Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Limp mode og andre problemer med min bil!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard Limp mode og andre problemer med min bil!

    Har skrevet en kort og en lang detaljert versjon av problemet. Jeg kan i utgangspunktet nærmest ingenting om bil, så det blir helt sikkert en del irrelevant fakta, men håper jeg har fått med det viktigste.

    Bilen er en Volvo s60 2003 2.0t.

    KORT VERSJON:

    Bilen gikk i "Limp"-mode med meldingen "Motorprestanda nedsatt" samtidig som oljelampen gikk på. Pga lavt oljenivå fylte jeg opp olje og da jeg kjørte bilen hjem forsvant meldingen og oljelampen. I løpet av den samme turen, kubbet bilen og da jeg startet den igjen var det kommet en ny melding om "Motorsystem serv. erfordras" og oljelampen gikk på igjen. Orginal meldigenen om nedsatt motorkraft var IKKE kommet tilbake. Jeg prøvde så å hente ut noen DTC-er, og etter jeg hadde fått skrevet de ned, fikk jeg en ny melding om "lavt batterinivå". Siden det har jeg ikke fått start på bilen.

    Bilen står altså nå med tomt/ødelagt batteri, en melding om "Motorsystem serv. erfordras" og både den røde oljelampen og den gule motorlampen står på. Hva kan dette være, og hva burde jeg gjøre?

    Dette er DTC-ene jeg har klart å få hentet:
    BCM
    checking
    SRS
    rdy
    ECM
    dtc set
    AUM
    not checked
    CEM
    dtc set
    DIM
    ready
    DDM
    dtc set
    CCM
    checking
    PDM checking
    REM
    checking
    SWM
    ready
    UEM
    dtc set


    LANG VERSJON:

    Var på vei til et besøk hinn dagen, bilen har siden jeg kjøpte den i oktober ikke hatt noen problemer og har rullet og gått som den skulle, men det som skjedde på veien her var at motoren gikk inn i det som jeg har forstått ofte kalles "limp"-mode med meldingen "Motorprestanda nedsatt". Dette skjedde samtidig som oljelampen gikk på. Oljelampen har vært på et par ganger før jeg starter bilen de siste dagene, men gikk alltid vekk etter at jeg startet opp. Var nok sløvt å ikke fylle tidligere, men trodde ikke det var så lite som det var. Første tanken min var at det kanskje kunne være så enkelt, så fikk fylt på ny olje og kjørte en liten tur for å få bilen hjem. Dette fungerte tydeligvis en liten stund. Oljelampen forsvant og bilen gikk ut av "limp"-mode og det virket som at alt var i orden!

    Er det mulig at bilen går i limp-mode bare pga olje mangel, eller må det mer til før dette skjer?

    Uansett, iløpet av turen hjem kubbet bilen helt. I detalj, så bremset jeg ned før et kryss og det hoppet opp en melding på infoskjermen og oljelampen gikk på igjen. Husker helt sikkert hva meldingen var pga motoren og alt annet skrudde seg av, men tror at hele meldingen kan være "brems system serv. erfordras" om den eksisterer. Det sluttet ihvertfall på ".. serv. erfordras". Det kan bare være tilfeldig, men dette var også den første og eneste gangen jeg brukte bremsen i løpet av den turen.

    Kan det være noe i veien med bremsene? Har hørt det kan være bremsens posisjons sensor eller noe i den dur.

    Da jeg skulle starte bilen igjen for å komme meg ut av krysset, ville den ikke starte på mange forsøk. Fikk den i gang til slutt og rullet ned til en parkeringsplass. På parkeringsplassen prøvde jeg igjen å starte bilen et par ganger og alt fungerte, men nå var det dukket opp en ny feilmelding; "Motor system serv. erfordras" og oljelampen står på. Dette er forresten første gangen jeg ikke har fått start på bilen. Lot bilen stå over natten og neste dag etter masse googling fant jeg ut hvordan jeg kunne nesten sjekke DTC-er. - Fikk ut disse:

    BCM
    checking - Break Control Module
    SRS
    rdy - Supplementary Restraint System
    ECM
    dtc set - Engine Control Module
    AUM
    not checked - Audio Module
    CEM
    dtc set - Central Electronic Module
    DIM
    ready - Driver Information Module
    DDM
    dtc set - Driver Door Module
    CCM
    checking - Climate Control Module
    PDM checking - Passenger Door Module
    REM
    checking - Rear Electronic Module
    SWM
    ready - Steering Wheel Module
    UEM
    dtc set - Upper Electronic Module

    De som står "checking" ville ikke bli ferdig. Hvor lang tid skal det egentlig ta? Eller er det riktig at det står checking?

    Det som er verdt å merke seg er at "Motorprestanda Nedsatt" meldingen er helt borte og har ikke vært på displayet siden jeg fylte olje. Etter at jeg hadde hentet ut DTC meldingene og skrevet ned alt, kom det en melding om "lavt batterinivå" i tillegg til "Motorsystem serv. erfordras". Jeg ikke hva sistnevnte er, men tydeligvis er jo batteriet forhåpentligvis bare tomt og må lades, men muligens også ødelagt?


    Hva kan dette være, og hva burde jeg gjøre? - Eventuelt, vet noen om gode Volvo verksteder i Bergens området?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Hei,begynn med å lade evt bytt batteriet til ett nytt.Dårlig batteri kan forårsake mange rare feilmeldinger på bilene våre.få alle feil meldingene slettet å se hvem som evt kommer på nytt.Sikkert noen i bergensområdet med kodeleser som kan hjelpedeg med dette.lykke til

  3. #3
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.579
    Antall takk

    Standard

    Hei, definer Bergensområdet. Om det er i nordhordland så kan jeg være behjelpelig, har en enkel kodeleser og har tilgang til en mer avansert en også. I første omgang kan en få sjekket de feilkoder som ligger i motorstyring og forsøke å slette de, kan også være behjelpelig med å finne ut hvilken betydning kodene kan ha.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Bilen står under Sotrabroen for øyeblikket, så om du vil kjøre ut en tur og gi meg en hånd, så takker jeg ikke nei Jobber hele juleferien, så må ble enig om tid isåfall. Jeg starter ihvertfall med å sjekke væskenivået på batteriet og få noen til å hjelpe meg med noen startkabler eller lignende i førsteomgang for å få bilen i gang. Batteriet lades vel så lenge motoren står på?

    Når det gjelder kodeleser, er det ikke bare å kjøpe en slik fra biltema eller lignende (~500,-), fungerer det greit på våre biler? Tenker at det hadde vært greit å ha!

  5. #5
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.579
    Antall takk

    Standard

    Batteriet er sikkert like gammelt som bilen, så det er igrunnen bare å bytte. Men før du gjør det, så må du sette startkabler på slik at du får lest ut feilkodene. Du kan bruke en slik billig sak fra biltema, den leser av de på motorstyring. Deretter kan du slette feilkodene og skifte batteriet. Derfra er det bare å prøve bilen og se om det kommer koder igjen. Videre feilsøking kan vi evt ta derfra om jeg har tid
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye koster et nytt batteri da? Omtrent?

  7. #7
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.708
    Antall takk

    Standard

    Alt mellom 1200 og 2500 viljeg tro
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Jaja, fikk alt fikset til 800 på merkeverkstedet. Det var så enkelt som at det var feil spenning på batteriet og derfor satte elektronikk systemet bilen i en sikker-modus. - burde nok skaffe meg en kodeleser så jeg kan finne slike feil selv :P

  9. #9
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    800kr for 2 min?ja da har du vært på merkeverksted hehe

Lignende tråder

  1. 96 S40, går i "limp-mode" etter motorvask. Kutter motorkraft.
    By Mor10 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 13/06/12, 23:29
  2. -007 lmm vs andre lmm
    By gatebilboy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 29/09/11, 16:18
  3. Lys problemer speedo og lysbryter problemer
    By MortenØ in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 2
    Siste post: 24/07/11, 17:48
  4. Andre smileys?
    By Joakim-G_R in forum Forslagskassen
    Svar: 5
    Siste post: 20/12/09, 17:03

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •