Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  209
Side 6 av 47 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av 142power Vis post
    takk for bra svar, da skal jeg få dreid ned stemplene 72x4mmhvor. mye effekt holder b21et turbon til?
    Værsågod.

Det sies at 185 hk er maks.
    Ser vi på kompressorkartet under her, så ser vi at maks løftfløde er ca. 17,5 lb/min på 70% øyen.
    Det betyr ca. 175 hk før turboen begynner å levere utrivelig varm luft til intercooleren samtidig som baktrykket og eksostemperaturene øker.

Sist endret av Batland; 03/06/23 kl 10:45

Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Antall takk

Standard

sikkert ett dumt spørsmål,men kan man bruke samme turbo til 300hk forgasser oppsett som til efi?

Registrerte brukere 142power sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.
    Ca. 185 hk - maks, men problemet er at alt da går så lite effektiv og så varmt at det er uheldig.
    hvor høyt trykk kan kjøres med den turbon på min motor for at det skal fungere bra ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

hvor høyt trykk kan kjøres med den turbon på min motor for at det skal fungere bra ?
    Jeg mener at det er slik at når man skal trimme en motor så er det viktig å utnytte de fordeler den aktuelle motoren har. I dette tilfelle vil jeg anbefale at du strekker deg SVÆRT langt for å kjøpe denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...ca=volvo%20b20

Med en slik er potensialet 185 hk med kun 0,5 BAR ladetrykk forutsatt at du har en turbo som kan levere ca. 19 lb/min. med luft ved ca. 1,6 PR.

Her kompressorkartet til den gode Ford Sierra Cosworth / SAAB Gr.A turboen som oppgis til 305 hk.

Sist endret av Batland; 03/06/23 kl 10:46

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Team Tynner Vis post
    sikkert ett dumt spørsmål, men kan man bruke samme turbo til 300hk forgasser oppsett som til efi?
    Nei, det er det ikke.
    Jeg mener at man forsåvidt kan gjøre det, men at resultatene vil bli mye bedre og mer pålitelige hvis man velger litt større turbo til ett forgasseroppsett.

Man bør utnytte de sterke sidene som de forskjellige oppsettene har.

Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Antall takk

Standard

Nei, det er det ikke.
    Jeg mener at man forsåvidt kan gjøre det, men at resultatene vil bli mye bedre og mer pålitelige hvis man velger litt større turbo til ett forgasseroppsett.

Man bør utnytte de sterke sidene som de forskjellige oppsettene har.
    noe i denne gata for 300+ forgasser hp?
    http://www.himni-racing.com/turbocha...84-trim-450-hp
    eller blir den for stor?

Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Antall takk

Standard

Jeg mener at det er slik at når man skal trimme en motor så er det viktig å utnytte de fordeler den aktuelle motoren har. I dette tilfelle vil jeg anbefale at du strekker deg SVÆRT langt for å kjøpe denne:

Med en slik er potensialet 185 hk med kun 0,5 BAR ladetrykk.
    dette innsug sitter på bilen nå med 2 forgassere, men er ikke helt samme. det er 2 spjell i innsuget i tilleg til forgasser spjellene, vet ikke hva de er til.

fungerer det like bra tror du? tror jeg skal prøve å få det til med en forgasser først, for jeg har bare en turbo forgasser, så da må jeg få taki en til.
    kanskje prøve med en slik senere

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

dette innsug sitter på bilen nå med 2 forgassere, men er ikke helt samme. det er 2 spjell i innsuget i tilleg til forgasser spjellene, vet ikke hva de er til.

fungerer det like bra tror du? tror jeg skal prøve å få det til med en forgasser først, for jeg har bare en turbo forgasser, så da må jeg få taki en til.
    kanskje prøve med en slik senere
    Se her ja!!
    Det vil være dobbelt så dyrt å "turbooptimalisere" 2 stk. Strømbergforgassere som én stk, men resultatet blir 3 - 4 ganger så bra.
    Hvis du har en AT forgasser nå så kan du godt begynne med den.

Husk at:
    En B20A med A-kam og én stk. Strømbergforgasser har ett effektpotensiale på ca. 165 hk med lavkomp og 1,0 BAR ladetrykk.
    En B20B med K- kam og 2 stk. Strømbergforgassere har ett effektpotensiale på ca. 250 hk med lavkomp og 1,0 BAR ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 20/12/19 kl 12:27

Medlem siden
    07. mars 2011
    Sted
    hedmark, grue-finnskog
    Antall takk

Standard

Med en slik er potensialet 185 hk med kun 0,5 BAR ladetrykk.
    hvor mye effekt kan jeg få med b21et turboen og 1 forgasser hvis jeg kjører ca 0.5 i trykk?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

hvor mye effekt kan jeg få med b21et turboen og 1 forgasser hvis jeg kjører ca 0.5 i trykk?
    Rundt 150 hk tenker jeg.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Antall takk

Standard

b19a blokk
    940 manifold
    13c turbo
    1 stk strømberg gasser
    store fordelern
    intercooler

noe mer jeg trenger? Håper et 150hk eller mer med veldig kjørbare hester

Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Rabben Vis post
    b19a blokk
    940 manifold
    13c turbo
    1 stk strømberg gasser
    store fordelern
    intercooler

En stor lommebok til bensin
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

b19a blokk
    940 manifold
    13c turbo
    1 stk strømberg gasser
    store fordelern
    intercooler

På en "original" B19AT motor er det ladetrykket alene som bestemmer effekten.
    0,35 BAR = 135 hk.
    0,50 BAR = 150 hk.
    1,10 BAR = 210 hk.

Ladetrykk over 0,5 BAR krever ekstra modifisert forgasser og modifisert fordeler!

EFI bensinpumpe og Malpassi FKT1 eller FKT2 er helt NØDVENDIG.
    Hvis du ikke har AT turboforgasseren så MÅ originalforgasseren modifiseres.
    Kaldere high performance termostat anbefales på det sterkeste!
    http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid...roductID=20113
    http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/ra...1991-1999.html

Ett lite tips og forhåndsvarsel basert på erfaring:

Det vil alltid være folk med trege EFI biler som vil prøve å sabotere for oss som har velfungerende forgassermotorer, og som pga misunnelse ikke klarer å la være å slenge dritt.
    Sist endret av Batland; 11/02/23 kl 11:46

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Antall takk

Standard

Og er nok en org gasser som blir modifisert ja. Er vel at den må tettes? I en tråd på et annet forum er det en veileder, men hvis man følger den så mister man choke.. det er vel litt dumt? Så kan man bruke oring og tette i stede tror du?
    Og EFI bensinpumpe er vel k-jet pumpe, det får man kjøpt på biltema?
    Sist endret av Rabben; 09/03/13 kl 15:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Og er nok en org gasser som blir modifisert ja. Er vel at den må tettes? I en tråd på et annet forum er det en veileder, men hvis man følger den så mister man choke.. det er vel litt dumt? Så kan man bruke oring og tette i stede tror du?
    Og EFI bensinpumpe er vel k-jet pumpe, det får man kjøpt på biltema?
    Når jeg bygger om A forgassere til AT så beholdes selvfølgelig choken. Hvis man bare fjerner choken så starter ikke motoren når den er kald. Det man da må gjøre er å feiljustere forgasseren(e) til gi motoren så mye bensin at den starter når den er kald likevel. Det som da skjer er at både CO og bensinforbruket blir vanvittig høyt. Dette fører til at motoren starter dårlig når den er varm, at ventiler, tennplugger, stempler, eksosmanifold og eksosanlegg soter ned, at sylindrene bensinvaskes når motoren går, fyller motoroljen med bensin og sliter ut stempelringer og sylindre.
    Ett helt håpløst opplegg.

Det er dette som har gitt forgasserturbo ett så ufortjent dårlig rykte.

Du trenger ikke en K-jet pumpe til forgasserturbo. En vanlig F-pumpe er helt ok. Foreslår at du heller kjøper en brukt originalpumpe enn billig kinadritt.
    Sist endret av Batland; 09/03/13 kl 16:39

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Antall takk

Standard

Så da er det vel egentlig bare og finne seg en bil, motor og riktige deler. Prøvd å finne motor de siste dagene men ser ut som det ikke er å få tak i nærmest.

Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Standard Re: forgasserturbo-tråden

På en "original" B19AT motor er det ladetrykket alene som bestemmer effekten.
    0,35 BAR = 135 hk.
    0,50 BAR = 150 hk.
    1,10 BAR = 210 hk.
    Bare av ren nysgjerrighet, vet du sånn ca effekt med en "original" B21AT med IC og 1, 20 bar ladetrykk? Det var det jeg durte rundt med i min ungdom, og det er fremdeles en av de sprekeste bilene jeg har eid.
    Kjøpte "nybil" etterhvert, en BMW 528i som føltes direkte lat i forhold. Enda den var slett ikke noen sinke i trafikken den heller..

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk 2
    V70 2,0T 2000 mod.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Bare av ren nysgjerrighet, vet du sånn ca effekt med en "original" B21AT med IC og 1,2 bar ladetrykk? Det var det jeg durte rundt med i min ungdom, og det er fremdeles en av de sprekeste bilene jeg har eid.
    Kjøpte "nybil" etterhvert, en BMW 528i som føltes direkte lat i forhold. Enda den var slett ikke noen sinke i trafikken den heller.
    Når man regner på denne måten så regner man på potensialet. For at potensialet skal realiseres så trenger motoren å få riktig AFR blanding og riktig tenningstidspunkt.

Hvis vi forsatt tar utgangspunkt i 2127 ccm, 100 hk og 170 Nm fra grunnmotoren så fører 1,2 BAR ladetrykk via intercooler til at:
    1. Praktisk motorvolum øker fra 2127 til 4679 ccm!!! (JO!, det stemmer. Så effektivt er ladetrykk!)
    2. 100 hk øker til 220 hk.
    3. Dreiemomentet øker fra 170 Nm til 374 Nm.

Som du ser er en 2,8 L sugemotor 100% sjangseløs.

Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Når man regner på denne måten så regner man på potensialet. For at potensialet skal realiseres så trenger motoren å få riktig AFR blanding og riktig tenningstidspunkt.

Hvis vi forsatt tar utgangspunkt i 2127 ccm, 100 hk og 170 Nm fra grunnmotoren så fører 1,2 BAR ladetrykk via intercooler til at:
    1. Praktisk motorvolum øker fra 2127 til 4679 ccm!!! (JO!, det stemmer. Så effektivt er ladetrykk!)
    2. 100 hk øker til 220 hk.
    3. Dreiemomentet øker fra 170 Nm til 374 Nm.

Som du ser er en 2,8 L sugemotor 100% sjangseløs.
    Det er ganske rått ja. Var nok moment til å slite istykker førstegiret med oppvarma dekk iallfall. Men det gjorde ikke så mye for det var fortsatt nok krefter til å clutche løs med hjulspinn fra 2. gir.
    Gikk en mellomaksling en gang også, men foruten det så var det en solid lekesak.

V70 2,0T 2000 mod.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er ganske rått ja. Var nok moment til å slite istykker førstegiret med oppvarma dekk iallfall. Men det gjorde ikke så mye for det var fortsatt nok krefter til å clutche løs med hjulspinn fra 2. gir.
    Gikk en mellomaksling en gang også, men foruten det så var det en solid lekesak.
    Kjenner meg igjen i det der, men etter mange år har kompetansen økt.
    Med ET stempler, litt større turbo, slipt forgassernål og modifisert fordeler så har ladetrykket økt til 1,5 + BAR. Da river man løs med gasspådrag på 2. gear og clutcher løs på 3. gear.
    True story.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Antall takk

Standard

Batland ser ut som du kan gasser turbo litt over middels Hvis du har 5000kr og ei eller anna b18-b230 blokk. Hvordan hadde du bygd og hvorfor?

Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Kjenner meg igjen i det der, men etter mange år har kompetansen økt.
    Med ET stempler, litt større turbo, slipt forgassernål og modifisert fordeler så har ladetrykket økt til 1,5 + BAR. Da river man løs med gasspådrag på 2. gear og clutcher løs på 3. gear.
    True story.
    Hadde vært riktig morro å vært med en tur å kjent på det draget.

V70 2,0T 2000 mod.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Batland ser ut som du kan gasser turbo litt over middels Hvis du har 5000kr og ei eller anna b18-b230 blokk. Hvordan hadde du bygd og hvorfor?
    På så stramt budsjett så ser jeg bare én løsning, du må vente tålmodig til du finner ett undervurdert prosjekt som er tils.
    Den i særklasse beste og enkleste motoren å turbotrimme til godt resultat er en B21 med en genuin Volvo AT sats og ET stempler.
    Du eneste du trenger i tillegg i første omgang er en helt vanlig EFI bensinpumpe og en Malpassi BTR for å klare ca. 150 hk.

B21 med ET stempler er mest solid, har riktig kompresjonsforhold, smidd veiv, riktig topp, (dvs ikke 405/531) og har mest korrekt sylindervolum i forhold til den originale ventilstørrelsen. Dette gir mest korrekt dreiemomentkurve slik at bilen går godt uten at du knuser ned det originale drivverket.

Dette er viktig når man trimmer videre.
    Du kommer ikke langt med kr. 5000,- hvis du velger B230.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hadde vært riktig morro å vært med en tur å kjent på det draget.
    Kan bekrefte at det blir endel munter smiling for både sjåfør og passasjerer. Passasjerene smiler fordi opplevelsen ikke samsvarer med de fikk se under panseret og sjåføren pga det overraskede uttrykket de etterhvert får.

Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Kan bekrefte at det blir endel munter smiling for både sjåfør og passasjerer. Passasjerene smiler fordi opplevelsen ikke samsvarer med de fikk se under panseret og sjåføren pga det overraskede uttrykket de etterhvert får.
    Hehe, kan tenke meg du får se noen måpende tryner etter at de har smellt bakhuet i nakkestøtten x antall girskift ja.

244 turbon min hadde overdrivekasse med skyvknapp, og var koblet sånn at den funket uansett gir. Som en splitt altså. Artigste jeg visste når jeg skulle kjøre forbi eller imponere en passasjer var å legge inn 3. gir med od innkoblet, dra på til turboen begynte å ladde og så bare splitte rett ned med flat fjøl. Det var klin umulig å holde hodet ifra nakkestøtta da, det bare smallt på med fullt skyv. Og en forbikjøring så ut som en regelrett parkering. Men tenker med 1, 5 bar så hadde vel girkassa revna om jeg hadde gjort noe sånt.

V70 2,0T 2000 mod.

Side 6 av 47 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 19/09/10, 11:30