Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Motorstopp

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2013
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Question Motorstopp

    Hei

    Tok en kjøretur på ca 20 min og stoppet bilen. Var ca -10 ute, men bilen hadde nådd normal driftstemperatur. Skulle kjøre igjen etter 5 min men da ville den ikke starte. Motoren snurret fint men ingen livstegn ellerers. Etter ca 10 min startet den, og gikk på tomgang i 5 sek før den daua.

    Under enkelte omstendigheter, spesielt veldig kalde temp skyter motoren i luftfilteren under moderate/harde gasspådrag i 3. gir eller høyere, altså når den ikke klarer å spinne umiddelbart. Var én gang tidligere i vinter at bilen stoppet av seg selv under kjøring på ca 1500 omdr i slak motbakke, men startet uten problemer etterpå. Ser at det er litt oljerester på luftslangene til turboen og i dumpventilen.

    Har en 940 med b230fk med følgende mods:
    Biltema åpen dump
    Åpent luftfilter
    Viking ecomax chip
    Oppjustert ladetrykk til 0,8 bar
    3" eksos fra turbo og ut

    Er min første Volvo, og nevnte mods er gjort av forrige eier.
    Har kjørt 1500k siden jeg kjøpte den, og den har gått jevnt og trutt på 98 oktan uten problemer.

    Har ikke testet noen ting selv enda, men har lest endel her på forumet om div feil og feilsøkingspunkter som jeg skal se på i morgen.
    Snakket med en kar som mente at noen ble plaget med åpen dumpventil på disse motorene, og at motoren kunne stoppe "uten grunn" på tomgang.
    Skal gå over tenninga fra coil til plugger, lambdasonde, luftmengdemåler og bensinpumpe i morgen. Tenkte også å blåse igjennom IC hvis det ligger mye oljegørr der. Må vel investere i feilkodeverktøy, noen typer som er å foretrekke her? Si gjerne om det er flere punkter som kan være fornuftig å sjekke!

  2. #2
    Registrerte brukere Espen-K sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2010
    Sted
    Horten
    Innlegg
    802
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville også sjekket om registerreima har hoppet over.
    Min 91 volvo 945 SOLGT..


    I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.

  3. #3
    Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Innlegg
    1.549
    Antall takk

    Standard

    diagnose verktøy har du.. ligger på ene dempertårnet..
    motorn har fungert fint ellers? hva ligger bensin forbruke på? kansje bensin trykke kødder litt? (tett bensin filter)
    Kan vere noe tennings deler som er slitt. sjekk rotor lokk, plugger.. og du kan sjå om loddingane er dårlige på formotstanden..
    Så leite etter vakum lekasje.... koble ifra den biltema dumpen. (disse motorene tåler ikkje vakum lekasje) start opp motoren. om det går. og spray start gass runt omkring i moderate mengder.. og hør om motoren ruser seg opp litt.. sjekk spessielt nøye rundt insugs pakkninga..
    Om du sjekker regreima, så ambefaler eg deg og kjøpe en ny om den ser slitt ut.. også nytt stramme hjul. og tennings deler. (og slikt kjøpes IKKJE på biltema) det blir bare meir problem ut av..

    Korleis høres det ut når motoren dør? kutter den med en gang. eller bjynder den og halter og fjuske og dør ut en etter en syl om gangen?
    Når er det motoren dør? er det under på drag? på høyt turtal? eller akkoratt når du slipper gassen og bilen går ned på tomgang?
    eller når den går litt på tomgang? hvordan høres den ut på tomgang?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2010
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Hadde åpen dump på min forige 940 og når den hadde sluppet ut en god del med luft så dauet bilen av.
    Pleier og skje forde lmm ikke får målt lufta som blir slipt ut, og da blir det feil blanding.
    Men blien stoppet ikke på tomgang og gikk reint of fint.

    - Volvo 744 Turbo 1986
    - BMW E30 M3 1987 <3

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    175
    Antall takk

    Standard

    Kjører du med åpen dump anbefales det å flytte lmm.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2013
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Motorn har fungert fint, bruker ca 1,05 på langkjøring, rundt 1,2 på blandet kjøring. Skal sjekke bensinfilteret også!
    Den gangen motoren stoppet døde den av seg selv helt uten fusking eller sånt i forkant. Et par ganger i det siste har den mistet litt kraft i 2-3 sek under svakt gasspådrag, uten at motorgangen høres annerledes ut. Har ikke klart å bite meg merke i spesielle forhold e.l. når dette skjer annet enn at motoren ikke er helt varm. Kjører selvsagt rolig på kald motor.
    Rart om reg reima har hoppet over idet den stoppet, merket ingenting helt til jeg skulle starte bilen igjen, men har det i bakhodet om jeg ikke finner noe annen feil.
    TicT3: Forrige eier hadde også samme problemet, den hostet og gikk ureint. Men han flyttet lmm og problemet forsvant. Skal se hvor han har plassert den i forhold til original plassering mtp dumpventil osv. Til vanlig står den og bakker på ca 800 omdr, men synker hvert 3-4 sek til 600-700 omdr.. Kommer antageligvis av chippen, har lest at vikingchippene kan gjøre tomgangen mer ustabil.

Lignende tråder

  1. Motorstopp
    By Volvo_TomTom in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 12/05/12, 13:18
  2. Motorstopp S70 1998 B5202
    By Espen69 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 27/07/11, 12:53
  3. motorstopp i fart!!!
    By 855 tdi in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/02/11, 09:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •