Har nettopp koblet og montert hella luminator på bilen, men får ikke lys.
Har brukt eksisterende hjemmesnekret ledningsnett som allerede var koplet. Har ikke valgt å gå via egen bryter ennå, selv om det faktisk er ekstra bryter (uoriginal) montert inne i bilen. Jeg har bare brukt en strømstjeler (biltemas "skjøtekontakt") for å hente styrestrøm til releet. Om jeg skjønner riktig styrer styrestrømmen når releet skal "åpne" for strøm fra batteriet til lyktene. Men jeg har noen spørsmål jeg håper på hjelp med siden lysene ikke lyser:
- Holder det med strømstjeler klipset på en av ledningene til langlysene, eller bør jeg bruke en slags forgrening? Ledningene er litt korte.
- Er det det samme hvilken av ledningene til langlyspæren jeg kopler styrrstrøm fra? Begge har samme farge og jeg finner ikke noe pluss og minus.
- Kan det være det gamle releet som er ødelagt? Har stått ubrukt i motorrommet i 3 år siden jeg kjøpte bilen.
- Dersom jeg skal gå via egen bryter så jeg for eksempel kan slå av ekstralysene i tett snøvær, er det styrestrømledningen som skal gå via bryter? Er det bare denne, eller må jeg jorde? (er vel bare en ledning inn til bryteren + og en ut igjen - ?)
- Hvor kan jeg legge ledningen til bryteren fra motorrommet inn i bilen og ut igjen?
Ble mørkt når jeg var ferdig å koble i dag, gadd ikke feilsøke mer. Men det virker som om noen alltid har et svar her inne, så jeg forsøker.
Blir nok først å prøve å bytte relee og ledningsnett tror jeg, så får jeg eventuelt kjøpe meg multimeter og fortsrtte å feilsøke.
Setter pris på all hjelp jeg kan få, er nokså grønn på elektro og elektronikk!