Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Kjøp av Volvo 940 Turbo!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2012
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard Kjøp av Volvo 940 Turbo!

    Hei, tenker jeg snarest skal kjøpe meg en Volvo 940 Turbo, og ville høre litt av hva dere kan anbefale. hadde også vært greit å kjøpt en original. det jeg har tenkt til å gjøre i første omgang er å sette effektanlegg, og kanskje dumpventil.

    har sett på en rekke forskjellige og falt litt for en B230FT turbo 165hk

    http://www.finn.no/finn/car/used/vie...nkode=38852483

    her er et eksempel på en som er så og si orginal osv. trenger hjelp
    Sist endret av Espennk; 13/12/12 kl 22:17

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Det eneste av betydning som skiller FT fra FK er grunntrykket på wastegaten. De fleste kjøper seg gjerne bil med FK motor, så bytter man wastegate. Da har man FK med 165hk istede for originale 136hk.
    Hvis man chipper bilen kan man øke trykket enda litt mer å havne på realistiske 190hk +/- (Disse chippene reklameres som oftest med økning til 220hk e.l.)

    Hva mener du med justerbar turtallssperre? Vet du hva en turtallsperre er? Å hvorfor har du behov for å justere den?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2012
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    hmm, fikk bare høre at man kunne justere turtallsperra litt ned , hmm men har et eksempel her da https://www.youtube.com/watch?v=87XfAQDFmH8 er det ikke turtallsperra som slår inn her? altså slik at den ikke må altfor høyt opp i turtall før den slår inn, syns det var litt fett å høre på serru, men bare kom med innspill D

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Turtallssperra er en original sikkerhetsfunksjon som hindrer motoren i å nå for høyt turtall. Finnes vel på alle biler med elektronisk innsprøytning. Slår vel inn rundt 6000rpm originalt på rødblokka eller noe sånn. Har ikke kjørt på sperra jeg, bruker å gire rett før. Å holde en bruksbil på sperra er ikke å anbefale i lengden hvis man skal ha bilen en stund

    Angående justering av sperra, så må du gjøre det i microcontrolleren (må programmeres i software) i styringsboksen som har med dette å gjøre. I noen tuningchipper er sperra flyttet litt høyere for å tillate mer turtall på motoren i håp om å hente ut litt mer toppeffekt. Har ikke hørt om noen som har ønske om at sperra skal starte tidligere før nå

    Fett å høre på sier du? Det syns jeg også når jeg hadde kjøpt min første bil som 18-åring. Men dette er ikke noe man kødder med hvis man skal ha bilen. Jeg drev også med mye fjortismods på førstebilen. Masse bråk fra eksos, turtallssperre når man kunne, fansy lys, åpent luftfilter, bass osv... Bilen holdt vel i ett år før alt svetta olje og ting sang på siste verset. Dette var dog ikke en Volvo, men motor er motor

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Er nok orginal den bilen der. Tipper den bare mangler bakerste lyddemperen Er forresten ikkje turbo i den der, FB motor som betyr annen topp og kam. Har 131hk mot 116 som er vanligt.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. mai 2012
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Hehe du sier noe der for se hva det blir da, men satser på effektanlegg da og så ogsi original uten om det, da holder den jo lengst 165hk er jo nok i masseviss på norske veier og fartsgrensene her takk for info "Feiltenning"

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Mye vil ha mer, tro meg du kommer ikke til å la den være org med unntak av grøvre eksos fryktelig lenge.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Om du har 90hk eller 250hk, så er det bruken som har mest å si når det gjelder levetid. En FK/FT med chip og 0,7 Bar turbotrykk holder like godt som originalt hvis bruken er normal (sett at eieren før har behandlet den normalt også).
    165hk holder ikke til butikken en gang. Har man fått smaken på turbo, så vil man ha mer, som sakt over her

    Men nå har du fått litt tips her å har mer å lete på. Hvis du vurderer FK, så kom vel de i 1996 og utover, og det er som sakt to skruer så har man bytta wastegate og da kjører man i praksis med en FT.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2011
    Sted
    lier
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard

    hei jeg har en så og si org volvo 940 turbo stv til salgs. er ikke lagt ut enda. står her i garagen og støver ned hehe. 3 toms jp efekt anlegg hele veien med cat ikke chippet 160 hk ca gi en lyd eller ring kan sende deg bilder på sms om ønske
    47244229
    Volvo 940 Turbo

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også en 945 turbo til salu etterhvert.
    3" eksos, t3 turbo, 531 topp, vx kam, resirk dump.
    Bilstein dempere, lesjöfors (godkjent i vognkort), 17 eller 18 toms felger.
    klima, el vinduer osv.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

Lignende tråder

  1. Kjøp av volvo 244 Turbo 81 model
    By Kjetil.U in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 13/09/12, 11:09
  2. Kjøp av 740 turbo
    By Dodden in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 17/05/12, 14:24
  3. kjøp av 240 Turbo
    By -S.Johnsen- in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 16/06/11, 22:44

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •