Det er felles jord i lykta så du må koble strømtyven på pluss ledningen til langlyset, enkel måte å måle seg frem til denne er å sette målepinnen jord på multimeteret i motorblokka, mål alle ledningene i kontakta til lykta med den røde og se hvilken som ikke er spenning på, dette gjør du mens det er kun kjørelys på, og så skrur du på langlyset og måler de som ikke var spenning på når det kun var nærlys som stod på, så vil du se en av de "døde" har fått spenning, da er dette supply til langlysa, klips strømtyven på denne.
er lite strøm som går til styrestrømmen til relèet så det går helt fint å bruke en strømtyv/skjøteklemme:
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...-10-stk-44035/
Fullt mulig at relèet har hengt seg etter så lang tid. Man får billig kabelsett fra biltema av ok kvalitet. :
http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-ti...stralys-42686/
109kr
bryteren kobler du i serie på ledning i styrestrømmen. i henhold til norsk lov er dette pålagt å ha bare for å informere, så man får gjerne feil på eu kontroll om de er oppegående( t5'en til frøkna har dette ikke blitt oppdaget enda)
bryteren bryr seg ikke om det er pluss å minus, men bryteren tåler bare en viss effekt før den smelter istykker, derfor skal den vere på styrestrømmen der det omtrent ikke er effekt/høg strøm.
om du åpner førerdøra så er der en gjennomføring som du kan bruke til bryter om du ikke vil lage til/bruke original utstyr, www.ipdusa.com se under turbotrykksmåler så viser de på en video hvor du kan finne denne og legge slanger eller ledning gjennom denne, da blir det skikkelig tett og.
Multimeter er absolutt kjekt instrument å ha uansett hvor grønn man er på elektro, er jo igrunn farlig å holde på med strøm om man ikke vet om ledningene har strøm eller ikke både for seg selv eller bilens styreenheter.
annen tommelfinger regel er å alltid koble av minus kabelen på batteriet før man tar av plussen, har hørt om folk som har klart å smelte fastnøklene sine i s60'n når de har skrudd av plussen først og så har nøkkelen truffet dørken i bagasjerommet mens den va på pluss polen, er du heldig så får du bare gnist og forhåpentligvis ikke noe skader av styreenheter, men er du uheldig så sveiser nøkkelen seg fast og brenner opp, samt du utsetter alle styreenheter i hele bilen for sjokk spenninger og man ender opp med en bil som har enten brente styre enheter eller mange " elektro spøkelser " pga skader.
Også en god grunn er at når man kobler vekk plussen med minus forsatt påkoblet vil man alltid få gnist, dette vil også gi ett spenningsjokk på el systemet, og mtp knallgass så kan man få antenning.
håper dette hjelper.