du har nok rett ja, ikke lett å finne en ren T3 med rette spec
du har nok rett ja, ikke lett å finne en ren T3 med rette spec
Helt rett og ikke bare T3, men turboer generelt. Hvis man legger 100 forskjellige turboer på ett bord så har ca. 96 av disse FEIL spec. og bør ikke velges.
Dette er grunnen til at så mange har så dårlige resultater og også grunnen til at jeg har nevt KRX400 og spec. opp BSRT325 turboen og lagt disse spec. ut her inne.
Hvordan disse to turboene fungerer i praksis kan man se på youtube.
Jeg mener helt bestemt at en mild rødmotor trenger en turbo som har ett kompressorhjul med 46 - ca. 49 mm diameter over bladene i innsuget til turboen.
Hvis man setter på turbo med større inducer enn dette så mister man respons og spool up intensitet.
Turboen i linken er sannsynligvis større enn dette og fortjener derfor en motor med lavere komp., D eller V-kam og større dyser slik at man kan kjøre greit ladetrykk og dra til 7000 + o/min.
Jeg mener at BSRT325 og C15-TNX48/54 er ett bedre valg og i tillegg er de billigere.
Sist endret av Batland; 07/08/22 kl 14:41
Oki.. hvor/når kommer efr7064 inn i bildet da ? Er det en turbo mer beregnet til bane/stripe det da ?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alt handler om oppsett.
Vi vet at en 100% original B230A motor som utstyres med doble forgassere, stor turbo og grenrør leverer 300 hk med kun 0,8 BAR ladetrykk, ikke sant?
Dette avslører hvor godt en slik motor puster og at en BSRT325 er en akkurat passelig partner.
Hvis man porter 530 toppen og setter i større ventiler, monterer en D,V, eller turbotrimkam, oppgraderer fra F til E-manifold samt reduserer kompforhold og evt. monterer pulsplitt grenrør, da øker potensialet dramatisk og er EFR7064 blir det rette valget.
Hvis grenrøret er tilstrekkelig solid laget så er dette fremdeles en bruksbil.
Sist endret av Batland; 06/05/13 kl 06:42
Hvor får man kjøpt BSRT325 da? må bytte turbo til sommeren uansett så kan likesågreit oppgradere så motoren holder bedre uansett.. Du husker sikkert ikke oppsettet mitt Batland så kan ta det engang til
powerfilter ved lykta
Malpassi 1:1,2 progressiv justerbar
vx3 kam --> skal byttes i turbokam fra pedersen (KG2T)
531 topp
guldpakning fra bcb --> påstått noe mindre komp.. det aner jeg ikke om stemmer?
hjerne med viking ecomax chip
3" eksos fra turbo uten kat.
ft stempler --> for å få mindre komp
org ft dyser
stor alu cooler
org grenrør med org turbo (13c)
3" lmm
Org bensinpumpe -> skal antagelig byttes
Kjører på 1 bar. Effekt som ønskes er vel egentlig så mye som motoren er god for i denne tilstanden. Regner med at du anbefaler BSRT325 til dette oppsettet og men finner ikke ut hvem som selger disse
Sist endret av Jannern; 06/05/13 kl 11:51
Sakte ja, men foran deg!
Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs
Ja hvem selger snurra... ? Ringt litt rundt i dag, men ingen kan svare ?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Alt dere og evt. Turbonetics selgere som Schanche.com og KRB Trading trenger står her:
Sist endret av Batland; 17/04/14 kl 18:48
49mm eksoshjul?
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
F1-49 er definitivt det rette valget ja. I forhold til ett vanlig T3 turbinhjul så er dette Turbonetics F1-49 hjulet oppgradert til mer moderne og high flow 10 bladers design med en ørliten Cut-back. Dette øker kapasiteten betydelig og reduserer baktrykket.
Det må presisieres at Turbonetics oppgir exduceren, dvs den lille diameteren på turbinhjulet. Stordiameteren er nærmere 60 mm som er akkurat passelig til en mild rødmotor.
Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 08:02
Så jeg må oppgradere dyser og en bedre btr før det er noe vits med ny snurre mener du?
Sakte ja, men foran deg!
Nja...
Det er alltid vits å montere en snurre som er korrekt til motoren.
Først spec. man opp motoren slik at den har potensiale til å gi det resultatet man ønsker. Så må man følge opp med bensin slik at motoren får den AFR den vil og må ha for å trives.
På den annen side trenger du ikke større dyser hvis du justerer ladetrykket til det nivået som originaldysene henger med til, men da får du ikke ut effektpotensiale i oppsettet.
Jeg mener det er slik at hvis man skal trimme på originaldyser så trenger man minst 1,4:1, og gjerne 1,7:1 BTR, og en god bensinpumpe, men større dyser fra Summit og ett godt chip er en bedre løsning.
Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 08:15
hva mener du jeg bør gjøre da? Sku hatt mer drag kjenner jeg. Går jo greit men alltid artig med mer haha
Sakte ja, men foran deg!
Det tror jeg på. "Never ending story" det der.
Det som er viktig å forstå er at det du opplever og kjenner "av draget", IKKE er disse hestene som alle snakker om, det er dreiemomentet. Det du ønsker er hardere akselerasjon på det turtallsregisteret du bruker under akselerasjonen. Dette betyr at du ønsker høyere dreiemoment og bedre respons.
De to klart mest effektive grepene du kan gjøre på en rødmotor for å oppnå dette resultatet er:
1. Få av 531 "heste"drittet og oppgrader til en 530 topp. En lett portet er ønskelig, men IKKE!!! nødvendig for økt kjøreglede.
2. Høyere ladetrykk. (Etterhvert som kravene til akselerasjon blir stadig høyere så MÅ kompresjonsforholdet reduseres.)
Så 531 toppen er rett og slett likest på sugemotorer? Og ikke turbomaskiner? Trodde 531 toppen ga bedre flow osv jeg :O Og ja, veit det er dreiemomentet det er snakk om!
Litt skeptisk på å presse opp trykket noe særlig mer enn 1 bar på orginal motor men hva med KG2T kammen fra pedersen a? den bør gjøre litt istedet for den vx3 kammen?
Eller er denne bedre enn KG2T kammen?
---> http://ksr.as/product_info.php?cPath...roducts_id=382
Sist endret av Jannern; 07/05/13 kl 08:49
Sakte ja, men foran deg!
531 toppen har store innsugskanaler. Dette gjør at man trenger stort motorvolum eller høyt turtall før man får en tilstrekkelig høy gasshastighet til at kanalen "fungerer". Dette krever en kam som er MYYE villere enn det folk flest i praksis velger til sin milde, husmortrimmet 300 (minus minus) hk Volvo.
Når vi da vet at en helt urørt 530 topp med original A-kam kan levere 300 hk med kun 0,8 BAR ladetrykk så ser vi at 531 topp og kr. 3000,- KRS kam er helt meningsløst bortkastede penger for folk flest.
Slik jeg ser det er VX kammen best egnet til det den var tatt frem for, 136 hk FX-motoren.
KG2T kammen er en spesialdesignet turbotrimkam som er velkjent, velutprøvd og velfungerende på milde motorer med 530 topp. En god kombinasjon.
Det er ikke slik det fungerer.
Alle dyser får målt kapasiteten sin på 3,0 BAR. Hvis man kjøper seg noen 42lb/450ccm dyser, så gjør man det.
Så bestiller man seg ett mer eller mindre tvilsomt chip og det er nå alt rotet begynner.
Forskjellige chip har forskjellige fuelkart og AFR går veggimellom i ett evig patetisk surr. Det folk har sett seg nødt til å gjøre er å kjøpe justerbare BTR slik at de kan forandre på dysenes kapasitet slik at denne kan tilpasses billigchippet de har kjøpt.
Eks.
Dyser som gir 450 ccm med fuel på 3,0 BAR bensintrykk gir:
1. v/ 2,0 BAR bensintrykk = 367 ccm.
2. v/ 3,8 BAR bensintrykk = 506 ccm.
Man kan altså enkelt justere dysene størrelse, trinnløst fra 367 ccm til 506 ccm og på denne måten tilpasse de til det aktuelle chippets fuelkurve/fuelmap.
På generelt grunnlag fungerer alle dyser aldeles glimrende mellom 2,5 og 4 BAR. Det er som sagt chippet og mappet som bestemmer bensintrykket, ikke dysene.
Sist endret av Batland; 07/05/13 kl 11:48
Betviler ikke din kunnskap, men 300hk på org 530 med A-kam og 0.8bar trykk? Skulle likt å sett det oppsettet, motorstyring og bremsepapirer?
Har en kompis som bremsa 250hk på bensin, 1.4bar trykk med T3 Super60 steg1, 600cc dyser om jeg husker rett, Autronic SM4, org 530, T5Race-kam, F-innsug og FT-manifold. Halvere trykket og øke 50 hk er jeg interessert i å se hvordan fungerer
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.