Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Frontruteslitasje 2011 V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. aug. 2013
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard Frontruteslitasje 2011 V50

    Har en 2011 V50 som har gått 32000 km. Etter bare ca 20000 km begynte det å komme slitasjestriper i frontruten akkurat der vindusviskerne vender. Dette er på begge viskerne.
    Nå er slitasjen så stor at jeg vil bytte ruten, fordi det ene feltet er midt i synsfeltet.

    Men er ikke det alt for dårlig, at en frontrute skal være utslitt etter 32000 km? Jeg tok det opp med min lokale Volvoforhandler, og ville ha ruten bytte på garanti, men de bare blåste de av. De mente det var min egen feil siden jeg ikke hadde byttet viskere 3-4 ganger i året. De sa jeg skulle knuse den og bytte den på glassforsikringen min. Det er første gang jeg har opplev slik slitasje på en frontrute, og det kan ikke være riktig?

    Noen med tilsvarende erfaring? Bør jeg gå hardere på Volvo?

  2. #2
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    byttet rute for første gang på min 08 mod nå i år så tror ikke det er noe vanlig problem... blir viskerene brukt for mye med for tørr rute får man fort merker i ruten.. for eksempel hvis man har på regnsensor å kommer inn i en tunell ifra regnvær ute så bruker den litt tid på å oppdage at det faktisk ikke regner lengre så da går viskerne 4-5 ganger på tørr rute, så jeg pleier å fysisk trykke av regnsensoren i tuneller...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  3. #3
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Skift rute og viskere også unngå å kjør viskerene tørre som gull pilen her sier. Jeg er ganske sikker på at tørre viskere er årsaken.

    Har sett dette på mange lastebiler, men aldri på personbiler.


    Hvis du legger en ruteforsegling, så trenger du ikke bruke viskerene like mye. Det er ikke en erstattning for viskerene, men i mange tilfeller kan du kjøre i regnvær uten å bruke viskere.
    Har du nok vann og fart så fungerer ruteforsegling meget effektivt. Ved lavere hastigheter eller når det småregner så må du bruke viskere. Ved kjøring når det er mørkt og gatelysene står på kan man fort bli blendet pga. gjenskinn i dråpene. på ruten.

    Som du ser så reduserer du bruken av viskerene dine hvis du legger en forsegling. Kan anbefale Gtechniq G5. RainX, Wolf's glass guard, Nanolex, Nanolotus mm. er også populære ruteforseglinger.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    1950
    Innlegg
    278
    Antall takk

    Standard

    Det er helt normalt med slik slitasje, pga viskerene..
    Som de fleste av dagens nyere bil, kommer bilene med slike flatbladeviskere, som er helgummiert med en stålplate som står i spenn inni viskeren, som gjøre at når man løfter viskeren får man en halvbue, og det gjør at når man legger ned viskeren igjen, får du et press mot ruten, som igjen gjør at ruten blir mer slitt,enn med viskersett med den "gamle" typen viskerblad, som har metallskjelett med armer på

    Så Volvoforhandleren oppfordret til forsikringssvindel de alså ? Ikke akkurat profft eller lurt...
    08 V70III D5 AwD 235hk/490NM

Lignende tråder

  1. DAB+ adapter i v50 2011 mod.
    By Troillan in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 01/12/13, 11:08
  2. S/v60 2011->
    By Nick V70N in forum Forslagskassen
    Svar: 2
    Siste post: 07/01/11, 15:21

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •