Har en 2001 v70 med b5204t5 motoren og den har begynt å låte som en dieselmotor. Er disse motorene spesielt utsatt for slitte rådelager?
Har en 2001 v70 med b5204t5 motoren og den har begynt å låte som en dieselmotor. Er disse motorene spesielt utsatt for slitte rådelager?
Kan ikke svare på det, men du har postet i feil underforum.
kanskje en admin kan flytte den til riktig underforum, hvor det også er vesentlig mer aktivitet?
Joachim Aarnes
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder
--
C40 P8 Twin Ultimate 2023
Utfra hva jeg kjenner til så er dette i utgangspunktet ikke et vanlig problem. Hvordan er det med servicehistorikk? Dette har jo noe å si..
Er vel ikke noe kjent problem dette. Sikker på at det ikke er noe annet som rakler?
V70 2.4D aut. 2002 mod.
Filmet litt, så dere kan jo ta et titt http://youtu.be/9Yc6qLp8uPk
Det der var IKKE en god lyd Høres ut for meg som at det er noe i toppen. Rådebank høres mest når du ruser motoren. Men uansett så vil jeg ikke råde deg til å starte motoren noe mer før du har fått sjekket hva den lyden er. Forhåpentligvis kan det repareres.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Har nå demontert toppen og alt er i orden med kammer. Utrolig mye koks og skitt som måtte fjernes. Nå blir neste projekt å sku av bunnpanne og skifte råde og rammelager.
Noen her inne som vet moment og grader på råde og rammelager her inne?
Kjøp haynes boka på din aktuelle bil. Der står alt du trenger å vite. Se over nøye så du ikke monterer nytt og river dem på nytt fordi veiva har fått skader. Koster ikke mye for polering av veiv mot ett nytt havari som kan ta med seg mer.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Jeg har nå skrudd av bunnpanne og sliftet rådelager på sylinder 5. Hvittmetallagere var helt gåent og olja var full av hvittmetallspon. Satt inn nytt hvittmetallager og kjørte en runde på 3 km og lageret tok kvelden igjen. Det er selvfølgelig oljemangel som ødelegger lageret. Eller rettere sagt mangel på oljetrykk! Når jeg ruser motoren opp til 2-3000 og slipper gassen igjen så begynner oljelampa å lyse (displayet sier inget oljtryk -stanna omgående). Noen som vet hvorfor den mister oljetrykket?
Du skal gå over oljepumpe og oljegata ved en slik jobb. Mål også over lagertapper, lager klaringer osv. Jeg har ett inntrykk av at dette er en jobb som kanskje er større og mer omfattende enn det du er i stand til selv. Motorbytte kan fort være ett like bra alternativ. Du får ikke uten voldsomt flaks mer enn 1 sjangs til å gjøre det rett før det begynner å koste veldig mye penger.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Da vet du vel at lager ikke holder lenge uten olje, metal mot metal slites fort uten olje.
Sjekk/bytt oljepumpa de tipper den er på tur til å ta kveld. den klare lever nok olje på lave turtall, men ikke på høye turtall så har den ikke tatt kveld
gjør den det snart og da kan de bli dyrt.
- 1998 Volvo V70
- 1975 VW Boble
Bilbelte er tøfft
Oljepumpa er tatt ut og sjekket og funnet i orden
Videoen ble avspelt til mekanikarkompis: konklusjon var uten tvil gåen råde/rådelager. Spørsmålet er kva årsaken er og om meir har tatt skade?
Beklager, det var på ingen måte noen kritikk mot din kompetanse. Men det er vanskelig å vite slikt uten å ha snakket med noen fra før.
Hva vil du vite da? Disse motorene er ikke plaget med noe av det du sliter med. Men det sier seg sjøl at dette lageret ikke har fått nok smøring og at veiva di er for grov og/eller smøringen er for dårlig selv om pumpa er funnet i orden. Eventuelt så er det fremmedlegemer i olje kanalene som har rivd lageret/blokkerer olje tilførselen. Vanskelig å si noe mer enn generelle ting uten å ha det i hendene. Ta kontakt med Flyfaen om du ønsker å snakke med noen veit alt som er å hvite om hvitblokk. Han kan til og med det som ikke er værdt å vite.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Har du målt oljetrykket? er noe jeg ville sjekket med en gang det er slike skader, er selv maskinist og.
som kermit sier, måling av veiv er også kritisk når slike skader har skjedd.
o-ringene i sugesilen i sumpen der bruker å ta kvelden, blir harde og lekker. av og til kan du se antydning til skumming på peilepinnen når det er gale.
Mao du får ikke nok olje på høyere turtall.
Sist endret av Vatnehol; 31/12/13 kl 13:37
Volvo xc70 2013 D5 Inscription
Har ikke fått målt oljetrykket. Tør ikke kjøre motoren fordi da ødelegges lagerskålene igjen. Jeg skal måle veiv og sjekke klaringer og se at de er innforbi toleransene.
Har også oppdaget at det er mye olje i turbo( på luft siden) og generelt rundt turboen. Vil slitte lager i turboen gjøre at en mister oljetrykket totalt sett?
Et bilde av turboen sett ovenfra:
[IMG][/IMG]
Sist endret av Vol vo; 02/01/14 kl 03:46
http://www.volvopartswebstore.com/sh...rimLevel=11155
o-ring og pakning.
husker ikke om der er restrictor i oljerøret til turboen på denne motoren, mest sannsynlig så er den det. og da vil det ikke ha noe å si i grunn om de er utslitt. er regel ut eksos siden oljen reiser da.
den oljen som du ser på innsiden av røret er normalt. du vil finne en hel del videre i laderørene og. Men det på usiden tyder på slitte tetninger.
hvor langt har bilet gått? vanlig å se slikt etter 200 000km. mulig det er lekkasje på returen fra turboen og, er heller vanlig det og, spesiellt på tideligere prefacelift modeller da de kom med en ikke fullt så godt gummi blanding på tetningene.
olje pumpene på disse er vanligvis skuddsikre, og det er de tetningene på oljesugesilen som bruker å gå. De er ikke mange kronene.
Sist endret av Vatnehol; 03/01/14 kl 01:53
Volvo xc70 2013 D5 Inscription
Bilen har 267' på telleren.
Har bestemt meg for å bytte motor. 4000.- for en motor som har gått under 120' km på ebay-da er det lite å lure på En kan jo selge deler av den gamle motoren og få igjen litt av pengene for motorbytte på den måten.
Samtidig så tror jeg aldri i verden at du hadde greid å få sammen motoren din for særlig mindre.
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro