Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: V70 2.0t 2001 dyser

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard V70 2.0t 2001 dyser

    Heisann
    Kjøpte i fjor høst nye dyser til bilen da jeg håpte på at disse skulle hjelpe mot bensinkuttet jeg får på 1bar lufttrykk.
    Disse skal være s60r dyser og vi har prøvd de 2 ganger på bilen men de virker som 1 eller flere av de ikke virker.
    Tok nylig å målte disse med multimeter og 4 av de viste 15ohm mens den siste viste 13ohm.

    Det jeg lurer på da er om det har noe å si at den siste er 2 ohm mindre enn de andre og hvilken ohm skal dysene være på for at de skal fungere på min bil ?

  2. #2
    Registrerte brukere turboV7O sin avatar
    Medlem siden
    24. mars 2011
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    30
    Antall takk

    Standard

    di du har er på 15 ohm trudde di skulle vere på 12 ohm jeg ?? om det har no å si veit jeg ikke

    kansje noen andre her som veit ??

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Ingen som vet noe ?

  4. #4
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.047
    Antall takk

    Standard

    Motstandsmåling av dyser gir neppe noen annen pekepinn enn om de har brudd eller kortslutning. Overgangsmotstander i målepinner kan fort gi variasjoner på en ohm eller mer for så lave verdier.
    Hvis man kan låne et instrument som måler induksjonsverdier på spolene (vekselstrømsmåling) er det større sjanse for at man kan vurdere om det er forskjell på dysene.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. #5
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    regner med det er høg ohm og lav ohm dyser du prøver å få frem, den lille forskjellen i motstand der er ukurrant, og kan nesten bare vere temperatur forskjeller.

    og grønner bosh dyser viser til at du ikke helt har peiling på hva du holder på med da de er alt for store til din motor selv med "chip" husker ikke helt om det var du som hadde koblet av tcv, og da er det ikke dysene som er feil bil bensinkutt på en bar, det er mest sannsynlig overboost protection som er programmert inn i hjernen som setter inn bensin kutt, de grønne bosh dysene er i overkant store for R modellene og, dette har med fuel trim verdier og duty cycle med å gjøre, hadde lønt seg mer å gått for oransje(2.4T) dyser eller blåe(t5) dyser, du soter ned motoren din på cruise kjøring og tomgang med så store dyser, samt soter ned lamdasondene dine, sistnevnte som er med på å regulere bensinblandingen i lag med lmm, men de kan ikke regulere uendelig, de har limits som de holder seg innenfor.

    kjører du på 98 oktan ihvertfall når du fjusker opp trykket til 1 bar? for med chip så lader den ikke 1 bar.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  6. Takk Rallyket takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    At jeg ikke har peiling på dyser vet jeg veldig godt og det er jo en grunn for at jeg spør her da men motstanden på dysene ble målt inne, jeg målte de rett fra forpakningen sin og de har ikke vært prøvd på over 1 uke så de har ikke vært i bruk i mellomtida.
    Bilen er som sagt en 2001 v70 2.0 turbo som er chippa med bsr stage 1. Orginal turboen er byttet ut med en 19t turbo (ja jeg vet chipen egentlig er ment for orginalturbo som er lavtrykk og ikke 19t som er høytrykk).
    Før turboen ble byttet så kjørte jeg på 1.3-1.4bar i trykk med samme chippen og da var det ikke tegn til noe som helst bensinkutt. Ja jeg vet det er en vesentlig størrelse forskjell på turboene og den ene er lavtrykk og den andre er høtrykk men da skulle vel fortsatt overboost protection sperra med den gamle turboen på 1.3-1.4 bar trykk også ?
    Har byttet til større intercooler og har nylig fått påmontert effektanlegg Ferrita rustfritt med 3" downpipe og racecat. Jeg har prøvd både med tcv tilkoblet med slangene riktig og med tcv frakoblet med slangene blendet. Akkurat nå har jeg Actuatoren fra orginalturboen montert på da den ikke er så hard å dra ut kontra 19t actuatoren som er veldig hard å dra ut. Det er ganske stor forskjell i trykket på actuatorene(orginal actuator ca 1bar trykk,19t actuator 1.5bar trykk og mer) og jeg kjører nå med ca 1bar trykk målt av turbotrykksmåleren.
    Overboost protection er vel styrt av chippen og sperra er vel på 1 bar trykk ?
    Men mitt spørsmål er da skal overboost protection fortsatt slå inn selv med tcv frakoblet ? For den slår inn både med tcv tilkoblet og frakoblet.

    Men det jeg egentlig lurer på er vel hva som kan gjøres for at den overboost protection ikke skal slå inn i det hele tatt ?
    Må bilen mappes om ?

    Og ja jeg kjører bare med 98 oktan, det har jeg gjort helt siden bilen ble chippa.

  8. #7
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    er ingenting som heter høytrykk eller lavtrykks turbo, alt etter oppsett og software, alle turboer har en flow chart som viser luft fløde med ett visst trykk, og kalle original turboen for lavtrykks turboen blir egentlig feil.
    på 1 bar så leverer 19t turboen mye mer luft enn hva 12t(original size om jeg husker rett) gjør, visst du finner tak i flow chartene så kan du se hvor mye 19T leverer på 0.5 bar, det kan vere like mye som 12T på 1.3 bar, du må se i flowchartene for å finne ut dette, dekan du få med www.turboservice.no vil jeg tro.
    En liten turbo som 12T har ikke mye ekstra luft å levere etter en bar, de 0.2-0.3 ekstra er veldig lite sammenlignet med lade trykk fra 0.5 til 1 bar. dette har med å gjøre turbin hus, turbin turtall etc ,mye formler i dette.

    Overboost protection er på flere parameter , banke sensor, høyt turbotrykk(denne blir modifisert med chipping) etc.
    når du sier actuator så regner jeg med du mener wastegateklokka, 19T har sikkert en betydligere stivere fjør for den ikke skal åpne ved uønsker ved høyere trykk, mens på 12T turboen så er den mykere for den lader mye tidligere og da begynner den åpne sakte på ett visst trykk for å ikke overskyte ladetrykket som motoren er programmert til å ha. 19T turboen lader sikkert ikke noe særlig for langt opp på registeret\turtallet pga den er så stor kontra en 12t som lader tidligere.
    Men åpningstrykket kan du og stille inn på wastegate klokka, dette skal du helst ha peiling på hva du gjør når du stiller dette. f.eks en s60r ligger åpningstrykket på 0.4-0.6.

    ja, den skal forsatt slå inn me tcv avkoblet, er alltid dobbelt opp med sikkerthet på ting som kan føre ting motorhavari.

    bilen må absolutt mappes om når du gjøre slike store endringer, noe du på egen hånd først kan gjøre er å skaffe en a/f ratio måler som f.eks den her
    http://www.autozone.com/autozone/acc...er=867790_0_0_


    da ser du blandingsforholde til motoren, om du kjører for magert eller for tykt. dette er utrulig viktig med tanke på havari. og spesielt med tanke på når du gir full gass.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar
    Det her var mye informasjon om ting du tydeligvis har peiling på
    Har du noe tips til steder hvor jeg kan mappe bilen ?

  10. #9
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Np
    Desverre så har vi begrenset med plasser som kan mappe bilen, nærmeste blir bsr og autotech i sverige, om jeg husker rett så koster det 10 000sek.
    http://atechmotor.com/
    www.bsr.se
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  11. #10
    Registrerte brukere brukernavn sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2012
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    870
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Hvordan stilles åpningstrykket?

  12. #11
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    ved å stille forspennet på fjøren til wastegate klokka. vri på den lange stangen.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

Lignende tråder

  1. Ole B. :V70 2,0T 2001
    By Ole B. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 56
    Siste post: 06/02/12, 19:41
  2. 2001 V70 2,4l
    By Ronnyh in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 22/08/11, 16:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •