Husket å fylle olje i hullet til oljeturen på turboen før du koblet alt sammen og startet bilen? Lar du bilen blir driftstemp før du begynner å flate pedalen i gulvet? Lar du bilen gå på tomgang en stund etter du har kjørt den litt hardt? Dårlig luftfilter som turboen gjerne spiser litt deler av iblandt? Slanger på sugesiden av turbo som blir sugd flat? Dårlig oljetrykk? Får turboen for mye olje? Har du olje restriktor på oljetur ledningen? Stor nok oljeretur? Er oljereturen over oljenivået i bunnpannen? Patikler i oljen som gnager seg fast i lagrene på turboen?
Masse spørsmål her nå, men de fleste er verd å sjekke og kan ha noe med at en turbo ryker fort
Sist endret av gl740turbo; 01/07/12 kl 02:00
Hmm hørtes jo nesten ut som at du har tatt topp-pakningen da, for det var jo sånn min blei etter jeg kjøpte T3T4 av bror din i fjor sommer
95mod Nissan 200SX S14A
95mod 940LT
JAG GASAR TILLS DET RASAR
Lenge sia jeg har lagt ut noen bilder.
Bytta toppakning her om dagen:
Var også å henta meg en delebil 07.07, en 740 GLT. Planen foreløpig er å få 16v med pustehjelp i 940in etterhvert
Ga 4000 kr for delebilen å det var nye skiver og klosser bak, foran var de heller ikke så gamle, 16v motor og når jeg var på vei til å ta av bremseskivene bak fikk jeg se et fint lite skilt:
Dette
Sist endret av Cato T; 15/10/17 kl 23:24
det der var jo et kjedelig skilt å se cato :P
ja er godt med litt oppturer å
Kasta sammen en F motor med turbo nå, bare så bilen er kjørbar. Det var sorgen å gå ned til 13c og nesten ikke no turbotrykk, men da blir det ikke så stor overgang til vintern når jeg skal kjøre l200 igjen :P
Måtte prøve ocean felga på bilen også, synd felga er ubrukelig når man ikke har valsa hjulbuer, stivere dempere og justerbart panhardstag.
Liten film av slakken i turboen som satt på bilen før:
Sist endret av Cato T; 15/10/17 kl 23:25
Var litt mye slakk, men i all hoved sak er det slakk inn/ut som har den store betydningen. Oljetrykket skal balansere akslingen slik at den går beint. Altså opp/ned slakk er det i alle turboer, men selvfølgelig ikke så mye da
Hvor mye skal du ha for turboen om du skal selge den?
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
[QUOTE=Cato T;617886]Kasta sammen en F motor med turbo nå, bare så bilen er kjørbar. Det var sorgen å gå ned til 13c og nesten ikke no turbotrykk, men da blir det ikke så stor overgang til vintern når jeg skal kjøre l200 igjen :P
Måtte prøve ocean felga på bilen også, synd felga er ubrukelig når man ikke har valsa hjulbuer, stivere dempere og justerbart panhardstag.
Trudde nesten det var bilen min jeg nå Pen bil. Du må se innpå prosjektet mitt også :P
Har ikke skjedd stort her i det siste, bortsett fra at jeg har satt i FK motor igjen, med 200 oppsett.
Ellers har jeg begynt å gå lei bilen og miste motivasjonen. Men får vel satse på at jeg får den igjen etter en stund.
Et par filmer av bilen, ikke akkurat veldig frisk :P
http://s47.photobucket.com/albums/f1...t=IMG_0193.mp4
http://s47.photobucket.com/albums/f1...t=IMG_0194.mp4
Sist endret av Cato T; 03/10/12 kl 21:00
Sett den bort i vinter, så skal jeg love deg det er motivasjon når du tar den frem til våren
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Sist endret av Cato T; 15/10/17 kl 23:26
Synes du kan gi vekk de blå koppene til meg
Blir nice med compomotive mo6 sommersko
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
Hmm.. Bladde igjennom tråden her nå, og det er noe som skurrer litt Du sier du kjører pent, og at du bare har uflaks, men det må jo være noe med kjøringen din når nye turboer blir slakkete på kort tid, du sprekker stemplene og kjører rådene gjennom blokka, samt makulerer en forsterket clutch
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
Det der skreiv jeg like etter jeg fikk lappen :P
Bilen har blitt brukt hardere nå i seneste tid. Stemplet og råden gikk pga tenningsbank, å når det skjedde kjørte jeg faktisk pent. De nye turboene som gikk trur jeg er pga at jeg mista litt oljetrykk. Clutchen gikk plutselig når jeg tuppa clutch for å ta noen piruetter, men den nye trykkplata tålt mye mer juling.. Enda det er lik trykkplate
Sist endret av Cato T; 20/01/13 kl 12:45
Har handla litt nå i det siste så da er det vel på tide med en oppdatering.
Kan vel starte med de nye felga mine. Fikk tak i noen 8,5*18 Superstar Bügel felger. De var rett og slett helt jævelige når jeg fikk de, var masse bremsestøv overalt. Men etter en runde i badekaret ble de litt bedre hvertfall.
Litt bilder:
Før vask:
Etter vask:
Så har jeg handla motor av Tor24 som han har satt sammen for meg. Meget bra arbeid og jeg ser fram til å få den ned i bilen
Kan starte med litt specs:
Bunndelen:
- Modifiserte B234F stempler for lavere komp, men squish bånd er beholdt.
- Nye stempelringer
- H-profil råder
- Grundig rengjort og nymalt 230FK rødblokk som er maskinhonet.
- Polert og avbalansert veiv
- nye lagre
- Alle deler er rengjort
- Vektjusterte stempler
- 16v billet breit reimhjul
- Høyeffekts oljepumpe
- Ny vannpumpe
Toppen:
- Overhalte ventiler
- Lett porta for turbobruk
- Multivinkelseter
- Pakke med hardere ventilfjører og retainere
Så litt bilder av godsakene:
Kjøpte et grenrør ei stønn før jul som jeg tenkte jeg skulle prøve å få brukt:
Dårlige bilder tatt med iphone søppel:
Så kjøpte jeg ny vinterbil rett før jul, sitter bilstein clubsport rund baut på den. Tenkte jeg skulle fløtta de over til den grønne til våren
(Ja, bilen er stygg :P)
Sist endret av Cato T; 15/10/17 kl 23:30
Bugel er drit tøft!
Får du dei på bilen uten bredding?
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Tøft
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car