Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1.571
Side 92 av 176 FørstFørst ... 42 82 90 91 92 93 94 102 142 ... SisteSiste
Viser resultater 2.276 til 2.300 av 4398

Tråd: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Er det bare meg, eller er ikke dynamisk komp litt høy for denne motortypen til overlading med bensin som drivstoff?
    Ikke det omårdet jeg er best på, så derfor spørsmålstegn Jeg ville nok valgt yndlingsdrivstoffet mitt, E85, i ditt tilfelle. Uten å modde noe i motor vil jeg tro det ville tilføre mye positivt i både toppeffekt og forhåpentligvis form på momentkurve. Selv 50/50 blanding med 98 oktan ville nok gjøre mye

Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Er det bare meg, eller er ikke dynamisk komp litt høy for denne motortypen til overlading med bensin som drivstoff?
    Ikke det omårdet jeg er best på, så derfor spørsmålstegn Jeg ville nok valgt yndlingsdrivstoffet mitt, E85, i ditt tilfelle. Uten å modde noe i motor vil jeg tro det ville tilføre mye positivt i både toppeffekt og forhåpentligvis form på momentkurve. Selv 50/50 blanding med 98 oktan ville nok gjøre mye

Og ja, vet jeg ikke er noe god på å svare her, men følger da med litt av nysgjerrighet likevel

E85 kommer kanskje i løpet av sommeren. (Håper jeg)
    Jeg må bare få laget meg ett nytt bensinsystem som leverer nok suppe først
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

simpel engineering is easy to maintain, and it works

BCB.no
    Realcar.no

3. Takk oppeez, Truckdriver takket for denne posten
    Registrerte brukere oppeez sin avatar
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Hamar
    Antall takk

Standard

Men da blirre Våler på onsdag for deg da?

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Jeg tar turen
    Får vel prøve å piske den noen runder.

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

6. Takk oppeez takket for denne posten
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Du er nok ikke den eneste. Jeg er litt sånn selv

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jo, jeg mener definitivt.
    Ved anledning kommer jeg til å ta ut en tennplugg på min motor, montere komp.måler, holde kompmåler og ladetrykksmåler ved siden av hverandre og ta ett pull. Burde avsløre sannheten med brutal ærlighet.
    Hvis Zeeker legger ut resultatet av ett pull på med ca. 0,8 - 1,0 BAR ladetrykk så kan vi se og sammenligne.

E85 vil være ett godt valg for effekten sin del fordi vanlig bensin tilfører veldig mye negativt her nå.

Topp, kam og grenrør fløder bedre enn til kun 123 hk fra sugemotoren.

Interessant tråd å følge med på. Høy aktivitet og spennende å se hvor lenge, eller kort, ting holder.
    Sist endret av Batland; 04/06/13 kl 08:09

Registrerte brukere buster83 sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Brumunddal
    Antall takk

Standard

bilen hender seg ay ryker, men the spirit lives on...

'80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    E85 kommer kanskje i løpet av sommeren. (Håper jeg)
    Jeg må bare få laget meg ett nytt bensinsystem som leverer nok suppe først
    Reine luksusproblemet
    2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Reine luksusproblemet
    2 stk 044 pumper, større dyser og omjustering så lukter du nok på 400hk tallet en plass. Om du i tillegg skrur opp ladetrykket litt så kan det bli riktig interesangt
    Og ikke minst så får han en bil som lukter nydelig
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hvis Zeeker legger ut resultatet av ett pull på med ca. 0,8 - 1,0 BAR ladetrykk så kan vi se og sammenligne.

E85 vil være ett godt valg for effekten sin del fordi vanlig bensin tilfører veldig mye negativt her nå.

Interessant tråd å følge med på. Høy aktivitet og spennende å se hvor lenge, eller kort, ting holder.
    Har ingen papirer annet det jeg tok bilder av :/ (Skriveren hans var tom for blekk)
    Det ble det ikke dratt noen pull på 1 kilo. Vi starta der den sto på nesten 1.5. Var bare for å gå over mappet og sjekke tingenes tilstand.
    E85 er nok bedre på mange måter ja. Men må få den til å gå med vanlig bensin også da E85 er udugelig å få start på så fort gradestokken nærmer seg 5 plussgrader

Her prøver vi å lage så mye liv som mulig, både i tråden og når det kjøres
    Og innsatsen skal alltid være 110%.
    Det er nok mange deler som kunne vært reddet og mange penger spart, men det er ikke derfor jeg (og mange andre) driver på med dette.
    Det er ikke noe morro når det ryker sunt noe, men gidder ikke kjøre på 1 bar heller. Da kan jeg heller selge bilen og kjøpe med radiostyrt bil

Bilen skal tuktes det den går på Vålerbana i mårra, så får vi se.
    Hvis det ryker sunt noe skal jeg forsikre dere om at det nevnes ja hehe

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Reine luksusproblemet
    Jeg tenkte jeg skulle prøve å bygge om en orginal tank og sette ei Walbro400 nedi der. Tenkte først på to 255 pumper, men fant den 400 pumpa og så vidt jeg har skjønt så skal den holde. Men hvis noen mener noe annet er det lov å si ifra Og gjerne før jeg evt begynner, hehe
    Og kjøre på med 10mm innvending rør/slanger hvis dette er grovt nok?
    Også må jeg kjøpe ny rail.

Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Og ikke minst så får han en bil som lukter nydelig
    Jeg syns helt ærlig at E85 lukter skikkelig kvalmt.. Lukter litt likere etter at den har blitt brent av en motor.
    Drev å vasket noen deler her om dagen og jeg blir nesten uvell. hehe.

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Antall takk

Standard

Kjøp dieselvarmer og sett under bilen før du skal fyre opp. billigere det en å havarere på bensin? Sladdes!

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Reine luksusproblemet
    Jeg kjører med 850 cc dyser på 3 bars grunntrykk nå.
    Holder ikke det ? Så i tabellen til de at de blir 1000cc hvis jeg kjøper juterbar BTR og skrur opp trykket til 4 bars grunntrykk
    Jeg har ikke sjekket duty cycle nå etter at den var i benken (og ikke etter benken i fjor) men etter gatemapping så mener jeg dysene lå på rundt 70% på 1.5 i trykk. Men det kan selvfølgelig sjekkes hvis noen har lyst til å regne litt.
    Sist endret av Zeeker; 04/06/13 kl 15:11

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Teigen Vis post
    Kjøp dieselvarmer og sett under bilen før du skal fyre opp. billigere det en å havarere på bensin? Sladdes!
    Helt klart
    Men så er det dette med. "Skal bare litt til" også ryker det noe
    Det er også fort gjort å bli litt ivrig i tjenesten og at man ikke ser bilens begrensninger når diverse målere viser at det er litt væl varmt rundt omkring. Det er da det ryker.
    Hadde jeg gitt beng i å kjøre tulling så kunne jeg sikkert å cruise rundt på skogen og våler leeenge. Det er i hvertfall noe jeg tror, hehe.

Blir bilen din ferdig til hovedtreffet btw ?

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

1000ccm holder ikke så lenge i praksis med E85 om man bruker E85 slik jeg mener det er tenkt å bruke. Altså god og feit blanding på ladetrykk, og ikke stoich på fult ladetrykk som faktisk noen her i landet opererer med.
    Rundt 400hk på E85 med 4 1000ccm dyser om jeg husker rett.
    Du har mulighet for å kjøre 2 forskjellige map som du veksler mellom med bryter eller potmeter. Der du enten veksler mellom eller blander 2 forskjellige drivstofmapper, tenningsmapper, og eventuelt ladetrykksmapper. Blanding av disse kan også styres via en etanolsensor, om du vil ta det litt vidre slik at du faktisk får en flexfuel bil
    Med den høye dynamiske kompen du har så tror jeg ikke kaldstart med E85 uten motorvarmer skal vanskelig selv i lavere temperaturer enn 5+.
    Med oppstartjusteringer passende rett justert tipper jeg den kan fyre greit selv i 5-10 minus uten motorvarmer. Forutsetter selvsagt at tenningsanlegget er kraftig nok til å takle etanol bra.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Antall takk

Standard

bare tenkte at du fikk ned tempen i forbrenningskammeret og litt kulere register uten å øke effekten egentlig. Så løser du isbanekjøringa med en dieselvarmer Håpet er at det er en bil innen VCCN\OPC treffet

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

1000ccm holder ikke så lenge i praksis med E85 om man bruker E85 slik jeg mener det er tenkt å bruke. Altså god og feit blanding på ladetrykk, og ikke stoich på fult ladetrykk som faktisk noen her i landet opererer med.
    Rundt 400hk på E85 med 4 1000ccm dyser om jeg husker rett.
    Du har mulighet for å kjøre 2 forskjellige map som du veksler mellom med bryter eller potmeter. Der du enten veksler mellom eller blander 2 forskjellige drivstofmapper, tenningsmapper, og eventuelt ladetrykksmapper. Blanding av disse kan også styres via en etanolsensor, om du vil ta det litt vidre slik at du faktisk får en flexfuel bil
    Med den høye dynamiske kompen du har så tror jeg ikke kaldstart med E85 uten motorvarmer skal vanskelig selv i lavere temperaturer enn 5+.
    Med oppstartjusteringer passende rett justert tipper jeg den kan fyre greit selv i 5-10 minus uten motorvarmer. Forutsetter selvsagt at tenningsanlegget er kraftig nok til å takle etanol bra.
    Da må jeg legge til dyser i handlelisten til E85-kovertering
    Jeg tenkte jeg skulle bruke den mapswitch'n for å kunne kjøre både bensin og E85.
    Har ikke lest veldig mye om flexfuel'n. Vet bare at den finnes, hehe
    Er det noen som har fått den flexfuel-funksjonen til å funke bra? Hvordan blir dette på en bil som tuktes ?

Jeg vet ikke hvor bra coilen min er egentlig :/ Det er den som heter 4tower coil på diyautotune
    Så det finnes helt sikkert bedre coiler der ute.

Sitat Opprinnelig postet av Teigen Vis post
    bare tenkte at du fikk ned tempen i forbrenningskammeret og litt kulere register uten å øke effekten egentlig. Så løser du isbanekjøringa med en dieselvarmer Håpet er at det er en bil innen VCCN\OPC treffet
    Hadde jeg hatt bensinsystem som kunne dytta nok fuel fremover hadde jeg lett fylt E85 på tanken nå
    Blir snadder hvis du får sammen bilen din i hvertfall. Tror vi har mye av den samme kjørestilen, hehe. Det skal gasses litt

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Har i periodevis i flere år vært på utkikk etter etanolsensor. Ulemper med de er at de er forholdsvis dyr og samtidig skrøpelig.
    Den mest solide løsningen er derfor 2 map du bytter mellom. Kjører du på en kjent blanding mellom 98 oktan og E85 etter justering av begge så kan de blandes med et pot meter f.eks.

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Okey.
    Det blir nok rent fuel på meg. I hvertfall så lenge bilen brukes slik det gjør.
    Jeg får se om jeg får til noe i sommer eller ikke. Evt så blir det neste år

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Jeg kjører med 850 cc dyser på 3 bars grunntrykk nå.
    Holder ikke det ? Så i tabellen til de at de blir 1000cc hvis jeg kjøper juterbar BTR og skrur opp trykket til 4 bars grunntrykk
    Jeg har ikke sjekket duty cycle nå etter at den var i benken (og ikke etter benken i fjor) men etter gatemapping så mener jeg dysene lå på rundt 70% på 1.5 i trykk. Men det kan selvfølgelig sjekkes hvis noen har lyst til å regne litt.
    850 ccm dyser på 3,0 BAR og 70% praktisk duty gir med 12,2:1 i AFR ett luftfløde som tilsvarer 460 hk i turboens kompressorkart.
    Alle effekt som ikke realiseres går over i varme.
    Har du målt eksostemp. i manifolden?

4,0 BAR er ikke nok. Man trenger 4,15 BAR for å få 1000 ccm fra 850 ccm dyser.
    Sist endret av Batland; 05/06/13 kl 06:53

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Okey. På spec til dysene står det mer, men det er ikke så nøye. Det er i nærheten av tallene og uansett må jeg ha større dyser uten å ligge på max hele tiden.

Har ikke montert eksostemp :/ Noe jeg skulle ha gjort men har helt glemt av.

Fra spec'n på dysene jeg kjører med:
    83 lbs/hr, 850 cc/min at 43.5 psi (3 bar)

88 lbs/hr, 930 cc/min at 50 psi (3.5 bar)

96 lbs/hr, 1010 cc/min at 58psi (4 bar)

http://www.fiveomotorsport.com/aspha...fuel-injectors

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det der følger ikke normen, men pytt - pytt.

God regel for valg av dyser.
    Man velger 1000 ccm dyser til en 1000 hk 6 syl. motor som går på bensin.
    Med kun 4 syl. bli hk tallet 1000/6*4 = 666 hk
    Med E85 deler man på 1,4 = 475 hk.
    Dette gir en realistisk pekepinn.

Eksostemp. blir interessant her. 1100+ grader C?
    Sist endret av Batland; 05/06/13 kl 07:46

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

justering av begge så kan de blandes med et pot meter f.eks.
    Liker godt slike uvanlige forslag og løsninger.
    Helt forunderlig at ikke potmetre brukes mye mer - og spesielt på LH 2,4 som folk sliter så mye med.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Vet ærlig talt ikke hvor mange sprut man kan mappe til 2 forskjellige drivstoff, og etter justering bestemme hvor stor prosentandel av hver mapp man skal bruke med ekstern sensor. Det er første gang jeg ser denne muligheten som er så fleksibel. Den eksterne sensoren kan være f.eks pot meter eller etanolsensor. Man kan til og med justere kurven for blandingsforhold om ikke forandringen på egenskapene til drivstoffet er linjært med blandingsforholdet.

Denne muligheten får Zeeker ved å oppgradere firmware til datasprutet, om han ikke allerede har ny nok versjon.
    Har selv bare prøvd tilsvarende funksjon med ladetrykksjustering, med av og på bryter for å bruke ene eller andre tabellen.
    Samme kurve fins for tenning, AFR map og ladetrykksmap.
    Map for bensin er jo allerede laget, så de for rein E85 gjennstår.
    Jeg vil foreslå betydelig reduskjon av ladetrykk ved rein bensin for å spare motor, og heller øke trykket med rein E85. Blandet med en passende kurve slik at unødvendig høy temp unngås.
    Holder man kontroll på hvor mye av hver drivstofftype man fyller så klarer man enkelt å regne ut E85 andelen, og raskt justere inn potmeter til rett posisjon etter skalaen man har tegnet opp rundt det. Så unngår man innkjøp av en dyr og skrøpelig etanolsensor

Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Antall takk

Standard

Var å kjørte på Vålerbana i dag.
    Bilen fungerte helt greit, bortsett fra at det surra seg noe dekkrester rundt akslingen på venstre bak som igjen klemte det røret flatt og dro på håndbrekket på det hjulet. hehe.
    Det lagde noe rare lyder vi ikke fant ut av hva var nedpå der. Dette var på slutten av dagen så det gjorde ikke noe. Vi laste opp og dro hjem for å forske.
    Jeg tok av alt bak for å se på håndbrekksko sånn tilfelle det var noe der men det var det ikke. Så det var bare å fjerne all driten av dekkrester og satte sammen alt. Fikk ikke igjen samme lyden så da var det nok det.

Noen bilder. Ikke så veldig mange og bra, men kan ikke forlange altfor mye heller.
    Så hvis noen var der i dag og har noen bilder er det bare å slenge ut.
    Og bare for å ha sagt det så er ikke bilen veldig pen å se på lenger :/ Det skal fixes, men ikke akkurat nå

Temperaturer var fine i dag. så det var bremsene som ikke hang med På tide å finne god-skivene på lageret snart

Fikk ikke filma noe i dag. Hadde ikke med kamera :/

Takk til Erik Larsen som tok bilder.
    Supert at noen tar bilder

Det kjennes ut som bilen letter over kulen. Den gjør jo ikke det, men man ser at den ikke en senket lenger.

Sist endret av Zeeker; 05/06/13 kl 20:12 Begrunnelse: La til kreditering på photo - Erik Larsen

Volvo 242 - 76 - Lekebil

Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

BCB.no
    Realcar.no

Side 92 av 176 FørstFørst ... 42 82 90 91 92 93 94 102 142 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Girkasse og bakskjermer. Volvo 242
    By 745tic in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/14, 22:34
  2. Svar: 5
    Siste post: 13/09/13, 15:35
  3. Zeeker's Volvo 945 -97 mod - 3" eksos, M90 :)
    By Zeeker in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 195
    Siste post: 28/06/13, 05:54
  4. Volvo 242 1980 med B230ft 280 hk.
    By Snooze1992 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 03/10/12, 12:31
  5. H.Ihle - Volvo 242 -80 B230FT
    By H.Ihle in forum 200 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 18/06/12, 20:08

Tagger for denne tråden