen67
Ok, om den ikke har godt av det eller tåler det, føler jeg går for det samme her. Jeg er til dels enig med deg.. Men det ligger også andre ting til grunn her. Selvsagt så vil vel veiv, råder, stempler etc holde lengre med moderat kjøring. Spesielt når vi her i nord ofte må fyre opp bilen i mange kuldegrader. Feks driftstemperatur er viktig før en motor utsettes for belastning.
Men det er heller ikke bra å kjøre en motor for slapt heller mener jeg. En motor trenger litt trykk for å få god gjennomstrømning av olje, drivstoff, eksos og luft. En daukjørt diesel feks ser ikke mye bra ut innvendig over tid. Saker og ting kokser igjen. Dette har jeg sett med egne øyne ved ett par tilfeller.
Jeg menr det er godt for motoren å komme seg ut på motorveien hvor man får dratt ut motoren, gjerne opp til 4000 omdr på en diesel når man drar på eller girer ned, og hvor man kan ligge i over 100kmt over tid på rundt 2200 omdr. Da får man blåst reint litt, samt få ut vann og drivstoff ifra oljen i motoren. En motor skal glatt tåle 3-400 000 km med normal service og kjøring. Hvis man aldri drar ut en dieselmotor så blir det litt "den enes død, den andres brød" føler jeg.