Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: valg av bakstilling/forstilling

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard valg av bakstilling/forstilling

    Hva er det mest fornuftige valget med tanke på bakstilling/forstilling på 7 og 9 serie? Tenker på holdbarhet og kjøre egenskaper.. Bakstilling har ein vell valget med stiv aksel, mk1 og mk2. Forstilling har ein vell den vanlige eller den frå 960 med mk2 bakstilling..

    Mk1 og mk2 er også vell litt mere avansert med tanke på skikkelig diff?

  2. #2
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    dette her er det mange delte meninger om. Om noen kommer å påstår noe her, så blir det full krig her inne mtp mange "18 åringer" som har hørt fra en som igjen har hørt av en annen osv osv. Diskusjon angående mk2 VS Stivaksling tok jo helt av her inne for en tid tilbake siden. Beste er å prøve sjøl å erfare. Så kan de uten erfaring men med sterke meninger bare bable i vei som de vil. Veldig mange sterke meninger blandt folk her inne, men flere som mangler erfaringa sjøl.

    Jeg har prøvd både stivaksling, mk1 og mk2. veldig lite erfaring med mk1 da. hatt det på 2 biler, men ikke noe utprøvde greier. heller ikke studert det så veldig. Men du må se ann hva bilen skal brukes til. Skal du bare sladde rundt å få rompa lett ut, så suns jeg stiv aksling er tingen (Ikke gidd å quote engang dere med andre meninger, dette er MIN erfaring!!). Lett å få tak i skikkelig diff. Stikk-aksler er et svakt punkt da. Full bil, å så clutche til i 2 og 3 gir, så må du regne med å ut å skifte stikkaksler. Fin til sladding med stiv. Mange differ å velge mellom som sakt. Må du bytte aksel, florerer det av den rundt omkring. Får tak i poly-foringer ferdig også.

    Mk1 vil jeg ikke uttale meg om da jeg mangler nok erfaring, å sier jeg noe her, så blir det vel krig her inne regner jeg med -.-

    Mk2. Utprøvd bakstilling nå i dag for mange. Bra mtp ufjøra vekt. bilen ligger bedre i svinga suns jeg. å du slepper å bytte stikkaksler om du har full bil å clutcher til. er som regel andre ting som ryker føre. Bra valg med mk2 mtp komfor også. Syntes det er mer komfor å ligge å cruice med Vi har en 945 på verkstedet vi har satt mk2 på og forstilling fra 960 oxo med mk2. Dette blir en cruicebil zf automat, mk2 osv. blir spennende å prøve når den er ferdig MK2 er ikke noe problem å montere igrunn Veldig lett Må ha et sveiseapparat da ikke alle skruehulla stemmer over på 940 (tenker på brakettene). Har du "mk2" forstilling, så passer også coilovers fra 850 rett over turb00le her inne på forumet har vel slengt inn søknad på å få det godkjent på sin 965 foran ettersom jeg husker

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    Har litt erfaring med alt.. Driver å bygger ein 84mod 760 med mk2 og 850 coilovers fremme osv osv.. 2 bakdeler eg ser for mg med mk1 og mk2.. Aldrig selv komt over grommere diff som passer dem.. med uavhengog bakstilling skjenerelt så får ein lettere dekkslitasje med camber, som kansje blir ein bakdel om ein skal utnytte dekka maksimalt..og så evt polyforinger er vell ikkje å få kjøpt enda? Men har sett tilfeller der bruker bmw diff på mk2 f.eks.. Mykje som er mulik... kansje stiv aksel med wattlink er tingen kansje?

  4. #4
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Innmat fra stivaksling passer rett inn i mk1 (og mk2 vil jeg tro). Forskjell er antall splines på stikkakslingene, så disse må lages. Søk på brukernavnet 780V8 på Bilforumet så finner endel informasjon.
    "Mindre e så jækla mye merr"

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    mk1 og mk2 har like differ som går over ens.. men ikkje frå stiv aksel har eg forstått.. diffen på mk2 heter vell 1065? stiv aksel har vell 1031 å 1041?

  6. #6
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    på stiv aksling er 1031 åpen å 1041 med slung.
    på mk2 er 1041 åpen å 1065 med slung. men har vært borti et par 1065 som faktisk har åpen diff ..
    skal du ha mk2 med slung mener jeg det ligger en på finn nå for rett over 2000kr om jeg ikke tar helt feil..

    skulle gjerne ha bekrefta/avkrefta at mk2 fra en 960 med 3l motor har tykkere drivaksler enn de som ble levert med 2,5? hvor mye skiller eventuelt?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    Er noke ala de du skriver, som eg ha forstått det.. Men kunna vert greit å vite det med drivakslingane ja.. Har selv bare mk2 frå 2.5 biler liggende.. Den eineste med 3. Som eg har hatt blei solgt med karosseriet videre..

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    på stiv aksling er 1031 åpen å 1041 med slung.
    på mk2 er 1041 åpen å 1065 med slung. men har vært borti et par 1065 som faktisk har åpen diff ..
    skal du ha mk2 med slung mener jeg det ligger en på finn nå for rett over 2000kr om jeg ikke tar helt feil..

    skulle gjerne ha bekrefta/avkrefta at mk2 fra en 960 med 3l motor har tykkere drivaksler enn de som ble levert med 2,5? hvor mye skiller eventuelt?
    Mål på de du har så sjekker jeg mine. Har 3l

    Sent from my LT25i using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #9
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    din er orginal 3l? skal ta å sjekke med skyvelæret i morgen

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    din er orginal 3l? skal ta å sjekke med skyvelæret i morgen
    Jupp.

    Sent from my LT25i using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #11
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.932
    Antall takk

    Standard

    skyvelæret sier 26,3 her på mk2 fra en 2,5. dvs 26mm tenker jg for drivakslene. hva fikk du turb00le?

  12. #12
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    skal jeg komme med en mening

    kjørt/kjører begge deler.

    sånn jeg ser det så er det enkleste det beste: stivaksel.

    men komfor så er mk2 fin, men det som er driten er foringer og stag, rassert mk2 akslinger på bilen min, nav/hjullagera tåler ikke no effekt, brukt to sett med lagere på en periode med 2 år, ellers slyngdiffen 1065 (1055 uten), tåler det samme som dem i 1041 aksel, lille akseldrevet inni der blir barbert og da er det nalig åpen diff funksjon.
    øvre armene på mk2, kan eta foringer, di to innerst som er festa oppi karosseri ramma. bytta par av dem.
    ellers så med en del motor så er ikke mk2 akseln noe fin, den overfører kreftene rett i karossrri, og gir deformasjoner. stiv aksel er mere løs under bilen og setter da kreftene litt mer ned i bakken. mk2 så får man bedre veigrep. den cv knutesaken på mellomaksel inn på diff burde droppes og erstattes med vanlig 4 bolta sak som er på stivaksel. skal man clutche og herje og mye på drag så blir den cv gummi driten slarket og deformert, og mellomakseln blir ikke liggende i senter inn mot diff, ødelagt 2 sånne.

    bane kjøring, så fungerer mk2 hreit, man kan ha fin fart inn og igjennom svinger og der kan man tjene mye tid på ala rundetider osv.

    stiv akseln er lettere å leke seg med, men fungerer helt konge å leke med mk2 også.

    sånn ståa er for meg i dag så går jeg får stivaksel, billligere og enklere, hadde det ikke vært for hjullagere og foringer og spissingstaga på mk2 så hadde jeg nok brukt det fortsatt.

    min erfaring
    kjørt mk2 på 760 med T6 i 2-3 år nå, så vært både og med fornøydheta
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    117
    Innlegg
    407
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    på stiv aksling er 1031 åpen å 1041 med slung.
    på mk2 er 1041 åpen å 1065 med slung. men har vært borti et par 1065 som faktisk har åpen diff ..
    skal du ha mk2 med slung mener jeg det ligger en på finn nå for rett over 2000kr om jeg ikke tar helt feil..

    skulle gjerne ha bekrefta/avkrefta at mk2 fra en 960 med 3l motor har tykkere drivaksler enn de som ble levert med 2,5? hvor mye skiller eventuelt?
    På MKII heter åpen diff 1055
    Espen Titlestad, Kongsberg, Tlf: 99114888
    Biler; 94' 945 Turbo , 95 944 LT, 95 965 3.0, 96 964 3.0, 18' XC90 T8 AWD R-design

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    971
    Antall takk

    Standard

    Oki.. Takker for svar.. Men hva med diffmulighetene på mk2? Sveist er ikkje ett tema for meg.. Åpen er som piss i havet.. Har hørt litt snakkom modifisert slyng? Har forstått de slik også at det ikkje er enkelt å ordne med en erstatningsdiff som f.eks truetrack osv.. Eller ka?

Lignende tråder

  1. Dunking i bakstilling og forstilling på 240
    By Nilsson in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 14/04/12, 21:59
  2. Fra Mk1 -> Mk2 bakstilling..
    By general-aasen in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 3
    Siste post: 19/06/11, 12:42
  3. BMW E30 bakstilling
    By turb00le in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 11
    Siste post: 07/05/10, 09:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •