Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 35

Tråd: 940 D24TIC med knekt kam! (FIKSET)

  1. #1
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Post 940 D24TIC med knekt kam! (FIKSET)

    Vurdere å bytte til meg en 93 mod 945 med D24TIC motor. men kammen er knekt på denne
    Følger med komplett delemotor.
    Alt annet har berget og den har fått ny toppakning

    Er det mye jobb å skifte kammen på disse? evt noe annet jeg bør være obs på?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  2. #2
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Bytt regreim og diesel reim og vannpumpe med det samme. Ikke mye jobb, men vær nøye. De tilgir ikke feil like godt som rødblokka
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  3. #3
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som du snakker erfaring? hehe.
    Noe mer nyttig info om disse? vet jo forsåvidt at det er VAG da....
    og om kamskifte?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  4. #4
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Skaff haynes boka så er du rusta for det meste om du har skrudd litt før. Bare følg den og vær nøye.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  5. #5
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Hvor er disse å få tak i? Har skrudd en del før. men det skal vel settes fast med visse antall Nm osv?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  6. #6
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sjekk amazon eller hør med madsen/møller om tekniske data.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  7. Takk Arne94 takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Haynes bok har dem på biltema mener på at der står det du trenger og vite om dieselmotorene også

  9. Takk Arne94 takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Hvordan takkler disse motorene økt ladetrykk/dieselmengde? iforhold til ei rødblokk?
    rundt 1-1.5 bar og litt diesel er det holdbart?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  11. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Med pyrometer og varmkjøring før du kjører så holder det kjempebra pyrometeret for å passe på varmen med økt diesel mengde. 650 grader er meg sagt som det som er max. Og som alle diesel motorer er de avhengig av godt vedlikehold for å være holdbare. Skikkelig olje, dieselfilter, oljefilter, vannpumpe samtidig med regreim osv.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  12. #10
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Pyrometer?
    Har troen på diesel nå siden jeg kun har hatt bensinbiler! Så tror dette kan bli morro når jeg har fått den til!
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  13. #11
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Eksostemp måler. Monteres før turbo. Diesel er tøft om du får det til å holde. Også kan du fylle billigere drivstoff på natta
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  14. Takk Arne94 takket for denne posten
  15. #12
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    og vær NØYE med timing av regreim og dieselpumpe reim. alle kam drev er kon. så alt må justeres inn med spes verktøy og måleur

    krem jobb


    er en solid motor, bare sørg for att den er god å varm før du begynner å misbruke den god og varm da tåler den å en del ladetrykk
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  16. Takk Arne94 takket for denne posten
  17. #13
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Eksostemp måler. Monteres før turbo. Diesel er tøft om du får det til å holde. Også kan du fylle billigere drivstoff på natta
    Hehehe, bor på gård så har tilgang på grønndiesel ja
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  18. #14
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det at regreim og dieselreim står på kam og at jeg må av med dieselreima også som står i bakkant?
    ser for meg det er trangt der og?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  19. #15
    Registrerte brukere kenta68 sin avatar
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Åmotfors eda kommun sverge
    Innlegg
    572
    Antall takk

    Standard

    Hej du .Har själv varit ute för knäckt kam .Köpte en 945 som var tdi som var renoverad på volvo .Dem hade inte dragit till bulten i veven den släppte. Kul Nej .
    Det är noga med inställning .Men det gärn som ligger bak på kamen .Kan man göra själv.Hand bok till d24 motorer ligger ute på blocket.se .
    Jag tipsa Bernt på forum .Han har köpt
    Sen till det tråkiga med kamrems haveri o knäckt kam .Dem går aldrig bra efter nåt sånt .Tror att nån vev stake får lite stryk.
    Sen brukar jag alltid kolla om nån har byt kamrem utan göra hela jobb rätt.Många målar o sen sätter ihop. Slår nästan aldrig fel .Motor står fel.
    Den mest lång väga jag har byt kamram på kom från Stockholm o till mej . Jag bor i Åmotfors /Värmland
    Har du några frågor så kan jag prova svara på det .
    Men vill du ha ett råd .Prova få tag i en motor istället.
    Jag har själv skruvat mycket på dem .Plus renoverat en del motorer.
    Sen ska man alltid plana en toppen .Så gör i alla fall jag .För många bara skruvar dit den .Många har också spräckt toppar

    Med vänlig hälsning kent1
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...vo-945-tdic-93
    Sist endret av kenta68; 17/01/14 kl 08:05

  20. Takk Arne94 takket for denne posten
  21. #16
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Det jeg plages med nå, er hvordan kamen skal ligge når den ligger rett?
    og kan jeg sette på alt når dieselpumpe står i 0 punkt. samtidlig som at reimhjul på veiva står i 0 punkt?
    Hvordan er det med regreima? strammeren? og er det noe merkinga på reim/kamdrev når den står rett?
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  22. #17
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Har skjønnt såpass at sporet i kammen skal ligge vannrett?
    Men dette me å "grunnstille" dieselpumpa, er det ikke nok å sette den i 0 punkt å sette på reima??
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  23. #18
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    kammen skal ligge vannrett på detta kløvsporet i bakkant ja. men må passe på så du har den rett vei, og ikke 180gr feil. det ser du på lobene, eksos og innsug skal peke sånn delvis oppover mener jeg å huske, ikke belaste ventila.


    da skal veiv også stå i 0. er kikkehull i girkassekåpa ned på svinghjul, og er ei pil der som skal treffe 0 på svinghjul. da skal stgempel 1 være på topp. hullet i kåpa er på venstre side, nede over clutchwire/pumpe


    dieselpumpa, det er ett hakk i pumpa, ett hakk på brakkett og ett hakk på drevet. disse tre hakkene skal stå rett over hverandre. da må du holde dieselpumpe drevet fast mens du setter på kamdrevet og reima i bakant. ingen stramming på reima. hekter reima på dieselpumpe, så setter du kamdrevet inni reima og trer den på kamaksel. lettest.


    da skal alt være i grunnstilling. kan skje bil ikke starter pga ørlite feil tidspunkt på pumpa, men bilen skal gå nogenlunde i romtempratur. senere må det brukes måle ur og time opp pumpa.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  24. Takk Arne94 takket for denne posten
  25. #19
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Takk for hjelpen, har klart å få på kammen, dieselreima og regreima rett nå. må bare dobbelt sjekke at jeg har fått kammen rett.

    har prøvd å dra i rundt motoren med handkraft og det kjennes veldig greit ut. ingen ventiler som slår seg.
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  26. #20
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Og hvilken side skal kammen ligge i? ser sporet går ikke midt igjennom, så skal sporet hvert øverst, eller nederst??
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  27. #21
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    skjønte ikke helt siste spm dine?
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  28. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Sporet er offset og du skal kunne legge et 5mm flatjern i sporet så ligger jernet over dekket til toppdekselet.
    Da er kammen rett.

    Pumpa er ikke grunnnstil fordi merkene er rett. Du må sette et måleur inn i dieselpumpa. Trur d24 har 0,35mm fortenning. Men dette måmdu finne ut. Skal du øke ladetrykk og diesel kan du godt øke fortenning med 0,2-3mm
    Volvo fantast?

  29. #23
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Skal ut å se over i dag. sattser på oppstart
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  30. #24
    Registrerte brukere Arne94 sin avatar
    Medlem siden
    05. okt. 2011
    Sted
    Inderøy
    Innlegg
    916
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg blitt ferdig me bilen, glødet den 3-4 ganger, startet med en gang!
    Men timinga må finjusteres litt da den ikke går optimalt. har også en del andre sykdommer på denne bilen som når langlys tennes, begynner viskere forran og bak og gå, langlys tenner om jeg trykker på tåkelysbryter.

    OG en annen ting som jeg merket, bilen stopper IKKE på nøkkelen så den må kveles i gir for å stoppe.. Noe innspill??
    ¤ 1998 Grønn Volvo V70 2,3 Turbo
    ¤ 1991 Sølv Volvo 945 D24TIC * Solgt
    ¤ 1991 Rød Volvo 245 B230F GL * Solgt
    ¤ 1995 Blå Volvo 945 Turbo Ombygg * Solgt | ¤ 1991 Hvit Volvo 745 230F
    ¤ 1989 Rød Volvo 245 230F GLE * Solgt | ¤ 1987 Hvit Volvo 744 230K GL *Solgt

  31. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    436
    Antall takk

    Standard

    Det med langlys og vindusviskere kan nok vær jordingsfeil hadde samme problemet med 240ien min der var ikke det jording på blink/park lys og det fucka opp en good del

  32. Takk Arne94 takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. B230ET motronic og startproblemer etter kulde! Fikset!
    By R-israelsen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 16/03/13, 21:45
  2. B230K Problemer! (Fikset) nytt spørsmål!
    By Amundsen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 25/01/12, 20:17
  3. Eu kontroll, frontrute med fikset men fortsatt synlig sprekk
    By SimenRawr in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/11, 18:38
  4. Ukjent problem på 760 *fikset*
    By Mansarius in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 14/05/11, 19:59

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •