Heihei! har nylig kjøpt meg en 343 DL. 80 modell! men lurer på om dashbord og andre deler fra 360 passer over på en 343?
Heihei! har nylig kjøpt meg en 343 DL. 80 modell! men lurer på om dashbord og andre deler fra 360 passer over på en 343?
Nja, er forskjellig interiør i 340 og 360 i utgangspunktet.
Du som kjøpte den i Stathelle med samme farge som min?
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Men de er sikkert like nok til at man kan skifte ut hele/større deler av interiøret om man kan tenke seg å "oppgradere"?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Det kan man, men er ikke så mange med det gamle interiøret lenger, så å oppgradere til noe som er helt standard er jo kjedelig
Du ser et mye tydeligere slektskap til 200-serien med det gamle interiøret enn det nye
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Sant nok, og vi er jo ikke ute etter å oppmuntre til avvik fra original stand.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Kjøpte en med lik farge som din ja
grunnen til at jeg vil bytte er det dashbordet jeg har nå er veldig sprekkete og mye hull i det. og er vel lettere og få tak i deler til en 360 enn en 343?
tenkte også på om den 5-trinns girkassa fra 360 vil passe over eller om man må bytte hele drivverket for og få til noe sånt?
Du må bytte alt ja, for deg som har Renaultmotor så vil det være lite lønnsomt, da du har variomatic og alt det også. Mye jobb der.
Delene fra 360 er lettere å oppdrive ja, da de er nyere, og det er flere igjen av dem. Jeg kan bruke 360 drivlinje på min, fordi jeg har Volvo motor (B19A) og girkasse M45, (4-trinnskassa som sitter i 240) Men jeg må alikevel bytte spakstell osv fordi det er laget for 4 gir.
For deg ville jeg bare hatt det som det var. Det er en Renault 343 du har kjøpt, og da er det mye jobb å bytte om til Volvo drivlinje. :( Men en bil med Velholdt Variomatic og Renaultmotor begynner å bli sjeldent, så den vil nok stige endel i verdi om du holder den fin!
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Godt mulig det er variomatic i den bilen, jeg vet ikke.
Men det må ikke være det, bare for at den har 1,4-motoren.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Okey! Mye gode svar og få
Å denna iPhone'n svarer som den vil... Men jo! Har 1.4 motor og Ikke variomatic!
Nettopp. 343 hadde de første par årene bare 1,4-motoren og variomatic. Så kom manuell Volvo-kasse som viktigste valgmulighet på slutten av 70-tallet, deretter 2-liter og femdørskarosseriet først på 80-tallet.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Du må uansett bytte endel for å få 5 trinns
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Den må vel ta litt mer plass, slik at noe annet må gjøres mindre/kortere?
Er 340/360 konstruert slik at girkassa sitter sammen med bakakselen, eller hvordan var det igjen?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
360 er vel nesten bare en facelift av en 340? Så må vel gå ann og få til uten for mye hokkuspokkus tenker jeg! Men ja den sitter sammen
På sett og vis, eller snarere en dyrere versjon (men likevel helt ordinær, ikke luksus-/toppmodell som større Volvoer med 6-tall i midten). Betegnelsene 340 og 360 fortsatte parallelt mer eller mindre til siste slutt.
Ingen grunnleggende store forskjeller, så noe videre vanskelig blir det nok ikke.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
men hvordan blir det med motor fra 360! altså (b19a?) bolt on, eller må noe mer gjøres for at dette skal gå til også?
Jeg vet ikke hvordan den Renaultmotoren er i din bil jeg. Kan ikke se for meg at motorfester osv er likt, men det aner jeg jo ikke.
Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt Renaultmotoren! Det er mye mer motorhistorisk interessant enn hvis du slenger nedi en B19.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Det kan jeg være enig i! Men den motoren har jo ikke noe og gjøre i en volvo:(
Nå har jeg tilslutt klart å forsone meg med at vi ikke har noen Volvo 340ene er ikke mye Volvo å rope hurra for Det er jo et DAF-karosseri med Volvo og Renault motorer Noen ordentlig Volvo vil det jo aldri bli, men kule er de!
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Hehe jo det er helt sant det du sier der! Men må nesten få dette her si hvis man kjøper en 360 delebil og flytter så si alt over. ledningsnett,motor drivverk, da burde vel det la seg gjøre på ett vis?
Skulle tro det, for vi kjenner da vel ikke til annet enn at karosseriet er det samme?
Når det gjelder "ikke Volvo": Som jeg har tatt opp i en egen tråd i denne forumseksjonen, fikk jeg for ikke så lenge siden se noe som jeg har lurt på i mange år, nemlig et bilde av DAF 77.
Se gjennom denne bildeserien (nr 10 av 13):
http://www.klassiker.nu/bildspel/det...-man-tankt-sig
Det har vært en kjent sak at Volvo fikk forarbeidene til en ny modell med på kjøpet da de overtok DAFs personbilproduksjon på midten av 70-tallet. Men det overrasket meg en smule å få se at den var så lik: Volvo kan ikke ha gjort stort mer enn å endre navnet da denne ble lansert som Volvo 343 i 1976. Men det var mye som ikke var helt bra (eller "ferdig", kan man kanskje si), så det ble gjort mange forbedringer de første par årene.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Det er faktisk helt likt. I alle fall på Daff 77 og 76 modellen av 343:
Har et bilde av den 76 mod 343en som står på museet i Gøteborg også.
Første Volvo 343:
DAF 77:
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
sku hatt de speila som sitter på den blå der!