Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: LPG - Konvertere 2.0T

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2013
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Lightbulb LPG - Konvertere 2.0T

    Er det noen som har no erfaring med å gjøre om bilen til gassdrift? Jeg ligger på 1,2-1,3 på normal kjøring (mye bykjøring) til og fra jobben. 0,87l klarte vi på langkjøring ca 840km! Men, det blir en del kjøring i jobb. Så da vurderer jeg å få inn LPG. De som bygger om biler her i Tønsberg sier at det er ikke noe problemer og at det vil fungere kjempefint med min motor. De vil jo selge sine produkter, men jeg vil ha en bil som gjør jobben sin og. Vet at forbruk på gass er en del høyere etc, men må si at det frister veldig å prioritere dette nå.

    Jeg har fått tilbud på kr 27.000,- inkl mva ferdig montert og godkjent på biltilsynet fra Vestfold Antirust som ligger mellom Horten og Tønsberg. Om noen kjenner til andre i området som driver med dette vil jeg gjerne ha tips om de. Så kan jeg forhøre meg litt mer fra flere

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Eidsvoll
    VCCN medlemsnummer
    302
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av S80Tønsberg Vis post
    Er det noen som har no erfaring med å gjøre om bilen til gassdrift? Jeg ligger på 1,2-1,3 på normal kjøring (mye bykjøring) til og fra jobben. 0,87l klarte vi på langkjøring ca 840km! Men, det blir en del kjøring i jobb. Så da vurderer jeg å få inn LPG. De som bygger om biler her i Tønsberg sier at det er ikke noe problemer og at det vil fungere kjempefint med min motor. De vil jo selge sine produkter, men jeg vil ha en bil som gjør jobben sin og. Vet at forbruk på gass er en del høyere etc, men må si at det frister veldig å prioritere dette nå.

    Jeg har fått tilbud på kr 27.000,- inkl mva ferdig montert og godkjent på biltilsynet fra Vestfold Antirust som ligger mellom Horten og Tønsberg. Om noen kjenner til andre i området som driver med dette vil jeg gjerne ha tips om de. Så kan jeg forhøre meg litt mer fra flere
    Jeg har erfaring fra gassdrift. Jeg monterte LPG på min v70 2.0T 180HK. Det fungerte bra en god stund (ca.1 år).

    Så begynte det å komme trøbbel. Først fjusket lpg anlegget. Lpg`en gikk i nødmodus slo seg av i tide og utide. Fikk det reparert. Litt etter dette var bilen ok. MEN på vintern kunne gassanlegget fjuske rett etter bilen gikk fra bensin til gass. Den stoppet..Det var vanskelig å finne kompetente mekanikere som kunne LPG. Bilia ville helst ikke ha noe med gassanlegget å gjøre. På østlandet er det ingen som kan feilsøke onkli på gassanlegg. Jeg syntes gasstanken som var i reservehjulsbrønnen var for liten. Måtte fylle hele tiden. I tillegg bruker en litt bensin også! Bilen må bli varm før gassanlegget bli koblet inn. Om vintern så tar det litt tid. Så når du regner på hvor mye du sparer på gass må du ta med bensinen som blir brukt til oppvarming av motor før den kobler over til bensin. Om vinteren blir dette en god del..

    Jeg kjørte ca 100000km med bilen på 3 år. LPG anlegget krever også service hvert år.. koster litt det også.. + at en bør bruke litt tilsetning i bensinen for smøring av ventiler.. Litt feil med det var d også. Brukte en del tid,penger og frustrasjon på reperasjon på LPG anlegget også.

    Men når det gjelder det totale regnestykket. Det lønte seg ikke for meg. Jeg angret i ettertid. Jeg fraråder deg å konvertere bilen. Fagmiljøet på gass er for lite i norge. Blir noe feil kan de ikke feilsøke godt nok. Forholdsvis lite fyllestasjoner i utkantstrøk. De som er utafor er ofte litt stive i prisene sin per liter. Dyre servicer og den motoren jeg hadde likte ivertfall ikke gass.

    NB! gasstanken tar plassen til reservehjulet. Upraktisk. Jeg hadde en felg liggende i bagasjen. Tok mye plass.

    Tilslutt byttet jeg inn bilen til en v70 D5 istedet. Det ble for mye rart med bilen. Med så mye kjøring som jeg hadde var diesel et bedre alternativ. Mindre bekymringer.

    Bare ta kontakt med meg vis du ønsker mere info om mine erfaringer med LPG.
    V70N D5 AUT.

  3. #3
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde stått over...

    Men jeg synes en S80 2,0T burde klare under 0,87 på langkjøring.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2013
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Kjenner til det du skriver om at motor må være varm. Har tenkt å montere motorvarmer så den svitsjer over på gass raskere på vinterstid. Når de feilsøkte å reparerte ditt LPG system, husker du da hva som var røket? En kamerat bygget om en Ford Expedition V8 for noen år siden. Han slet med at annlegget ikke fikk levert nok gass når han gav godt med pådrag. Dette ordnet de ved å bytte no deler kostnadsfritt. Etter det fungerte hans bil veldig bra. Jeg kjører stort sett kun på østlandet og her er det flust av LPG. Vel, det er minimum 1 stasjon i hver by ihvertfall. Så fyllingen er ikke det jeg tenker så mye på sånn sett. Om jeg skal over fjellet til Bergen skjønner jeg jo at det kanskje er vanskelig å få hele turen på gass over fjellet da. Fikk du det ikke til å lønne seg når du kjørte 100.000km på 3år? Med kjørelengde på ca 20.000km i året er investeringen spart inn på under 2år med dagens bensinpris, inkl servicen første året. Første service på 5000km sier de er gratis.

    Jeg har også tenkt å ha tanken som erstatter reservehjulet. Så lenge den mater bilen tur retur Oslo er jeg mer enn happy nok for det. Kjøpte bensin fordi jeg ikke liker diesel jeg da. I tillegg skal jeg ha automat, og da er det mye rusk rundt omkring om man velger Volvos diesel motor med automatgir. De raser jo på løpende bånd :-/

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2013
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Jeg hadde stått over...

    Men jeg synes en S80 2,0T burde klare under 0,87 på langkjøring.
    Ingen av min 3 Volvoer med denne motoren har gått under 0,87... Om man har manuellgir så går det kanskje. Men jeg kjøper ikke Volvo uten automat

  6. #6
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Det tenkte jeg ikke på, men jeg har automat jeg også. Og jeg har vært nedi rundt 0,77 på langtur i sommer.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Eidsvoll
    VCCN medlemsnummer
    302
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av S80Tønsberg Vis post
    Kjenner til det du skriver om at motor må være varm. Har tenkt å montere motorvarmer så den svitsjer over på gass raskere på vinterstid. Når de feilsøkte å reparerte ditt LPG system, husker du da hva som var røket? En kamerat bygget om en Ford Expedition V8 for noen år siden. Han slet med at annlegget ikke fikk levert nok gass når han gav godt med pådrag. Dette ordnet de ved å bytte no deler kostnadsfritt. Etter det fungerte hans bil veldig bra. Jeg kjører stort sett kun på østlandet og her er det flust av LPG. Vel, det er minimum 1 stasjon i hver by ihvertfall. Så fyllingen er ikke det jeg tenker så mye på sånn sett. Om jeg skal over fjellet til Bergen skjønner jeg jo at det kanskje er vanskelig å få hele turen på gass over fjellet da. Fikk du det ikke til å lønne seg når du kjørte 100.000km på 3år? Med kjørelengde på ca 20.000km i året er investeringen spart inn på under 2år med dagens bensinpris, inkl servicen første året. Første service på 5000km sier de er gratis.

    Jeg har også tenkt å ha tanken som erstatter reservehjulet. Så lenge den mater bilen tur retur Oslo er jeg mer enn happy nok for det. Kjøpte bensin fordi jeg ikke liker diesel jeg da. I tillegg skal jeg ha automat, og da er det mye rusk rundt omkring om man velger Volvos diesel motor med automatgir. De raser jo på løpende bånd :-/
    Jeg må innrømme at rett etter bilen min blei konvertert ble jeg litt sjokket om hvor mye inngrep de gjorde på motoren. Borret her å der. Mye trangere for vanlig mekking på motor.Ting tar plass det er jo 2 innsprøytningsystemer. Derfor blir verksteder litt reservert mot mekking på den.

    Jeg monterte Gassanlegg når bilen hadde gått ca.100000km. Jeg ville ikke anbefalt at det blir montert på en "høy km" over 100000. Motor MÅ være helt tipp topp for at det i heletatt en kan håpe på et problemfritt bilhold. Rundt 50000km ville jeg tatt risikoen med konvertering.

    Hvis du monterer LPG må du be de som monterer å justere temperaturen på switch litt høyere enn anbefal minste temperatur. Da slipper du fjusking på det kalleste dagene.. Blandingsforholdet mellom luft og LPG er svært viktig at er 100% for unngå unødvendig skader på innmat i motor. Bruk ventilsmøremiddel/tilsetning!!! Den resevehjulstanken er for liten. Jeg anbefaler mye større. Selv om det tar bagasjeplass.

    Mener det var fordamper + et mange andre små deler jeg byttet ut. Jeg å regnet på om det lønte seg før jeg monterte. Da var regnestykket bra. Etter garantien gikk ut fikk jeg en god del trøbbel. En del verkstedbesøk og frustrasjon. Så pengene rant ut. Blei så ille at jeg kjøpte meg eget diagnoseutstyr å skiftet deler selv..
    Bestiller en servicedelene selv koster en service veldig lite. Jeg studerte systemet så jeg viste mer om det enn det firmaet som monterte det. Til slutt valgte jeg å gå over til diesel. Selv om lyden er fæl på diesel kontra bensin 5er med turbo..

    Jeg bor på Romerike, jeg erfarte at fyllestasjonene ofte var ute av drift eller tomme på østlandsområde.(Hos Shell er det mulig for opptil 1krone rabbat på LPG..)

    Jeg kjenner ikke igjen at D5 motorene ikke er pålitelige. Det er jo tross alt en grunn til at det har gått mange dieselvolvo i taxinæringen. Med voldsomme kilometerlengder.. Min har gått 250000km uten store feil...

    Håper jeg ikke har skremt deg fra LPG. Det er svært kurant når det funker. Men idet problemene kommer da er det et fåtall mekanikere som har kunnskap om LPG i norge. Må til utlandet for onkli expertise på LPG feilsøking. Jeg konverterte bilen min hos gassdrift.no
    V70N D5 AUT.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Eidsvoll
    VCCN medlemsnummer
    302
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    Ble det noe gasskonvertering på deg/volvoen?
    V70N D5 AUT.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Har kjørt på gass i mange år. da på rødblokk både med og uten turbo 8v og 16v. Har bare gode erfaringer med dette. Det at den fusker når den slår over om vinteren er bare å kjøre litt lengre på bensin (man har jo bryter inne i bilen). Men ved landeveiskjøring i over 120km/h i under 15 minus blir det vanskelig å holde nokk temp. på motor til å kunne kjøre på gass. Er jo også en mulighet å isolere radiator sånn at den ikke får like mye kaldluft. Eneste vedlikeholdet jeg har utført er bytte av filtere. Kjapp og enkel jobb. Man merker når det er på tide å bytte filter da det lugger/hakker fra 5000 og opp til turtallsperra. Dette var det italienske BRC.

  10. #10
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører 0.73 på 250km langkjøring i Nordland, altså veier som går en helt annen vei enn dit du skal 70% av tiden.

    Det er på en 2.5T
    AWD
    S60 med automat. Da vil jeg påstå at en 2.0T skal klare bedre enn 0.87 iallefall?
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Får komme med noen positive innspill jeg da Har selv hatt litt erfaring med gass. Riktignok var dette på en sugemotor, så jeg hadde ikke dyser på innsuget, men heller en "forgasser". Vialle, som fabrikanten heter, er noe av det mest driftsikre systemet du kan få tak i. Hvertfall som "gasser" løsning. Men siden du har turbo så må dyser til.

    Ang. pris så er ikke 27.000kr ille for et ferdig godkjent anlegg. Om du kjører ca. 18 000km i året så har du spart inn den summen bare ved at prisen på 95 bensin ligger på 14,50kr. Og siden du holder til nede i Tønsberg så er egentlig ikke turen så langt opp til Knivedalen for deg (ca. 10 min nord for Hokksund). Vedkommende som driver verkstedet der har god peiling og veit hva han driver med. Det torwith forteller om årlig service kommer nok helt av på hva slags frabrikat som blir montert. I utgangspunktet trenger ikke gassanlegget service før seinest 10.året, for da må gasstanken sjekkes og kontrolleres, deretter hvert 5. år.

    Ulempen ved gass er at du må være avhengig av en stasjon som selger LGP, og det er ikke mange som gjør (mulig det er noen i området der du bor). Samtidig så må du starte og kjøre motoren varm på bensin før du kan switche over til gass, men det er egentlig bare en filleting Fordelen er at du får forlenget kjørelengden kombinert med besin, og at den funker like knall på vinter'n (ikke under 42 minus, men da starter nok ikke bilen )
    Med 850'n jeg hadde så brukte den 1l LGP på mila på langkjøring, kontra 0,85l med 95. Allerede da sparte jeg 5-6kr mila, på bykjøring ble det fort 15kr mila ved kjøring på gass. Så om man kjører 6 mil hver vei til og fra jobb, 5 dager i uken (tatt i forbehold om en besparelse på 5kr mila) så sparer du 60kr dagen, 300kr i uka, 14 400kr i året ved 48 uker. Det er minimum! Så du sparer fort vekk 15-20k kr i året på kun gassdrift.

    Så for min del ville jeg anbefalt deg å prøve det ut. Om det skulle være problematisk, selg bilen. Du får stort sett igjen litt ekstra pga LGP anlegget.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #12
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører 0.73 på 250km langkjøring i Nordland, altså veier som går en helt annen vei enn dit du skal 70% av tiden.

    Det er på en 2.5T
    AWD
    S60 med automat. Da vil jeg påstå at en 2.0T skal klare bedre enn 0.87 iallefall?
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  13. #13
    Registrerte brukere Jakke sin avatar
    Medlem siden
    31. mars 2013
    Sted
    Svolvær
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Posta dobbelt, dritbrowser -_-
    -X- 1997 VW Passat 1.8T 220hk - Audi S4 coiler, Audi S4 dyser, steg 1 tuning
    -X- 1996 Peugeot 605 2.0T 150hk
    -X- 1988 Mazda RX7 FC Cab 270hk - RacingBeat turboback eksos, DT Rtek7 steg 1.5
    2003 Volvo S60 2.5T AWD 300hk+ - Ferrita downpipe, BSR cat-back, Bosch EV14 550cc, TD04HL-19T, Snabb innsugsrør, Hilton Tuning steg 3

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jakke Vis post
    Jeg kjører 0.73 på 250km langkjøring i Nordland, altså veier som går en helt annen vei enn dit du skal 70% av tiden.

    Det er på en 2.5T
    AWD
    S60 med automat. Da vil jeg påstå at en 2.0T skal klare bedre enn 0.87 iallefall?
    Ikke nødvendigvis. En 2,5l har mer moment enn en 2l har, som igjen må jobbe mer på høyere turtall for å oppnå den samme drakraften. Det gjør at de ofte bruker litt mer så vil ikke tru at du får noe særlig lavere forbruk enn det som trådstarter oppgir
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring er 5% høyere forbruk. Men med en gasspris på under halvparten av handels suppe, faller valget lett på gass...

  16. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bjørseth Racing Vis post
    Min erfaring er 5% høyere forbruk. Men med en gasspris på under halvparten av handels suppe, faller valget lett på gass...
    Ikke dårlig det. Normalt beregner dem ca. 15-20% høyere forbruk enn ved bruk av bensin, men uansett som du sier så blir det MYE billigere.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. b21a konvertere til turbo
    By torfinn91 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 23/04/13, 16:48
  2. Konvertere B230E til F
    By Impetus in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 03/06/11, 22:55
  3. LPG, konvertere?
    By Wrasko in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 25/05/10, 12:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •