Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Åpen veivhusventilasjon b230fk ??

  1. #1
    Registrerte brukere Ulland sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2012
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard Åpen veivhusventilasjon b230fk ??

    Hei, lurer på om eg bare kan feste eit filter på veivhusventilasjon slangen som går tvers over motoren, so den ventilerer rett uti atmosfæren. Orginalt så gå jo veivhusventilasjonen i ein slange og inn på slangen mellom turbo og luftfilter.

    så spørsmålet er enkelt og greit, kan eg bare montere eit filter på den.. elr må eg ha meg en catch tank ? ( btw: noen som vet hva den sensor dupeditten som henger på den slangen mellom luftfilter og turbo?? den som veivhusventilasjonen går på.

    takker for alle svar
    Volvo 944 1997 b230fk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Eg kjørte lenge med filter slik som du nevner. Funket fint det. Usikker på hva den sensoren er til, men lurer på om den måler om veivhusventilasjonen er tett eller lignende. Eg har iallefall ikkje kobla noko på min, siden eg bruker 240 ledningsnett på 740 motor
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  3. #3
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er ingen sensor. er oppvarming, sånn att veivhusvent ikke fryser igjen om vintern.

    og kjøring med åpent filter åp veivhusvent er ulovlig.

    men ja,

    nei jeg liker best å ha den inn før turbo slik det er orginalt, pga da suger turbo ut gassene, så slepper motor å måtte trøkke ut gassene.

    har tidligere erfart med å kjøre med den ut i friluft att det kan begynne å svette ved simringer, og deretter koblet den slik den skal så blir sug på den, så har det gidd seg med svetting.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Mange velger også å bøye en slange ned under bilen å føre den ut der, eller catch tank er populært ja.
    Sist endret av 9førrlars; 22/07/13 kl 02:46

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Den duppedingsen er en tilbakerslagsventil som skal hindre tilbakeslags turbotrykk å ende opp i veivhuset.
    Å slippe veivhusventilasjonen rett ut i friluft ender som en avskiltingsgrunn ved teknisk kontroll.
    I tillegg blir det etterhvert ganske grisete der du har enden på slangen.
    Catchtank er å foretrekke, i tillegg til å la den fortsatt ende opp i innsuget, rett og slett fordi du på den måten
    holder utslippene nede på et akseptabelt nivå, OG du får beholde skiltene om Onkel blå skulle finne på å titte på godsakene.
    (Dette med skiltene er meg fortalt av en som ble stoppa med nydelig catchtank og slange ned under bilen fra den. )
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Den duppedingsen er en tilbakerslagsventil som skal hindre tilbakeslags turbotrykk å ende opp i veivhuset.
    Å slippe veivhusventilasjonen rett ut i friluft ender som en avskiltingsgrunn ved teknisk kontroll.
    I tillegg blir det etterhvert ganske grisete der du har enden på slangen.
    Catchtank er å foretrekke, i tillegg til å la den fortsatt ende opp i innsuget, rett og slett fordi du på den måten
    holder utslippene nede på et akseptabelt nivå, OG du får beholde skiltene om Onkel blå skulle finne på å titte på godsakene.
    (Dette med skiltene er meg fortalt av en som ble stoppa med nydelig catchtank og slange ned under bilen fra den. )
    Har aldri hørt at det er avskiltningsgrunnlag. Det er iallefall ikkje mange fra onkel blå som har kunnskap nok til å finne ut av noko slikt. Eg har komt meg igjennom eu kontroll uten problem med kun et lite filter til veivhusventilasjon
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Har aldri hørt at det er avskiltningsgrunnlag. Det er iallefall ikkje mange fra onkel blå som har kunnskap nok til å finne ut av noko slikt. Eg har komt meg igjennom eu kontroll uten problem med kun et lite filter til veivhusventilasjon
    Ligger under dette med å gjøre endringer som påvirker miljø og slikt.
    Sier ikke at ALLE blir avskiltet, men at det ligger i regelverket. Sett miljø på et eller annet, så skal du se de tilter disse regelrytterne.
    Er neppe kunnskapene hos onkel blå det står på, men litt mer common sence.

    Men sånn rent generelt, så syns jeg det er greit å holde disse oljedampene inne i motoren til de er forbrent og på den måten uskadeliggjort.
    Renere og penere i motorrommet blir det også. For de av oss som bryr seg om det da.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Har aldri hørt at det er avskiltningsgrunnlag. Det er iallefall ikkje mange fra onkel blå som har kunnskap nok til å finne ut av noko slikt. Eg har komt meg igjennom eu kontroll uten problem med kun et lite filter til veivhusventilasjon
    Både onkel blå og statens romvesen har kikket på mine godsaker og ingen pirka på slangen. Mulig jeg har vært heldig

Lignende tråder

  1. Hva gjøre med veivhusventilasjon B230FK
    By Jørgen93 in forum Motor og gir
    Svar: 11
    Siste post: 15/05/13, 20:25
  2. Dyser står åpen
    By Herfindal in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 13/04/13, 08:07
  3. Åpen dump på B230FK (med E85)
    By Thobbus in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 17/07/11, 19:43
  4. åpen dump vs resirk?
    By VolvoR-Sport in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 15/03/11, 21:56
  5. Veivhusventilasjon B230FK
    By Fjellvang in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 26
    Siste post: 07/07/10, 13:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •