Tar noen forskjellige poenger som har kommet opp her:
Bilene det er snakk om her er nå så gamle at de grovt sett ligger nede i kjelleren prismessig. Da kan det gjøres gode kjøpe på fine 850er - samtidig som noen ser ut til å ville legge på litt for å kjøpe en av de siste bakhjulsdrevne, 940 - men bare de siste årsmodellene 1995-98 med (lavtrykks-)turbo og M90.
Nybilprisnivåer fritt etter hukommelsen:
850GLT 92 lå rundt 380.000. Senere fikk man de litt billigere GLE og GL (140 hk) til rundt 340.000 og Turbo passerte vel 500.000.
940GL 91 begynte på 300.000, GLT 16V og Turbo til 420-430.000. Ganske drøye tillegg for stasjonsvogn, sikkert 40-50.000. På 93-modellen, etter at det litt billigere alternativet 740 var blitt borte, gikk 940GL ned til ca 280.000. Det kom også et enklere standardutstyrsnivå på 940Turbo (omtrent tilsvarende GL) og en kraftig nedsatt pris, rundt 330.000. Rundt denne tiden kom det også et standard stasjonsvogntillegg på 30.000. Da har vi i utgangspunktet rundt 310.000 for en 940GL stasjonsvogn, og jeg tror ikke prisen på en 95-modell eller senere (med lavtrykksturbo som standard) lå så mye høyere. Utstyret Daniel nevner inngår i utstyrspakker som begynte å bli vanlig praksis fra Volvo på denne tiden, og kunne sikkert fås med på kjøpet sammen med andre småting innenfor et tillegg på ca 10-20.000 kr, vil jeg tro.
Når det gjelder airbag, ser det ifølge brosjyrene ut til at 940 kunne fås uten dette i alle år. Men det fantes hele tiden som ekstrautstyr, og de senere årene visst nok uten tillegg i prisen - så det kan ha blitt å regne for "nesten standard" etter hvert.