Offtopic, igjen, turbo.
Du mottar sannsynligvis en henvendelse fra en kar som bygger turbomotor med 531 topp.
Nå håper jeg du klarer å imponere oss for jeg ser enorme ulemper med kammer som har aggressive profiler.
På Volvos rødmotorer har man observert følgende:
De har spist opp shimmene.
De krever vanligvis ståltrykkere.
Oppgradering fra 33 mm til 37 mm trykkere en en fordel.
De krever harde fjærer.
De skramler og bråker og forstyrrer derfor bankesensoren for dem som har det. (forstyrret i fortid hvis man velger helt moderne sprut,.................kanskje.)
De øker slitasjen på alt i hele ventilmekanismen.
Jeg foretrekker derfor mildere og snillere kammer og 0,05 BAR høyere ladetrykk for å klare samme effekt, men med 531 topp så trenger man dessverre maksimalt med ventilløft.
Oppsettet forøvrig må sies å være både uvanlig og interessant så jeg håper du klarer å komplettere dette på en god måte.
