Ser bra ut Ikke mange sånne innsug å se egentlig, alt for få! Kan nesten begynne å lagen noen sånne
Ser bra ut Ikke mange sånne innsug å se egentlig, alt for få! Kan nesten begynne å lagen noen sånne
Nei veldig flink til å ikke nå deadlines! men setter meg selv litt urealistiske tidsgrenser for å tvinge meg selv til å få gjort ting litt radig... "normale" hadde sikkert ikke begitt seg ut på noe slik som dette med mindre det var et langprosjekt Har begynnt med selve elnettet nå. er ferdig med det mekaniske Meget fornøyd med det progressive spjeldet er jo 65mm 960 spjeld så med linjært spjeld blir den veldig nippy på gassen, så har gjort så den blir ganske rolig i starten av pedalvandringa og etter 30* åpnes det i et blaff
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Må vel gå ant å få til noe film, men kommer jo ikke til å gå så fært med noe i landet 155-160hk Skal primært bare funke og være kjørbart, derav det "spaca" innsuget... bruker litt BMW triks for å få mere bunndrag ut av K-kammen samtidig som at den blir littegranne sprekere nærmere rødstrek på 6000rpm...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tja vært litt slapt med oppdateringer noen dager nå, men har vært såppass i ful lsving at jeg ikke har tatt meg tid til å oppdatere før nå...
Nå er alt det mekansike gjort ferdig, så nå er det "bare" å lage/modde harve, kopple opp å fyre
Hallgiver som sync. Modda fordeler med nytt lokk i alu som holder hallgiver også har jeg dreid ned akselen til fordelerrotoren og pressa på en slik halvmånesak som kommer fra 960 og 850
Påmontert'
Har også lage en brakett i rustfritt som holder 2x2 coilen slik at jeg kan benytte originale tennkabler
Får se om det kommer en oppdatering i kveld
Sist endret av Njål Nilssen; 10/01/13 kl 01:04
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Bare for å lure på en ting, kunne du ikke brukt B230K fordeler? Sitter jo hallgiver i, og bare sveisa igjen 3 av åpningene på rotorkransen eller hva jeg ska kalle den? :P
Dritkult. :-D Liker at du lager alt sjøl.
Sent from my GT-N7100
hvorfor er dysene plassert der de er plassert nå?
Hvorfor ikke på de første traktene som går inn på topp?
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Dysene er plassert der de er med ren hensikt. Bedre forstøving... 3 bar bensintrykk er ikke nok til å få bensinen til å spontant fordampe seg når den kommer ut av dysa, så gir ganske enkelt bensina bedre tid på å fordampe. Samt siden det er Y-spray mønster på disse grønne "R" dysene så er satt slik at de sikter på skrått inn i trakta og skrått på traktveggen.
Noen gang tatt en stråle å sprayet den på skrå eller rett mot en vegg før? Det man i prinsippet oppnår er fordelen av samme kjøleeffekt som forgasser, men enda bedre forstøving enn portmonterte dyser. Noe F1 har benyttet seg av lenge En annen liten bonus er at man får større masse i runnerne hvilket gir kraftigere tuningpulser. En bieffekt er at tuningpulsene også hjelper på med å forstøve enda bedre...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Tja begynt på "medusa" da... (aka ledningsnettet)
EZK borte og venstre nett montert i eneste som mangler er å terminere pluggene til hhv veivposisjonsgiver og kam-sync (VR og HALL sensorene) De to skjerma tvinnaparene til sensorene og jordingsledningene til coil1/4 og coil 2/3 er også trekt tvers under dashen til høyre side hvor DTA'n skal sitte.
Har også begynt på det høyre nettet. Kjekt at bilen hadde LMM originalt for de ledningene går på høyre side og når den er fjernet betyr det at det fint er plass til både MAP, MAT, CLT, TPS, 5V, Sensor GND, PWR GND, IAC OG jordingsledninger fra alle de fire dysene tilECUfordelt på de to åttepins kontaktene... tror faktisk ikke det er kødd at jeg har revet ut nesten 3kg med unødvendige ledninger Gjenbruker så mye som mulig av originalnettet somECUreleer og støyreleet til dysene Fant også ei fin helt individuell gul ledning som gikk direkte mellom EZK og LH2.4 som nå blir brukt til tacho-signal fraECUtil dash via en lup i den store svarte kontakten på V-side...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Ok.
Jeg tipper du skal få prøvd deg her, spesielt på tomgang og cruising, men håper selvsagt at jeg tar feil og at dette blir ubetinget suksess.
Hvis du tar en hageslange uten spreder og spyler mot en vegg så blir strålen forstøvet bedre etter at den har truffet veggen.
Hvis du spyler skrått på en vegg med en hageslange som har spreder og som forstøver som en EFI dyse, eller bedre, da blir forstøvingen dårligere, dråpene blir større, de triller nedover innsuget, de har liten overfalte vs vekt, de antenner vanskelig, brennhastighten er lav osv osv.
Forska på det før jeg valgte å plassere dysene der skjønner du hadde ikke plassert de der uten litt forsking først... veggene i hele trakta er så ru at man neppe hadde fått solgt innsuget til noen som tror alt skal være slett og glatt... om det i det heletatt dråper seg, så knuses de mot rillene og under testen kom blandinga ut som ei fin-fin tåke i enden av trakta så har ikke så veldig store bekymringer egentlig, dog man kan ta feil og at situasjonen blir litt annereldes når motoren selv suger inn lufta med lydpulsene bør igrunn bare gjøre det enda bedre, men vi får se..
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Dette ser spennende ut! Skal følge med her helt klart
Volvo 850 2.0 T5. http://forum.vccn.no/showthread.php?...)-V70-lister-)
Eks biler.
1985 VW Golf 2. (Solgt)
1986 Volvo 240 B230A. (Solgt)
1974 Volvo 142 B20A. (Solgt)
1987 Volvo 240 B230K. (Hugget)
1987 Volvo 740 Turbo Intercooler. B230ET/B23ET. 250HK (Solgt)
1986 Volvo 740 Turbo Intercooler. (Hugget)
1985 Volvo 740 Turbo intercooler. (Hugget)
1995 Volvo 850 stv 2.0 126HK. (Hugget)
Tja
Tidligere i dag... spaghetti ala Njål
Og nå i kveld; Kun TPS, coil og dysene som trenges å kobbles i motorrom nå, montere slangen mellom filterboks og spjeld, også er resten av arbeidet inne i bilen! Ser man bort fra det å trekke K-thermocouple (EGT) og brebåndslambdakontakt gjennom torpedon...
Etter slikt er gjort, etECUpwr relé kopplet opp og masse pinner stappa i motorstyring så skulle det vel være dags å begynne å kinne
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Må nesten legge ut film av denne når den er ferdig, blir nok veldig bra
Volvo 760ft sedan prosjekt
Volvo 960 sommerbil