Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 46 av 65 FørstFørst ... 36 44 45 46 47 48 56 ... SisteSiste
Viser resultater 1.126 til 1.150 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hvorfor så overrasket?

Ekstra små Bosch design 3 dyser som er KORREKT plassert, E-manifold eller lignende, datasprut, mild automatgear-kam, høyere komp. og ett relativt kraftig tenningsanlegg som takler høye AFR og uorigial "Closed loop" lambda gir alltid ett slikt resultat.
    Sist endret av Batland; 12/03/13 kl 12:12

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Simulerte ja... og siden "short circuit" - mengden som går rett igjennom ved overlapp - ikke stiger såfremt en ikke åpner den tidligere eller løfter den mer, så er den rimelig nære samme resultat som den andre kammen....
    Offtopic, igjen, turbo.

Du mottar sannsynligvis en henvendelse fra en kar som bygger turbomotor med 531 topp.
    Nå håper jeg du klarer å imponere oss for jeg ser enorme ulemper med kammer som har aggressive profiler.
    På Volvos rødmotorer har man observert følgende:
    De har spist opp shimmene.
    De krever vanligvis ståltrykkere.
    Oppgradering fra 33 mm til 37 mm trykkere en en fordel.
    De krever harde fjærer.
    De skramler og bråker og forstyrrer derfor bankesensoren for dem som har det. (forstyrret i fortid hvis man velger helt moderne sprut,.................kanskje.)
    De øker slitasjen på alt i hele ventilmekanismen.

Jeg foretrekker derfor mildere og snillere kammer og 0,05 BAR høyere ladetrykk for å klare samme effekt, men med 531 topp så trenger man dessverre maksimalt med ventilløft.

Oppsettet forøvrig må sies å være både uvanlig og interessant så jeg håper du klarer å komplettere dette på en god måte.
    Sist endret av Batland; 12/03/13 kl 12:09

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Offtopic, igjen, turbo.

Du mottar sannsynligvis en henvendelse fra en kar som bygger turbomotor med 531 topp.
    Nå håper jeg du klarer å imponere oss for jeg ser enorme ulemper med kammer som har aggressive profiler.
    På Volvos rødmotorer har man observert følgende:
    De har spist opp shimmene.
    De krever vanligvis ståltrykkere.
    Oppgradering fra 33 mm til 37 mm trykkere en en fordel.
    De krever harde fjærer.
    De skramler og bråker og forstyrrer derfor bankesensoren for dem som har det. (forstyrret i fortid hvis man velger helt moderne sprut,.................kanskje.)
    De øker slitasjen på alt i hele ventilmekanismen.

Jeg foretrekker derfor mildere og snillere kammer og 0,05 BAR høyere ladetrykk for å klare samme effekt, men med 531 topp så trenger man dessverre maksimalt med ventilløft.

Oppsettet forøvrig må sies å være både uvanlig og interessant så jeg håper du klarer å komplettere dette på en god måte.
    1: Spiser opp shims = feil overflatefinish, dårlig slip eller ventilflyt pga feil fjører eller feil profil.
    2: Kommer langt uten, men skal en virkelig løfte litt så kommer en ikke unna, dessverre..
    3: Gir større utvalg i profiler, også..
    4: hvis profilen er riktig krever de moderat hardere fjører... men folk kaster jo inn de stiveste de finner og kjører omslipte originalkammer med for liten basesirkel...
    5: Skramler og bråker de = En eller annen idiot kjører da enten en hydraulisk profil på en solid løfter eller en solid profil på ALT for mye ventilklaring. Som oftest fordi folk tror ALLE kammer som skal i en Volvo skal ha 0.45mm.....
    6: Økt slitasje = flyt, feil fjører, feil innsettingslengde, dårlig/feil olje/temperatur eller riv ruskende feil profil til turtallet / mekanismen..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. okt. 2012
    Sted
    Seljord
    Antall takk

Standard

Lurte på om nokon kan si meg hvilken kam eg burde kjøre med det her oppsette med mål om å ha 140-150 kjørbare hester som virker ifra bånn av registere..?

Std B20 bunndel
    Steg 3 topp, 38,5/46 ventiler med dobble fjører, porta i kanaler og i forbrenningsrom
    2 SU forgassere eller 1 45mm Weber
    Org eksosmanifold, 2,5toms eksos

Har en K og en D kam, men trur ingen av dei holder til 150hk.. Kjører med R-kam i bilcrossbilen og der skjer det ingenting under 4000rpm.
    Volvo 144 73 Mattsvart turbo prosjekt
    Volvo 144 74 Bilcross

Våga vägra OHC!

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

B20E hadde 125Hk som orginalmotor med D kam. Med litt småtriks her og der, så ville jeg bli forundra om du ikke vipper 150Hk på veiv med K-profilen Riktig tenning, og bensintilførsel bruker å hjelpe veldig mye. spiller ingen kasserolle om du har 10 liter slagvolum og verdens beste kamaksel om resten ikke henger på greip
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

6. Takk Hondreåfleiråførr takket for denne posten
    Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Har noen noen forslag til hvordan plugger jeg bør bruke ? Bruker ngk bp5es nå... Har ikke fått montert kammen enda og heller ikke stykket opp gasserne... Skal montere kammen til uka.... Håper på å få solgt unna litt så jeg får råd til å sende vekk bilen for bestykking av gassere i løpet av April...

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Har noen noen forslag til hvordan plugger jeg bør bruke ? Bruker ngk bp5es nå... Har ikke fått montert kammen enda og heller ikke stykket opp gasserne... Skal montere kammen til uka.... Håper på å få solgt unna litt så jeg får råd til å sende vekk bilen for bestykking av gassere i løpet av April...
    var en veldig varm plugg (lavt tall, betyr mindre varmeoverføring = varmere plugg) har du litt kompresjon i bildet ville jeg gått for NGK 6'er plugg, slik efi motoren har originalt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Da skal jeg prøve det... Skal bytte kammen på Ondsag, lurte på noe med innkjøring...

Står i papirene at den skal ruses opp på 2500 omdreininger i ca 20 minutter, synes det høres litt brutalt ut jeg ? Hvorfor og hva kan skje hvis jeg ikke gjør det ?

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Det er ikke mer brutalt enn å ligge i 100 km/t, jevnt hastighet fra Minnesund, til Jessheim
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Ok... Hadde sett for meg at den skulle gå pent og rolig på tomgang i starten pga den er helt ny jeg...

Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Antall takk

Standard

Vil tro det er en fordel å la motoren gå seg varm med den nye kammen før du legger den opp på "innkjøringsmodus". Husk å olje inn lagerflatene når du monterer.
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Takk, det hørtes fornuftig ut

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Larsgunnar Vis post
    Vil tro det er en fordel å la motoren gå seg varm med den nye kammen før du legger den opp på "innkjøringsmodus". Husk å olje inn lagerflatene når du monterer.
    Eller enda bedre. Absolutt ikke gjør det på den måten du skriver.
    Det er selvsagt bedre at motor og olje er varm enn den er -25. Men da parkerer man bilen en plass det er varmt før innkjøring.
    Og sørg for at det kommer olje fram til kammen så fort som mulig etter oppstart, og at man ikke står å kjører motoren lenge på starteren uten å få start.
    Beste måten å ødelegge innkjøringen på en kam og en motor, er å la den gå på lav tomgang. Da er oljetrykket lavest, og kontakttiden mellom kam og løftere størst. Det er brutalt det!
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

15. Takk ArneR takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Beste er å begynne å småkjøre med en gang og så fort oljetempen er der, FJØLE! Om ikke annet ikke dra for langt på turtallet i begynnelsen... husk mineralolje i starten... første dagen eller så, så kan man gå over til delsynt for å vaske ut og til slutt fylle på Castrol EDGE, Mobil1 eller lignende

Hovedsaken er at ringa trenger trykk for å sette seg, og trykket de skvises ut mot sylinderveggen med er IKKE det patetiske fjærspennet, men forbrenningstrykker... På turbomotor kan det bli litt mye av det gode, så kopple ut laddetrykket helt i begynnelsen...

17. Takk Truckdriver, Liland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Eller enda bedre. Absolutt ikke gjør det på den måten du skriver.
    Det er selvsagt bedre at motor og olje er varm enn den er -25. Men da parkerer man bilen en plass det er varmt før innkjøring.
    Og sørg for at det kommer olje fram til kammen så fort som mulig etter oppstart, og at man ikke står å kjører motoren lenge på starteren uten å få start.
    Beste måten å ødelegge innkjøringen på en kam og en motor, er å la den gå på lav tomgang. Da er oljetrykket lavest, og kontakttiden mellom kam og løftere størst. Det er brutalt det!
    Hadde folk målt oljetrykket I TOPPEN på f.eks. vanlig 10W-40 olje på 2000 rpm på mange motorer, så hadde de fått sjokk....

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Jeg har ikke prøvd det. Men regner med du har prøvd. Og siden toppen er det siste som får olje er det vel ikke mye å skryte av. Eksempel på hvor lite det kan være?
    Kanskje jeg skulle prøvd bare for å prøve. Jeg er jo så heldig at jeg har en bil med motor som orginalt har oljeuttak til turbo fra toppens oljegalleri.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Jeg har ikke prøvd det. Men regner med du har prøvd. Og siden toppen er det siste som får olje er det vel ikke mye å skryte av. Eksempel på hvor lite det kan være?
    Kanskje jeg skulle prøvd bare for å prøve. Jeg er jo så heldig at jeg har en bil med motor som orginalt har oljeuttak til turbo fra toppens oljegalleri.
    Enkelte biler har oljerestriktor mot toppen... da har de ofte 6 bar i bunnen på noen tusen RPM og bare ca 1.5 bar inn til kambrygga...

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Volvo oppgir at oljetrykk målt i uttak i bakkant på 398/160 toppene skal ligge på ca 0,7 bar+ pr 1000Rpm.
    Så det er ikke så store greiene.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Volvo oppgir at oljetrykk målt i uttak i bakkant på 398/160 toppene skal ligge på ca 0,7 bar+ pr 1000Rpm.
    Så det er ikke så store greiene.
    En trenger bare 0.7bar oljetrykk per 1000 rpm i BUNN.. hvis pumpa er frisk og klaringene stemmer... "Verste" noensinne sådan var vel 2.5 bar / 7000 rpm målt i toppen på en Mitsu V6..

Registrerte brukere Mikael sin avatar
    Medlem siden
    23. aug. 2012
    Sted
    Skien
    Antall takk

Standard

Lyst til å bygge motor jeg skal ha i en biltrialbil. Tenkte 2600-2700ccm og E-manifold (og bruke mekanisk innsprut for å gjøre el-nettet lettest mulig. Må ha minst mulig elektrisitet ettersom den kjenner mye vann og søle).
    Hva er enkleste måte å gjøre dette på?

Edit: Tenker igrunn 405 topp. Vil ikke det være lureste valget? Eller vil en 531 passe bedre?
    Helst mye moment fra bunn, er også litt avhengig av god respons.

Sist endret av Mikael; 15/05/13 kl 11:57

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. jan. 2012
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Hvilken B230 er den beste og bygge på?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Mikael Vis post
    Lyst til å bygge motor jeg skal ha i en biltrialbil. Tenkte 2600-2700ccm og E-manifold (og bruke mekanisk innsprut for å gjøre el-nettet lettest mulig. Må ha minst mulig elektrisitet ettersom den kjenner mye vann og søle).
    Hva er enkleste måte å gjøre dette på?

Edit: Tenker igrunn 405 topp. Vil ikke det være lureste valget? Eller vil en 531 passe bedre?
    Helst mye moment fra bunn, er også litt avhengig av god respons.

Det siste en trenger på en motor som skal jobbe på lave turtall er å starte med de toppene med størst hull...

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Trange hull, store ventiler og mye swirl, rappe kamramper og lite durasjon. Noen "hakk" og et heidundranes tenningsanlegg med LAAANG gnist

Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Da kan du nesten kjøre en 230 bunndel med plastet 530 topp, 11:1 i statisk komp T- kam, og K-innsug med en dobbel 38mm stående Weber fra Granada 2.8.
    Det blir en ganske bånnsterk sak. Men ikke mye futt å hente over 4500rpm. Samt at du trenger ikke mer elektronikk enn til lading, starter, vanntemp, oljetrykk og coil. Koster ikke skjorta heller
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott SWR.
    For å klargjøre så spør jeg ikke for min egen del her, men for stakkaren som har brukt mye tid og penger, inkl. en tur i Dynapack, og som har kjøpt mer deler og skal fortsette å lete etter effekt. Han har kompiser som leser her inne.

Jeg er helt enig, men med så dårlig resultat som her så ser jeg ikke at det er "småting" som noen cm for kort eller for lange trakter som er problemet.

Det brukes originale 33 mm løftere for 14 mm løft så durasjonen er vel i området 312 - 322 grader. 0,05 durasjonen vites ikke, men den står nok i stil. Kammen i visstnok populær i rallycross i Sverige.
    Det burde uansett ikke begrense makseffekt turtallet til 5300 o/min, ikke sant?
    Samlet lengde fra ventil til trakt er ikke engang målt, men hvis jeg skal TIPPE så brukes det vel 50 - 60 mm lange trakter og da gir vel resultatet seg selv da Misab innsuget har "vanlig" lengde? Heller ikke her blir det så feil at kurven skal snu så tidlig som den gjør.

Neeeiiida.
    Det er ikke en flødebenk i mils omkrets så her brukes 30 års erfaring og "god gammel tradisjonell" bilcross tech. porting, men i følge han som porter og miljøet rundt så, har dette visstnok "vist seg å virke" tidligere.
    Ikke VET jeg....
    Om den 14,1mm kammen du snakker om er kjøpt ifra grindenmotorsport (KY141) så har den 265 ved 1mm klaring (om eg ikkje husker feil). så blir kansje kje feil med rundt 280 grader durasjon ved normal klaring?
    har kjørt med den kammen sjøl, brukte den på landsfinalen i år i trondheim. kammen drog fint over heile registeret syns eg, burde hatt ståltrykkere, men går uten også
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 04/09/13 kl 20:48

Side 46 av 65 FørstFørst ... 36 44 45 46 47 48 56 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •